הציבור בפאניקה: קרנות הנאמנות בשפל של קרוב לשנתיים

לאחר פדיונות בהיקף של 2.7 מיליארד שקל בספטמבר, מנוהלים בתעשיית הקרנות 236 מיליארד שקל - ירידה של 9% מתחילת השנה ■ הפדיונות הגדולים בחודש שעבר נרשמו בקרנות אלטשולר שחם והראל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

את 2015 החל שוק קרנות הנאמנות עם נכסים בהיקף כולל של כ-261.5 מיליארד שקל. מאז עברו הרבה מים בנהרות הפיננסיים, החל בשיטפון החוצה מהקרנות הכספיות בשל הריביות הכה נמוכות, שחיסלו את פוטנציאל התשואות בקרנות אלה, ועבור בזרם השלילי שנרשם בעקבות הירידות בשוקי ההון - בארץ ובעולם, בחודש יוני וגם בחודשיים האחרונים. כך, בסוף חודש ספטמבר, ובתום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, מדובר בשוק מצומק יותר, שבו מנוהלים נכסים בשווי של כ-236 מיליארד שקל - ירידה של יותר מ-9% מתחילת השנה. מדובר, נציין, ברמה הנמוכה ביותר של הענף מאז חודש ינואר 2014.

זאת על רקע חודש קשה לכלל מנהלי הכספים: בחודש ספטמבר נמשכה המגמה הקשה בשווקים, וכמעט כל האפיקים בשוק קרנות הנאמנות רשמו במהלכו תשואה שלילית, בעוד שהתשואה הממוצעת של כל הקרנות עמדה על כמינוס 1.2%, בהובלת הקרנות המנייתיות. עם זאת, מתחילת השנה התשואה הממוצעת מוסיפה להיות חיובית, ומסתכמת ב-0.5%.

בחודש ספטמבר נמשכה המגמה השלילית של פדיונות מקרנות הנאמנות. השוק כולו רשם פדיונות בהיקף מצרפי של למעלה מ-2.7 מיליארד שקל. למעשה, רק שני גופים הצליחו לרשום בספטמבר יצירות, גיוסים, לקרנות שבניהולם: בית ההשקעות מור, שגייס כ-181 מיליון שקל לקרנות שבניהולו, ורוטשילד הקטנטן, שגייס כ-7 מיליון שקל. מהצד השני, בלטו בצמרת הגופים הפודים בית ההשקעות אלטשולר שחם, שפדה בספטמבר כ-669 מיליון שקל, וקרנות הנאמנות הראל פיא, שפדו כ-594 מיליון שקל.

מתחילת השנה, בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, מדובר במגייסים ובפודים בולטים שונים. נתחיל עם המגייסים: 2015 מסתמנת כשנה של בית ההשקעות ילין לפידות, שגייס עד כה השנה כ-3.5 מיליארד שקל, ואחריו אלומות עם גיוסים של כ-2.3 מיליארד שקל. מהצד השני - הפודים הגדולים ביותר הם הראל פיא (עם פדיונות של כ-6.1 מיליארד שקל), מיטב דש (5.7 מיליארד שקל) ופסגות (כ-4 מיליארד שקל).

שלא במפתיע, עיקר הפדיונות מתחילת השנה נרשמו בקרנות הכספיות, שם הם הצטברו לכ-20.3 מיליארד שקל בסה"כ, וזאת לעומת פדיונות של כ-6 מיליארד שקל מתחילת השנה בקרנות המסורתיות. מנגד, בקרנות המסורתיות נרשמו יצירות של כ-4.4 מיליארד שקל, ויחד עם תעודות הסל הן מסמנות מגמה ברורה שתלך ותגבר: מעבר הולך וגדל של כספים לניהול פסיבי ועוקב מדדים.

כך או אחרת, מה קרה בשוק קרנות הנאמנות בחודש ספטמבר? גורם בשוק מציין, כי "התנודתיות החריגה בשוקי המניות והאג"ח נמשכה גם בחודש ספטמבר, וקבעה בכך את הרבעון שזה עתה הסתיים כגרוע בשוקי המניות בארבע השנים האחרונות. אף על פי כן, מיעוט ימי המסחר בחודש (14 בלבד) צמצם תגובות יתר של המשקיעים, והביא את התעשייה לפדיון נמוך יחסית של 2.2 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות, לעומת סכום פדיונות של 3.5 מיליארד שקל בחודש אוגוסט". עם זאת, הוא מציין, "על אף הירידה בסכום האבסולוטי, קצב הפדיונות נמשך ועומד על ממוצע יומי של כ-150 מיליון שקל".

עוד הוא מציין כי "קרנות אג"ח מדינה היוו מקלט לכספים סולידיים שיצאו מהקרנות הכספיות בעקבות הפחתות הריבית, והיו האפיק המגייס ביותר בתחילת השנה. המשקיעים בקרנות אלו ציפו להשקעה בטוחה באופן יחסי, עם תשואה מעט גבוהה יותר מהריבית במשק. עם זאת, בחודשים האחרונים האג"ח הממשלתיות, בעיקר אלו במח"מ ארוך, היו תנודתיות במיוחד, באופן שאינו תואם את רמת הסיכון של הכספים שגויסו, וכתוצאה מכך אנו עדים בשלושת החודשים האחרונים לפדיונות גבוהים מקרנות אלו. אפיק נוסף שפדה עקב התנודתיות הגבוהה באג"ח המדינה ובשוקי המניות הנו אג"ח בארץ כללי (שעדיין רושם מתחילת השנה גיוס חיובי)".

800 מיליון שקל נפדו בתעודות הסל

ומה עם תעודות הסל? באיגוד לשכות המסחר מציינים, כי "המשך המשבר בבורסות העולם, ובכללן גם בבורסה הישראלית, נתן אותותיו בשוק תעודות הסל, שפדה בנטו בחודש ספטמבר 2015 כ-800 מיליון שקל (בניכוי החזקות הדדיות). עיקר הפדיונות היו בתעודות סל העוקבות אחר מדדי מניות בארץ, בהיקף של כ-400 מיליון שקל. בנוסף, שיעורי הריבית הנמוכים במשק המשיכו את המגמה של המשקיעים בפדיון תעודות פיקדון, כך שבספטמבר 2015 נפדו בנוסף כ-300 מיליון שקל, ומתחילת השנה נפדו כ-13.5 מיליארד שקל מתעודות פיקדון".

עם שקלול התשואות השליליות שנרשמו בחודש החולף, יחד עם הפדיונות, עולה שסך הנכסים המנוהלים הצטמק בספטמבר בכ-3.8%, משווי נכסים מצרפי של כ-108.2 מיליארד שקל בסוף אוגוסט לכ-104 מיליארד שקל בסוף ספטמבר.

עוד מציין רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד, כי "כ-25.5% מההשקעות בתעודות הסל מושקעים במדדי מניות מקומיים, כ-35% מושקעים במדדי מניות בחו"ל, כ-21% מושקעים במדדי אג"ח בישראל וכ-11.5% מושקעים בתעודות פיקדון. שאר ההשקעות הן בשיעורים נמוכים במדדי אג"ח בחו"ל, סלי מדדים ותעודות ממונפות".

כאמור, כמחצית מכלל הפדיונות בענף בחודש ספטמבר נרשמו בתעודות המנייתיות העוקבות אחר מדדים בארץ, בעוד שמתחילת השנה בולטות דווקא התעודות שעוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל - שאליהן גויסו למעלה מ-2 מיליארד שקל בתוך כשלושה רבעונים.

כל ארבע חברות ניהול תעודות הסל רשמו בספטמבר פדיונות בהיקף של למעלה מ-115 מיליון שקל (קסם של אקסלנס) ועד לפדיונות של יותר מ-279 מיליון שקל (בתכלית של מיטב דש).

קרנות הנאמנות
 קרנות הנאמנות