רק נתניהו אשם?

אפשר לבקר את נתניהו על שהציג עצמו כ"מר ביטחון". אבל אפשר להאשים אותו בכך שאין ביטחון?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אפשר בהחלט להבין את הביקורת הקשה המוטחת בבנימין נתניהו מימין ומשמאל. הוא הרוויח אותה כאשר הלך לבחירות כאדם היחיד שיכול להביא ביטחון. על מי אתם יכולים לסמוך, הוא שאל את קהלו - על לבני? על בוז'י? התשובה שלו הייתה גיחוך של בוז. וזה דיבר אל ציבור אוהדיו, וגם כאלה שישבו על הגדר. אז כאשר היום יהודים מובלים לבתי הקברות בגלל היעדר ביטחון - נתניהו הוא הכתובת הטבעית לביטויי התסכול, במיוחד של אלה שהאמינו בו.

תלמידו של הנסיך

אני לא בטוח שנתניהו באמת האמין שהוא "מר ביטחון". הוא כן האמין שהוא הולך להפסיד את הבחירות. והדרך היחידה למנוע זאת, אם בכלל, הייתה לעבוד על הפחדים של חלק מהציבור. התרגיל הצליח מעבר למצופה. עם יד על הלב: האם אפשר לבוא אל נתניהו בטענות על האסטרטגיה שבה נקט, כאשר ברור שהצליחה? האם יש הרבה פוליטיקאים שבמצבו של נתניהו היו נוהגים אחרת? פוליטיקאים הגונים לא היו אומרים שהערבים נוהרים לקלפיות. אבל הם גם לא היו מגיעים לראשות הממשלה. אפשר להצטער על שזו מהות הפולטיקה - אבל זו עובדה. נתניהו נהג על פי הכללים של "נסיך הפוליטיקה", ניקולו מקיאוולי, ולפיהם המטרה מכשירה את כל האמצעים להשגתה. לא כל פוליטיקאי מסוגל לכך. נתניהו הוכיח שהוא מסוגל. זה עושה אותו לאדם ללא עכבות מוסריות, אבל זה גם עשה אותו לראש הממשלה, בניגוד לכל התחזיות.

מי כן יכול?

תמיד היה ברור למי שהיה מסוגל לחשוב, שנתניהו אינו יכול לפתור את הבעיות הביטחוניות. אבל מי, תגידו לי, מי כן יכול? יש המאמינים שהפתרון הוא בהסכם מדיני. אין ספק שהסכם כזה היה משיג את המטרה. אבל איך, תגידו לי, איך משיגים הסכם כזה? עם מי עושים אותו? האם רק הממשלה של נתניהו לא רוצה הסכם, כפי שטוענים מבקריה? האם הצד השני כן רוצה? פעם האמנתי בכך. כיום אני כבר מתקשה לראות בצד השני נכונות להסכם כלשהו. המצב של עימותים נוח ליותר מדי גורמים אצל הפלסטינים בפרט, וכמה מדינות ערביות בכלל.

לשים את נתניהו בצד

אני בעד להחליף את נתניהו. לא בגלל שהוא אינו מביא את הביטחון המיוחל, אלא בגלל שהוא לא ראוי - כאדם. ואין טעם לפרט. אבל בין שזה יהיה ליברמן, ובין שבמקומו יבוא איש שמאל - האם מצב הביטחון ישתנה? האם זה ישנה משהו אצל הפלסטינים? אני יודע שזה כיף "לעלות" על נתניהו, וכאמור הוא הפך עצמו למטרה לגיטימית לצורך זה. אבל עדיף לשים לרגע את נתניהו בצד, ולשמוע ולקרוא רעיונות רציניים, איך כן אפשר לקבל ביטחון.

סכנין? זה הכול

ראיתי תמונות של אוהדי בית"ר צוהלים ושמחים (בדרכם המיוחדת), והייתי בטוח שהם ניצחו לפחות את ברצלונה.