גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להוסיף אנרגיה לתיק: 4 מניות שייהנו מהשפל במחירי הנפט

הגידול בהיצע הנפט הפיל את הנפט לשפל ■ יש סיבות להאמין כי הקטנת התפוקה תביא לפחות להתייצבות המחיר וירוויח מי שיקנה מניות של חברות בתחום

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוקי המניות בעולם חווים תיקון למטה, שהוא חלק בלתי נפרד מהתנהלות השווקים לאורך השנים. חששות מהאטה עולמית בהובלת סין והשווקים המתעוררים, נראית מוגזמת כשארה"ב ואירופה צפויות להאיץ את הצמיחה בחצי השני. מנגד, הממשל בסין יעשה הכול, כולל פיחות נדיר במטבע, כדי לשמר את הצמיחה, הגם שזו נמוכה מבעבר.

אחד הנושאים הבולטים בתיקון האחרון, הוא צלילת מחירי הנפט לשפל של 6.5 שנים, שנרשם ב-2008, אז עמד מחיר חבית נפט על 32.4 דולר כאשר הירידה האחרונה באחוזים דומה לירידה שנרשמה רק בשנים 1985/6 ו-1997/8.

הנפט צולל - למרות עלייה בביקוש

רבות נכתב על הסיבות לירידות האחרונות במחירים, כאשר המרכזית בהן פשוטה - גידול בהיצע הנפט וחשש מירידה בביקושים לאור האטת הצמיחה בחלק מהמדינות העולם. הייצור בארה"ב לבדה עלה מ-5.6 מיליון חביות ביום ביוני 2011 ל-8.7 מיליון ביוני 2014, כאשר תחזית סוכנות האנרגיה בארה"ב היא שההפקה שעומדת היום על 9.53 מיליון חביות היום, תרד ל-9 מיליון בשנה הבאה.

לגידול בתפוקה של ארה"ב יש להוסיף את זה של 12 מדינות אופ"ק, שהגיע ביולי לשיא של 3 שנים והובל בידי סעודיה ועיראק המנסות לשפר את מצבן הפיסקאלי. סך תפוקת מדינות אופ"ק הגיעה לאחרונה ל-31.5 מיליון חביות לעומת יעד מוצהר של 30 מיליון.

לצד ההיצע יש להוסיף את פיתוח טכנולוגיית הפקת הפצלים, פיתוח מואץ של חולות הנפט בקנדה, הגברת קצב קידוחים ימיים, חשש משובה של איראן כמפיקה וגם רפורמת צמצום הזיהום בארה"ב.

בניגוד לדעת רבים, הביקוש לנפט בעולם דווקא גדל בחודשים האחרונים. צריכת הנפט בסין, שהיא יבואנית הנפט הגדולה בעולם, עלתה בכ-5% בשנה האחרונה ושל ארה"ב ב-2.6%. לאור הפיחות בסין, עשויים הסינים לחפש אלטרנטיבות מקומיות זולות יותר, אולם תהליכים אלה לוקחים זמן רב כדי שישפיעו כבר היום על המחירים.

בנוסף, משוואת הביקוש וההיצע מושפעת מקיצוץ חריג בהשקעות ופיתוח מאגרים בעולם העומדות על כ-160 מיליארד דולר, כאשר כבר מתחילת שנה הצטמצם כוח האדם העוסק בתחום בכ-200 אלף עובדים. תפוקת הנפט בארה"ב צפויה לרדת בחציון השני בכ-6%, כשסך פעילות הקידוח צפויה לרדת בקצב שנתי של כ-13%. מספר אסדות הנפט, המהוות אינדיקציה לגבי הערכת גובה המחירים, צנחה בכ-60% מהשיא, כאשר דווקא בחודשים האחרונים נרשמה עלייה קלה במספר האסדות הפעילות.

תמחור חסר קיצוני

הניסיון להעריך את מחירי הנפט, מורכב וצריך לקחת בחשבון כי עלות הפקת חבית ממוצעת עומד על 40 דולר, מחיר שמתחתיו ימשיכו חברות רבות לצמצם הפקה ולהקטין את עודף ההיצע. הערכה של סוכנות האנרגיה בארה"ב, מדברת על מחיר חבית ממוצע של 49-54 דולר בלבד בשנה הבאה.

הבסיס להמלצה למשקל יתר למניות אנרגיה דווקא כעת, המלצה בה לא נקטנו בשלוש וחצי שנות כתיבת הטור, נובעת מתמחור חסר קיצוני של החברות בתחום ולא מניסיון לתזמן את מחירי הנפט.

במונחי מכפיל רווח מתואם מחזוריות של עשר שנים, נסחר הסקטור לעומת מניות ה-S&P 500 במחיר הנמוך מאז שנות ה-80. גם מכפיל ההון עומד על יחס של 58% ממכפיל ההון ב-S&P 500וזאת לעומת ממוצע של 86% לאורך השנים. בדיקה שערכנו הראתה כי ב-35 השנים האחרונות, תמחור כה זול הביא לביצוע יתר של 6%-13% ב-6-12 החודשים העוקבים.

חברות האנרגיה ממשיכות בתהליכי התייעלות מרשימים בניסיון להוריד את עלות ההפקה, עובדה המביאה אותנו להיזהר בחברות להן מבנה עלויות קשיח, דוגמת חברות הקודחות בים, מחברות שירותים טהורות, שעוד ייפגעו מצמצום ההשקעות בתחום וחברות המוכרות אחוזים ניכרים לשווקים מתעוררים.

מבין הדרכים המומלצות למשקיעים בעלי אופק השקעה ארוך ובינוני, מומלץ להתמקד בחברות גדולות, לא ממונפות, שמחלקות דיבידנד גבוה, שעשוי למתן חלק מהירידות והתנודתיות בתוצאות שעוד צפויה.

הן בארה"ב והן באירופה העלינו לאחרונה את המלצתנו למשקל יתר, כאשר באירופה מומלצות חברות שמחלקות דיבידנד גבוה, כמו Total, BP ו-Royal Dutch.

ואלו המומלצות הנוספות שלנו: מניות Halliburton  , נציגת חברות הנפט הגלובאליות הגדולות, התרסקו בכ-50% בשנה האחרונה. החברה, שמצליחה לשמור על רווחיות, הפתיעה לטובה בדוחות האחרונים תוך העלאת התחזיות לשנה הבאה. מיזוג צפוי עם Baker Hughes יחזק את מעמד החברה, תוך חיסכון מצרפי של 2 מיליארד דולר וייתן לה עמדת פתיחה חזקה לכשיתאוששו מחירי האנרגיה.

חברת Anadarko   היא נציגת החברות הגלובאליות הגדולות השנייה, שכ-40% מהכנסותיה מנפט ו-47% מגז, המתמקדת בהתייעלות תפעולית ואשר כמו חברות רבות תרשום הפסד השנה. לחברה אתרי קידוח רבים ורזרבות שיוכלו להחזיר אותה לרווחיות במהירות יחסית.

חברת פיוניר   פועלת בארה"ב בלבד. החברה פועלת בעיקר בטקסס, קולורדו וקנזס ושומרת על רווחיות נאה גם בימים אלה. לחברה מינוף נמוך, אך הסנטימנט כלפיה נפגע בגלל פעילותה בתחום הפצלים. למרות ירידה של כ-50% מהשיא, מניות החברה מתמחרות אפשרות צמיחה מהירה יחסית בפעילות ומהוות מעיין אופציה על התאוששות מחירי הנפט.

חברת Newfield   פעילה בעיקר בארה"ב בדומה לפיוניר, בהטיה לנפט של 48%, גז 37% והיתר גז נוזלי. החברה רווחית ולה מאזן חזק יחסית, כשדוחותיה לרבעון השני היכו את התחזיות. לחברה יתרות מוכחות של 645 מיליון חביות נפט ולה פעילות חיפוש לא גדולה בסין. Newfield מצליחה להגדיל את הכנסותיה גם בסביבה מאתגרת זו של מחירים, עובדה המדגישה את גמישותה הרבה.

לסיכום, לעדכון תחזית הצמיחה שיתפרסם מחר בארה"ב כמו גם לדוח המשרות בתחילת ספטמבר, עשויה להיות השלכה חיובית על שוקי המניות. פעולות הממשל בסין לעידוד הצמיחה כמו גם הירידה בהיצע הנפט בעולם בשנה הקרובה, צפויות ראשית לייצב את מחירו ולהבליט את המחיר הזול של המניות הפועלות בתחום עבור משקיעים בעלי אופק השקעה בינוני וארוך.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצים של UBS 24.8.15

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד