שערוריית פולקסווגן: באילו מניות של תעשיית הרכב כן כדאי להשקיע עכשיו

מניית פולקסווגן, יצרנית הרכב הגרמנית שנתפסה בזיוף מבחני פליטת גזי מנוע, עדיין לא ברצפה, אך "בארונ'ס" איתר 4 מניות של יצרניות חלקי רכב שכן כדאי לשקול רכישה שלהן *מי הן הארבע, מה אטרקטיבי בהן, ומה מלמדת ההיסטוריה על קצב ההתאוששות של יצרניות רכב משערוריות דוגמת זו שחווה פולקסווגן

בקמפיין שיווק שלה משנת 1990, השתמשה פולקסווגן במילה הגרמנית "פאהרפרגניגן" כדי לתאר את הנאת הנהיגה במכוניותיה. בשבוע שעבר התברר שמילה זו יכולה להיות מתורגמת כמו "הונאה סביבתית ענקית", אחרי שהיצרנית הודתה ש-11 מיליון מכוניות "דיזל נקי" שלה בעולם אינן כל כך נקיות.

מנועי דיזל מייצרים כוח ויעילות נהדרים, במחיר רמה גבוהה יותר של חומרים מזהמים, כולל חנקן חמצני, שיכול לפגוע בנשימה. פולקסווגן פיתחה מסנן פליטה, אבל הוא פגע בביצועי המנוע. לכן היא פיתחה גם תוכנה שכיבתה מסנן זה, שנקרא NOx, כשהמכונית לא עוברת מבחני פליטת גזים. החודש היא נתפסה בשעת מעשה. הדגמים שבהם הותקנה תוכנה זו הם משנת 2009 עד השנה והם כוללים דגמים פופולריים כמו ג'טה TDI, זו שזכתה ב-2009 בתואר "המכונית הירוקה של השנה" מטעם המגזין גרין קאר ג'ורנל. ביום רביעי שעבר התפטר מנכ"ל החברה. ביקור בעמוד "TDI דיזל נקי" באתר של החברה הכיל את המסר "עמוד 404 לא נמצא".

מניית פולקסווגן שנסחרת בגרמניה (VOW) צנחה ב-31% ל-115.55 אירו (129.5 דולר) מ-17 בספטמבר, היום לפני שסוכנות הגנת הסביבה האמריקאית הוציאה מהארון את פולקסווגן, עד שבת האחרונה. צניחה זו מחקה 24 מיליארד אירו מהשווי של פולקסווגן. במקביל, בנק HSBC העריך שהשערורייה עשויה להסב לחברה פגיעה כספית של 8 מיליארד אירו, כולל קנסות בסך 1.5 מיליארד אירו.

האם זו הזדמנות קנייה? צריך להמתין עד שהאוזון יתפזר. פולקסווגן מוכרת מכוניות לשוק האמצעי, לא היוקרתי מדי ולא הזול ביותר. היא זקוקה למחירים גבוהים כדי לקזז את עלויות העבודה הגבוהות שלה בגרמניה, וכוח התמחור שלה ייפגע מהנזק התדמיתי. מנגד, לא מוקדם מדי לאסוף מניות של יצרניות חלקי רכב משגשגות, שנחבלו בעקבות חששות שהן חשופות לפולקסווגן. לדוגמה, מניית בורג-וורנר (BWA) ירדה ב-10% מ-17 בספטמבר, ומניות דלפי אוטומוטיב (DLPH), הרמן אינטרנשיונל (HAR) וג'נטס (GNTX) ירדו כל אחת ב-7%-8%. כולן נראות צפויות לעקוף את השוק הכללי בשנה הקרובה, משלוש סיבות.

מבחן ההיסטוריה: לא התרסקות

קודם כל, מכירות פולקסווגן ייפגעו כנראה, אבל לא יתרסקו. בעיות שפקדו יצרניות רכב אחרות ב-30 השנים האחרונות, כמו ההתהפכות של רכבי פורד בשנת 2000, דוושות הגז הדביקות של טויוטה ב-2010, ומערכות ההצתה המקולקלות של ג'נרל מוטורס בשנה שעברה - הובילו בדרך כלל לירידה של 15% בנתח השוק בשנה שאחרי החשיפה, לפי האנליסט דייוויד לייקר מחברת רוברט ברד. לדוגמה, מנתח שוק של 10% ל-8.5%. פולקסווגן, שמכרה בשנה שעברה פי ארבעה מכוניות בשוק האסיאני-פסיפיק שלה מאשר בצפון אמריקה, מוכרת לשווקים צומחים, מה שיכול לקזז את הירידה בנתח השוק שלה בשתיים-שלוש נקודות האחוז. קונים שיימנעו מרכישת המותג פולקסווגן יכולים לרכוש במקומו מותג כמו אאודי. אאודי, כמו פורשה, היא בבעלות פולקסווגן, ולפחות דגם אחד שלה מעורב גם הוא בסקנדל זיוף מבחני פליטת המנוע.

הסיבה השנייה היא שהנזק לספקים יהיה מוגבל עוד יותר. לבורג-וורנר יש את החשיפה הגבוהה ביותר לפולקסווגן, כי 17% ממכירותיה הם לקבוצה הגרמנית. הבאות בתור החשיפה הן ג'נטקס עם 14%, הרמן עם 11% ודלפי עם 10%. האנליסט לייקר מעריך שכל אחת מהן עלולה לחוות ירידה של בין 3% עד 5% ברווח למניה בהנחה שמכירותיהן לא יגדלו בינתיים, מה שיכול בנקל לקרות. לדוגמה, לקוח שיעדיף רכב של ב.מ.וו. על פני פולקסווגן יכניס רווח גדול יותר להרמן, שהיא ספקית גדולה יותר לב.מ.וו.

הסיבה השלישית היא שיצרני חלקי רכב נהנים ממגמות שהן גדולות מהונאת הדיזל של פולקסווגן. חברות הרכב, שלהוטות לפשט את הפעילות אחרי המיתון הגדול, מסתמכות על יצרניות הרכיבים שמספקות להן יותר מערכות שחברות הרכב ייצרו בעצמן בעבר. הידוק תקני פליטת הגזים מצריך גם השקעה גדולה יותר בטכנולוגיה, שחלקה הגדול חוקי לגמרי, כמו מנועי טורבו ומצמדים מתקדמים. מערכות הבטיחות כבר אינן רק התקנים פסיביים כמו כריות אוויר, אלא מערכות אקטיביות שמאתרות מכשולים ומפעילות אוטומטית בלמים.

יצרניות הרכיבים: דיסקאונט ל-S&P

כל זה מבשר שנים של צמיחת רווחים שוטפת ליצרניות הרכיבים, ובכל זאת כל אחת מהחברות שהוזכרו לעיל נסחרת בהנחה למדד 500 S&P, שנסחר כעת לפי מכפיל 16.4 לרווח החזוי שלו.

בורג-וורנר היא כעת היצרנית החלשה ביותר, שהחמיצה תחזיות רווח והנמיכה את תחזיותיה ברבעון שעבר, בין היתר בגלל ההאטה בסין - והמניה צנחה ב-33% בשלושה חודשים, והיא נסחרת כעת לפי מכפיל 13 לרווח החזוי. והרווחים צפויים לגדול בקצב שנתי דו-ספרתי בשנים הבאות, בגלל עלייה בביקוש לרכיבים שמשפרים את ניצולת הדלק של המכוניות.

בפברואר השנה "בארונ'ס" המליץ על דלפי בגלל חשיפתה למגזרי שוק שצומחים במהירות כמו אלקטרוניקה ומערכות בטיחות. המניה עלתה מאז ב-7%, ועדיין נראית זולה במכפיל 14 לרווח החזוי השנה. הרווח בשנה הבאה צפוי לעלות ב-20%.

ג'נטקס היא יצרנית נוספת שמרוויחה מבטיחות רכב. היא הייתה חלוצת המראה האחורית שמעמעמת סנוור. הדגם האחרון שלה יכול לעבור ממראה לצג שמציג צילום של כל מה שמאחורי הרכב. המניה נסחרת לפי מכפיל 14 לרווח החזוי, והרווח יכול לצמוח ב-10% לפחות בשנה בשנים הבאות.

להרמן, עם היסטוריה ארוכה של ציוד סטריאו למכוניות, יש נתח של 24% בשוק מערכות הרדיו-בידור, שמציב אותה במרכז ההתפתחויות של מערכות תקשורת, ניווט ובטיחות של הנהג. הרווח צפוי לעלות ב-14% בשנת העסקים הנוכחית, שמסתיימת ביוני 2016. המניה נסחרת לפי מכפיל 15 לרווח החזוי לשנה זו.

התחזיות הממוצעות למחירי מניות אלו של וול סטריט מדברות על אפסייד של 26% בשנה הבאה לג'נטקס, 27% לדלפי, 37% להרמן ו-43% לבורג-וורנר. מחיר היעד לבורג-וורנר נראה קצת שאפתני, אבל עמידה בו תחייב מכפיל רווח של 16 בלבד בשנה הבאה - כמו המכפיל שבו היא נסחרה בתחילת הקיץ. מחירי היעד האחרים נראים בהחלט אפשריים.

עורכת עמודי "בארונ'ס": טלי ציפורי