גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משקיעים בתלמיד מלוד 6,000 ש' בשנה ובת"א 15,000 ש'"

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מוביל מאבק לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות - שהחלשות יקבלו יותר מהחזקות ■ בריאיון ל"גלובס" הוא אומר: "הערים העשירות צריכות לשלם יותר - הן לא ייפגעו, אלא רק יצמחו מעט לאט יותר"

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

התוכנית שמוביל ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ולצדו עשרות ראשי רשויות מקומיות ברחבי הארץ, מתבססת על עקרונות פשוטים, אם כי נשכחים, של סולידריות וערבות הדדית: רשויות מקומיות חזקות יוותרו על חלק מהתקציבים שהן מקבלות מהמדינה, וכך יאפשרו להגדיל את תקציביהן של הרשויות המקומיות החלשות.

המהלך של ברקת ועמיתיו החברים בפורום לצדק חלוקתי, שהוקם בתוך מרכז השלטון המקומי, נועד לדבריו "לתקן עוול היסטורי". מקורו של העוול הזה בשיטת תקצוב אחידה שעל בסיסה המדינה מממנת את שירותי החינוך והרווחה של התושבים שלה.

בפורום שבראשות ברקת מתרעמים על השיטה, טוענים שהיא אינה מביאה בחשבון את מצבן הכלכלי והחברתי האמיתי של הרשויות בארץ ובעיקר מנציחה את הפערים החברתיים שזועקים לשמים. לפי ברקת, הפורום הזה מונה בינתיים יותר מ-50 רשויות מקומיות חלשות בכל רחבי הארץ. לפי גורמים במרכז השלטון המקומי, שמתנגד למהלך, מדובר בפחות, כ-32 רשויות לכל היותר.

על פי התוכנית החדשה, שגם זוכה לתמיכת אגף התקציבים באוצר, שיטת התקצוב של הרשויות תשונה וייתכן שכבר משנת 2016. השיטה החדשה תאפשר לתקצב את הרשויות באופן דיפרנציאלי, כך שהחזקות יקבלו מהמדינה פחות והחלשות יקבלו יותר. מצדדי התוכנית סבורים ששיטה כזאת תאפשר חלוקה צודקת של תקציבי מדינה לציבור: הרשויות החזקות ימשיכו להיות חזקות אבל התחזקותן תתמתן, העניות יתחילו להתחזק ותושביהן ייצאו בהדרגה ממעגל העוני.

מנתונים שמציג הפורום שבראשות ברקת, בישראל יש 38 רשויות מקומיות "עשירות", כלומר כאלה שמדורגות במקום 8 ומעלה במדרג החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. באותה ישראל יש עוד 115 רשויות מקומיות "עניות", כאלה שמדשדשות באותם מדרגים במרחב המעיק שבין 1 ל-4. מצבן של 42 רשויות מקומיות נוספות מוגדר "ניטראלי" והן מסתובבות במרחב שבין 5 ל-7. אמנם קצת לחוץ להן שם, אבל הן מצליחות לשמור על איזון סביר ולהתנהל בלי מענקי איזון גדולים מדי שמשרד הפנים מחלק לרשויות מתקשות. סך מענקי האיזון לרשויות מקומיות בשנה: כ-3.4 מיליארד שקל.

ירושלים של ברקת נמצאת במדרג 4 במדדים של הלמ"ס וחישובים שנעשו בפורום לצדק חלוקתי של הרשויות בהתבסס על נתונים רשמיים ממחישים היטב את הפער החברתי העמוק. בשנת 2013 הוציאה עיריית לוד בממוצע על כל תלמיד שלה 6,200 שקל. באותה שנה בעיר אחרת, רק רבע שעה נסיעה מלוד, הוציאה עיריית תל אביב בממוצע על כל תלמיד כ-15,000 שקל. "יש כאן מצב שהוא לא ייתכן", אומר ברקת בשיחה עם "גלובס". "המדינה משקיעה בתלמיד מלוד 6,000 שקל ובתל אביב 15,000 שקל בשנה, רק כי הוא גר בשטח שיפוט שונה. אלה פערים ענקיים ובמקום לצמצם אותם המדינה מגדילה אותם. אם המדינה לא משקיעה בילדים היא מפספסת אותם, מחמיצה הזדמנות ופוגעת בכלכלה של עצמה. אותם ילדים שלא השקיעו בהם נכון, המדינה פוגשת מאוחר יותר אחרי שהם הולכים לגנוב רכב. זה פספוס אדיר ברמת המדינה".

"אי אפשר להשלים עם הפערים"

המדינה מחלקת את התקציבים שלה לרשויות פר נפש לתושב למען שירותי חינוך ורווחה. התמחור חד הוא: דין סביון כדין דימונה, דין מודיעין כדין מודיעין עילית. אלא שרשויות מקומיות חזקות, בעלות מקורות הכנסה טובים מארנונה כמו מפעלי תעשייה, אזורי מסחר או מתקני תשתית גדולים, יכולות להרשות לעצמן להגדיל את סלי החינוך והרווחה של תושביהן. החלשות נאנקות מצרות צרורות ומגרדות את התחתית כבר שנים: אין מספיק מקורות הכנסה, רבים מתושביהן נזקקים להרבה מאוד שירותי רווחה ותקציב החינוך קטן מדי כי רוב הכסף יוצא לרווחה.

לפי טענת פורום ראשי הערים לצדק חלוקתי, יותר מחצי מתושבי המדינה מדשדשים במצב הזה: "אי אפשר להשלים עם פערים כאלה שפוגעים בילדי 115 ערים ורשויות שהם 56% מתושבי המדינה", אומר ברקת.

המחיר של תיקון העוול ההיסטורי הזה הוא כ-2 מיליארד שקל בשנה שיועברו מהמדינה לרשויות החלשות במקום אל הרשויות החזקות. לדעת חברי הפורום יש בכך כדי לתת לרשויות העניות תקווה לצדק חברתי אמיתי בחלוקת כספי הציבור.

ניר ברקת, ברשויות החזקות שומעים על התוכנית הזאת ומתרעמים: ראש עירייה שעירו מדורגת במקום גבוה במדרג הלמ"ס אומר שהניסיון לחזק את החלשים על חשבון החזקים יחליש אותם ויוביל לפגיעה באיכות השירותים לתושביהם.

"אנחנו לא רוצים להקטין את תקציבי הערים העשירות ולפגוע בהן. אנחנו מציעים להשאיר את כל מה שיש להן ולהעביר רק חלק מהצמיחה העתידית שלהן לערים העניות. הערים העשירות לא ייפגעו, אלא רק יצמחו מעט לאט יותר. הערים העניות ייהנו מתקציבים רבים ומשמעותיים יותר לחינוך ולרווחה, לאיכות חיים וליציאה ממעגל העוני. נצמצם את הפערים בין עשירים לבין עניים ובעיקר ניצור שוויון הזדמנויות לכל ילד במדינה. נדאג שכל ילד יוכל להצליח. זו סולידריות חברתית וערבות הדדית. התוצאה של הפערים האלה שנוצרים בגלל עיוות היסטורי בלתי נקלטת. אז כן, עשירים צריכים לשלם יותר ולקבל שירותים אחידים, בייחוד בתחומים כמו רווחה וחינוך".

החזקים יעברו להליכה והחלשים יתחילו לרוץ

מרכז השלטון המקומי, בראשות ראש עיריית מודיעין, מכבים ורעות חיים ביבס, חלוק בימים האלה: החזקים מתגוננים אל מול היוזמה של החלשים, פורום 15 הערים הגדולות והחזקות מתכווץ אל מול מתקפת הצדק החלוקתי של יותר מ-50 רשויות חלשות. המספר לא סופי, והוא עוד צפוי לגדול.

העיר של ביבס, מודיעין, מדורגת במקום 8 במדרג של הלמ"ס, עיר חזקה שאם שיטת החישוב תשונה היא תפסיד הרבה כסף. ביבס מקיים בימים אלה דיונים עם ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, בניסיון לגבש "סל חינוך" אחיד לכל תלמידי ישראל. הרעיון הוא שכמו סל בריאות ברור ומוגדר שהמדינה מעמידה לכל אזרח, יגדיר סל החינוך את כל שירותי החינוך שהמדינה מעמידה לתלמידיה. בפורום הרשויות החזקות משוכנעים שסידור כזה יאפשר את תיקון העוול ההיסטורי שבשיטת התקצוב האחידה.

מתנגדי היוזמה של הרשויות החלשות אומרים שממילא הן מקבלות מהמדינה יותר כסף, בצורה של מענקי איזון ומענקי פיתוח, והרשויות החזקות למעשה ייענשו בעקבות שינוי שיטת התקצוב והכול בגלל שהן בסדר.

ברקת: "זאת היתממות. אני מדבר איתך על מצב הרשויות המקומיות החלשות אחרי הסיוע והתמיכה שהן מקבלות מהמדינה. עיריית ירושלים למשל מכניסה בשנה כ-700 מיליון שקל מארנונה עסקית על 850 אלף נפש. עיריית תל אביב מכניסה כ-2 מיליארד שקל מארנונה עסקית, על כחצי מיליארד תושבים. אז כן, נכון שרשויות חלשות מקבלות סיוע, אבל השיפוי שלהן שלילי וזה האבסורד: פר תושב, אנחנו חצי מתל אביב. אלמלא אותם מענקים מהמדינה המצב שלנו היה הרבה יותר גרוע. זו דמגוגיה לטעון טענה כזאת".

- אתה מדבר עם עמיתך, ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי על המהלך הזה?

"על זה אנחנו לא מדברים בינינו. אני מניח שבעניין הזה עמדותינו קצת חלוקות".

- האם אנחנו נמצאים ערב מלחמה בתוך מרכז השלטון המקומי?

"אני לא מאמין. המודל שאנחנו מציעים רך מאוד, הוא לא בא לקפד את ראשו של אף אחד. השיטה שלנו היא שקופה וציבורית. פשוט ערים שבקצב הצמיחה שלהן יכולות לרוץ מהר יאטו קצת או שיעברו להליכה והחלשות יתחילו לרוץ מעלה".

- עולה טענה שהכספים האלה לא יופנו למטרות של חינוך ורווחה ויממנו חלוקת ג'ובים, צ'ופרים למקורבים וכל מיני חוליים ותחלואות שכבר הכו בשלטון המקומי.

"זה שטויות במיץ עגבניות: ההתחייבות שלנו מפורשת בעניין הזה. כל הכסף נטו יופנה למטרות של חינוך, רווחה ויציאה מעוני. יהיו גם מנגנוני בקרה ופיקוח".

"נפעיל שרירים"

היחס העוין של ראשי הרשויות הגדולות לתוכנית כזאת היה צפוי, והפורום של הרשויות החלשות הקדים וערך לפני כחודש גם סקר דעת קהל באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר נערך בקרב כ-700 תושבים בערים החזקות, ובהן מודיעין, תל אביב, הרצליה, חיפה ועוד. ברקת שואב עידוד מהתוצאות: יותר מ-65% מתושבי ערים אלה שהשתתפו בסקר סבורים כי יש הצדקה שעיר חזקה תוותר על חלק מתקציביה לטובת הערים החלשות. כ-69% ממשתתפי הסקר סבורים שתושבים בערים חלשות מקבלים פחות הזדמנויות לחינוך, לתעסוקה ולשירותים עירוניים מאלה שמקבלים תושבי הערים החזקות: "זאת סולידריות", אומר ברקת. "אני מבין שקשה להתעלות מעל אתגרים, אבל צריך. כל כך טבעי שזה יקרה ובאמת שלא צריכים לריב איתנו על זה".

- כיצד מגדירים רשות חלשה ורשות חזקה?

"היו שני מודלים אפשריים והמודל המוצע הוא זה שגובש במשרד האוצר ואיתו אנחנו הולכים שכן מדובר במודל מוסכם מבחינתנו: רשות חלשה היא כזאת שנמצאת בין מקום 1 ל-4 במדרג החברתי כלכלי ורשות חזקה היא כזאת שנמצאת במקומות 8 עד 10".

יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס, ששימש בעבר גם ראש מטה הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנסה לטרפד את המהלך שמובילים ברקת ועמיתיו באמצעות הפעלת לחצים במשרדי האוצר וראש הממשלה והשמעת טענות שהכסף שייצא מהרשויות החזקות יממן מנגנונים מנופחים ופסטיבלים של בזבזנות ברשויות שמוגדרות חלשות.

בפורום שמוביל ברקת מזהים את המהלכים של ביבס, ערים לקשרים שלו בירושלים ונערכים להעלאת הטון במאבק להחלת שיטת תקצוב דיפרנציאלית. "ערב יציאת הכנסת לפגרה החתימו שלושה ח"כים, אורלי לוי אבקסיס, מיקי זוהר ויוסי יונה 63 חברי כנסת על הצעת חוק לשינוי שיטת התקצוב לדיפרנציאלית. יש לנו לובי חזק בכנסת. אני אופטימי כי גם ראש הממשלה ושר האוצר מחויבים למהלך כזה וגם שאר השרים תומכים בו. בכל מקרה, אנחנו לא נרים ידיים ואם נצטרך בשלב כלשהו להפעיל שרירים לא תהיה לנו שום בעיה לעשות את זה", אומר ברקת.

ראשי רשויות חזקות: "שיפסיקו להתבכיין"

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "המרכז, יחד עם משרד האוצר, הקים ועדה מקצועית שתפקידה להגדיר מהו סל חינוך בסיסי עבור כל ילד במדינת ישראל - סל שלא הוגדר עד כה בידי הממשלה ויעניק לכל ילד במדינה הזדמנות שווה. הוועדה תבחן בחודשים הקרובים את הצרכים החינוכיים של כל ילד ותגיש את מסקנותיה באופן ענייני ונטול שיקולים פוליטיים. מרכז השלטון המקומי הוא הראשון לסייע לרשויות מוחלשות ורק בתקציב הנוכחי השיג תוספת של כ-300 מיליון שקל למענקי האיזון שלהן והוביל לשינוי בהחלטת המימון ביחס לסייעת שנייה, כך שהמדינה מממנת באופן מלא את עלות הסייעת השנייה ברשות מוחלשות".

עוד נמסר ממרכז השלטון המקומי, בהתייחס למחלוקת על מעבר לשיטת חישוב דיפרנציאלית, כי "מדובר בהונאה של ממש: קיים הבדל מהותי בין רשות חלשה לבין אזרחים מוחלשים. עיריית ירושלים היא עירייה חזקה שמקבלת תקציבי עתק וחסרי תקדים מהממשלה, אולם אזרחיה נותרים מוחלשים. מרכז השלטון המקומי ימשיך לסייע לרשויות שזקוקות לכך באמת ולא רק ליחסי ציבור".

"את ניר ברקת, לא ראיתי מעולם באף ישיבה של מרכז השלטון המקומי - גם במסגרת המאבקים שהוביל להגדלת מענקי האיזון לרשויות מקומיות חלשות. הוא מחזיק 7-8 סגני ראש עיר, עושה פסטיבלים בירושלים, מממן את מרוץ פורמולה ועוד, וכשאין לו כסף אני זה שצריך לתת לו? למה?", זועם ראש מועצת עומר, פיני בדש. "שהרשויות האלה יפנו למדינה. אנחנו מוכנים להילחם יחד איתן כדי שייתנו להן יותר כסף אבל לא על חשבוננו. אני מנהל את מועצת עומר עם צוות קטן, יעיל, מקפיד על ההוצאות כדי למקסם את השירות לתושב שלי וזה כשאני מקבל מהמדינה קדחת. למה שאני אצטרך לממן פזרנות שנהוגה ברשויות אחרות? שיפסיקו להתבכיין. הבכיינות הזאת לא תוביל אותם לשום מקום. אם חסר להם כסף, שידרשו אותו מהמדינה ואותנו יעזבו בשקט".

ראש המועצה המקומית רמת ישי, עופר בן אליעזר, זועם גם הוא על המהלך של ברקת. "המועצה שלנו מתנהלת בכל הפרמטרים, הערכיים והכספיים, בצורה מיטבית", הוא אומר. "היא מדורגת במקום 8 בדירוג הסוציו-אקונומי של הלמ"ס. אין לי ספק שכל תלמיד בישראל צריל לקבל אותו חינוך ואותה רווחה ואין על כך ויכוח. השאלה היא איך הממשלה נותנת למי שצריך בלי שזה יבוא על חשבון מי שמסתדר כרגע בשן ועין. פשוט שהממשלה תכניס יד לכיס ותיתן למי שאין".

- אתם חזקים, הם חלשים. הרעיון הוא סולידריות.

"יש הילה כזאת, שרשות שדורגה במקום גבוה במדרג של הלמ"ס היא רשות עשירה וזה עורבא פרח. התושבים שלה יותר חזקים, זה נכון, אבל ממילא הם גם משלמים יותר מס למדינה. עכשיו מה, רוצים להעניש אותם פעמיים? אם רוצים לדבר על סולידריות אז אין לי בעיה: שהרשויות החלשות יבואו עם כל מרכז השלטון המקומי אל השלטון המרכזי במסגרת מהלך מוסכם ומושכל וביחד נפתור את הבעיה. אבל לא ייתכן שהפתרון יבוא בצורה שרשות שקשה לה תדרוש כסף מרשות אחרת".

רשויות

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח