רויטרס: ת"א והטכניון בין 100 האוניברסיטאות החדשניות בעולם

אוניברסיטת ת"א הגיעה למקום ה-75 ומיד אחריה הטכניון במקום ה-76, עם הפרש של שתי נקודות זו מזו

אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ
אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה השבוע דירוג מקיף על 100 האוניברסיטאות ומוסדות הלימוד האקדמיים החדשניים ביותר בעולם, ואל הרשימה המכובדת הצליחו להתברג שתי אוניברסיטאות - אוניברסיטת תל-אביב והטכניון. אוניברסיטת תל-אביב הגיעה למקום ה-75 ומיד אחריה הטכניון במקום ה-76, עם הפרש של שתי נקודות זו מזו.

במקום הראשון ניצבת אוניברסיטת סטנפורד, שממוקמת בעמק הסיליקון ומשמשת כבר שנים כמקור לחדשנות בלתי נלאית בסטארט-אפים ובחברות הטכנולוגיה באמצעות לימודי המחשבים שלה. בוגרי האוניברסיטה וחברי הסגל עמדו מאחורי הקמת חברות טכנולוגיה ענקיות כמו גוגל, יאהו ו-HP. ברויטרס מצוטטים מחקר שנערך ב-2012 ומצא כי סך ההכנסות העולמיות של כל החברות שהוקמו על-ידי יזמים יוצאי סטנפורד מסתכמים ב-2.7 טריליון דולר מדי שנה.

במקום השני ניצב מכון MIT, אחריו אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת וושינגטון ואוניברסיטת מישיגן. ברויטרס מציינים, בין היתר, כי הבחירה באוניברסיטאות נעשתה כדי לבחון מה זה אומר להיות באמת חדשני. המוסדות שנבחרו מייצרים מחקר מקורי, טכנולוגיה שימושית ויש להן השפעה כלכלית גדולה במיוחד. לצורך הדירוג הסתכלו ברויטרס על עשרה קריטריונים בהם מחקרים אקדמיים, הגשת פטנטים ועוד.

עוד עולה מהדירוג כי מחצית מהאוניבריסטאות בו מגיעות מארה"ב והשאר מתחלקות בין קנדה, אירופה ואסיה. יפן הכניסה לרשימה תשע אוניברסיטאות - יותר מכל מדינה אחרת שהיא לא ארה"ב. גם לדרום קוריאה הלך לא רע והיא המדינה היחידה מלבד ארה"ב שהכניסה נציגה לעשר האוניברסיטאות המובילות - Korea Advanced Institute of Science & Technology (KAIST). נציגה אירופית ראשונה ברשימה מופיעה רק במקום ה-11 עם Imperial College London, שהוקמה ב-1907. ברויטרס מציינים שמדובר במוסד יחסית צעיר, לעומת מוסד כמו אוניברסיטת קיימברידג' הבריטית שממוקמת במקום ה-25 והוקמה אי שם ב-1209. חשוב לציין גם את שוויץ שרשמה הישג מכובד ביותר: עם 8 מיליון תושבים בלבד ושלוש אוניברסיטאות ברשימת החדשנות, מדובר במדינה עם הכי הרבה נציגויות פר תושב.