מיקו צרפתי: חושבים שאתן לפטר 1,500 עובדים? אתם טועים

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל בדיון בוועדת הכלכלה על הרפורמה בחברה: "מצבה של חברת החשמל משתפר? רק נדמה לכם. אתם חושבים שנחלץ אתכם בסופה הקרובה? אתם כולכם טועים"

מיקו צרפתי חברת חשמל / צלם: איל יצהר
מיקו צרפתי חברת חשמל / צלם: איל יצהר

"אם עופר בלוך חושב שאתן לו לפטר 1,500 עובדים - הוא טועה. מצבה של חברת החשמל משתפר? רק נדמה לכם. אתם חושבים שנחלץ אתכם בסופה הקרובה? אתם כולכם טועים" - כך איים היום (ב') יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל, ברפורמה המתוכננת בחברת החשמל. לדבריו, כולם טוענים שיש צורך ברפורמה, אך לא עושים דבר. "כולם מגלגלים את תפוח האדמה הלוהט למישהו אחר. גם אני יכול לדבר על תיאוריות. זו לא חוכמה. אתם חושבים שהעובדים ישלמו את המחיר? אתם טועים. חכו מה יהיה בסופה הקרובה".

צרפתי גם מתח ביקורת על הטענה שלפיה יש ליצור תחרות במשק החשמל. "כולם מקדשים פה תחרות, למרות שזה לא יוביל להוזלת מחיר החשמל. זה שטויות במיץ עגבניות. יש פה מישהו שמרוויח מזה. טייקונים שמוכרים חשמל לטייקונים ומאשימים את עובדי חברת החשמל בעליית מחיר החשמל".

שנה וחצי עברה מאז הגישה ועדת יוגב את המלצותיה, והרפורמה במשק החשמל עדיין תקועה. שרי האנרגיה והאוצר התחלפו, היקף ייצור החשמל הפרטי עלה ונגס בהכנסות החברה, משק הגז שבאמצעותו מייצרים את רוב החשמל נמצא בקיפאון ומצבה הפיננסי של חברת החשמל ממשיך להיות מאתגר. "משק החשמל זקוק לרפורמה ומישהו צריך לעזור לנו. חברת החשמל מייצרת 70%-80% מהחשמל במשק, היא אחראית על ההולכה והחלוקה שלו ויש לה חוב שמתקרב ל-50 מיליארד שקל - אם זה לא משבר, אני לא יודע מה כן", אמר יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל בדיון.

זה 19 שנה שמנסים לבצע רפורמה במשק החשמל, ללא הצלחה, אך כעת הזמן דוחק במיוחד שכן על פי חוק משק החשמל, בעוד חודשיים תסתיים השנה האחרונה שבה מותר להאריך את רישיון הייצור של חברת החשמל. אם החוק לא ישונה ואם לא תתבצע רפורמה, למעשה תפעל החברה ללא רישיון. "זו בעיית משילות קשה מאוד", טען רון טל, "כבר היינו 24 שעות מלחתום על הרפורמה שהציע אורי יוגב (מנהל החברות הממשלתיות - ה"כ) ובסוף לא קרה עם זה דבר. כל רפורמה שישימו על השולחן - אני אתמוך בה".

נזכיר שוועדת יוגב הגיעה להסכמות עם ועד העובדים וההסתדרות שלפיהן יקבלו העובדים תוספת של 2,000 שקל לפנסיה במקום תשלום פיצויי פיטורים מוגדלים ל-1,500 עובדים שיפרשו בפרישה מוקדמת. העלות הכוללת של הרפורמה הוערכה ב-3-4 מיליארד שקל, ואולם שר האוצר בזמנו, יאיר לפיד, טרפד את ההסכמה בנימוק שמדובר "בתשלום שוחד לוועד העובדים החזק במדינה כדי להבריא את החברה", והורה להגיש לוועד הצעת Take it or Leave it הכוללת תוספת בסך 1,000 שקל לגמלה החודשית, במקום 2,000 שקל.

"במציאות שבה נוגסים יצרני חשמל פרטיים ויצרני אנרגיה מתחדשת נתח מהכנות החברה, צריך לתת לה לייצר הכנסה ממקומות אחרים. אך בלי רפורמה נאסר עליה לעשות זאת", טען בדיון מנכ"ל חברת החשמל זה ארבעה חודשים עופר בלוך. "יש בחברה הרבה מאוד ידע שהיא לא מנצלת. אם חברה לא צומחת היא הולכת אחורה".

יו"ר רשות החשמל אורית פרקש, שהשתתפה אף היא בדיון, הסכימה כי יש צורך ברפורמה אך טענה כי יש לוודא קודם לכן שהיא משתלמת לציבור. לטענתה, הרפורמה שהציע יוגב לא "סיפקה את הסחורה". "למשל, רפורמת יוגב אפשרה לחברת החשמל להמשיך לבנות תחנות כוח, אך אי אפשר לתת לחברה שמתנהלת בצורה לא שקופה ומחזיקה ממילא גם ברוב הייצור ובכל ההולכה והחלוקה לעשות זאת. ועל הדרך לתת לעובדים מיליארדי שקלים".

מי אשם בהסכם עם תמר

ועדת הכלכלה דנה בין השאר בהסכם הגז שנחתם ב-2012 בין חברת החשמל לשותפות תמר, שספג ביקורת בגלל סעיף המחיר בו. בחוזה הסכימו שני המונופולים להצמיד את מחיר הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי בתוספת 1% בכל שנה במשך 8 שנים. אחרי 8 שנים יוצמד המחיר למדדי המחירים מינוס 1%. כך, בעוד שמחירי האנרגיה בעולם צנחו בשנה האחרונה ביותר מ-50%, מחיר הגז בישראל עלה.

"הסכם תמר הוא הצלת הנפשות של המשק הישראלי", הגן על החוזה רון טל והוסיף שהוא אושר ע"י כל הצדדים, כולל רשות החשמל, רשות ההגבלים העסקיים, רשות החברות העסקיות וממשלת ישראל. "אספקת הגז ממצרים פסקה, ובכל חודש שעבר שילמה ישראל עלות ישירה של 1 מיליארד שקל בגין דלקים יקרים יותר".

לטענתו, חברת החשמל ביקשה להוסיף לחוזה 2 סעיפים שהיו מועילים לצרכנים, אך נתקלו בסירוב - האחד מצד הממונה על ההגבלים העסקיים והאחר מצד ועדת הפיקוח על המחירים. הסעיף הראשון הוא סעיף עקרון המדינה המועדפת שהיה אוסר על תמר לחתום על חוזה עם מחיר גז נמוך יותר. השני נועד להבטיח שאם יהיה פיקוח על מחירים, תוכל ליהנות ממנו גם חברת החשמל.

פרקש טענה שלרשות החשמל לא היה חלק במו"מ בין הצדדים. "הגישו לי הסכם על השולחן ואמרו שיש לי 40 יום לאשר אותו. אמרו לי שכל חודש שעובר המשק משלם מיליארד שקל. חברות הגז איימו שאם לא אאשר את ההסכם הן לא יפתחו את תמר. לכן החלטנו לאשר את ההסכם החריג ולשנות בו כמה דברים, ובהם הורדת כמות הגז שתרכוש חח"י. אמרנו שלא נסכים עוד להסכם מסוג כזה".

לדברי פרקש, רק בשנה שעברה הונחו על שולחן הרשות 3 הסכמי גז עם אותה הצמדה שהיא לא אישרה. "מחיר הבסיס בהם היה גבוה בדולר מההסכמים הישנים יותר. לכן החלטנו להתריע בפני הגורמים הרלוונטיים. משם קרה מה שקרה והממשלה התחילה בגיבוש מתווה הגז".

עיקרי הרפורמה בחברת החשמל
 עיקרי הרפורמה בחברת החשמל