הצצה לתלוש השכר המלא של ח"כ שלי יחימוביץ'

יחימוביץ' מנסה למנוע את העלאת שכר הח"כים בינואר - וחושפת את תלוש השכר שלה

שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור
שלי יחימוביץ' / צילום: אוריה תדמור

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) חשפה היום (ב') בדף הפייסבוק שלה את תלוש השכר - כאשר מתוך כ-41 אלף שקל ברוטו נותרים לה "רק" כ-19 אלף שקל נטו.

התלוש המצורף מספק הצצה למשכורת של חברי הכנסת. כפי שניתן לראות, סך המסים הישירים שהיא משלמת מסתכמים בכ-18 אלף שקל (מזה כ-13.5 אלף שקל למס הכנסה).

תלוש השכר של שלי יחימוביץ' / מתוך הפייסבוק
 תלוש השכר של שלי יחימוביץ' / מתוך הפייסבוק

יחימוביץ' החליטה לחשוף את תלוש השכר שלה במסגרת מאמציה למנוע את העלאת שכר הח"כים בינואר הקרוב. "עם פתיחתו היום של מושב החורף של הכנסת אני רוצה לבשר לכם שמינואר שכר הח"כים (הגבוה ממילא כפי שאתם רואים) יעלה משמעותית. שלכם לא. זה מעצבן אתכם, נכון?", היא כתבה בפייסבוק.

לדבריה, "כבר די הרבה זמן אני מנסה למנוע את זה, אבל 'משום מה' לא מצליחה. ואסביר: השכר של חברי הכנסת מוצמד לשכר הממוצע במשק, שצפוי לעלות באופן מאוד משמעותי. למה? כי ההעלאה החשובה והמוצדקת בשכר המינימום הקפיצה את השכר הממוצע, ומזה יוצא ש-120 ח"כים ייהנו, שלא בצדק ובאופן מעוות מהעלאת שכר המינימום, ולא לזה התכוון המשורר.

"בכלל, ממוצעים הם מאוד שקריים. אם תשעה אנשים מרוויחים 5,000 שקל לחודש ואחד מרוויח 3.6 מיליון שקל (כמו ניר גלעד בכיל) הממוצע שלהם יהיה 364,500 שקל לאדם. משקף משהו? לא. אבל אנחנו הח"כים מצ'ופרים ומחוברים למנגנון הזה שלא אומר כלום על השכר של רוב אזרחי ישראל. אני לא מתייפייפת. רבים מהח"כים באמת עובדים קשה ובמסירות רבה, ואנחנו רוצים שאנשים טובים יגיעו לפוליטיקה. אם באמת כולם היו נהנים מעלייה בשכרם, זה היה סביר בעיני שגם שכר הח"כים היה מתעדכן.

"אלא שזה לא כך. שכר השכירים והעצמאים במשק קפוא ונשחק כבר עשור שלם, רק בשבוע שעבר פרסם הביטוח הלאומי את הנתונים הקשים האלה על השכר החציוני במשק (החציוני, לא הממוצע המטעה): חצי (!) מהשכירים במשק מרוויחים פחות מ-6,200 שקל, וחצי מהעצמאים מרוויחים פחות מ-4,750 שקל. נוצר מצב שבו אנחנו, חברי הכנסת, נהנה מתוספת גדולה לשכרנו השנתי - שעה שגם השכירים וגם העצמאים במשק דורכים במקום. ותבינו: דריכה במקום היא שחיקה. כי יוקר המחיה ממריא והשתתפות הממשלה בחינוך ובריאות וכל היתר יורדת. כתוצאה ממדיניות שהשרים והח"כים אחראים לה!".

יחימוביץ' פנתה בנושא ליו"ר הוועדה הציבורית לבחינת שכרם של חברי הכנסת, פרופ' חיים לוי, שקיבל את הצעתה לבטל את הצמדת שכר הח"כים לשכר הממוצע, והמליץ לוועדת הכנסת לבצע את ביטול ההצמדה, "אקט פשוט וכמעט טכני", לדבריה.

"אלא שמאז, ההתנהלות בעניין מביכה ומבזה את הכנסת", היא מסבירה. "ביולי האחרון החליטה ועדת הכנסת לדחות את המלצתו של פרופ' לוי. למה? כי אם אנחנו מוותרים על ההצמדה, למה שהשופטים, שגם הם מוצמדים לשכר הממוצע, לא יוותרו גם הם?! מה, שנהיה הפראיירים היחידים? אלא מה, הוועדה שמחליטה על שכר השופטים, היא לא ועדת הכנסת, אלא ועדה אחרת, ועדת הכספים.

"ועדת הכספים סירבה לפגוע בהצמדת שכר השופטים כל עוד ועדת הכנסת לא מבטלת את הצמדת שכר הח"כים.
(אגב, די בצדק. גם כי עניינית שכר השופטים צריך להיות מאוד גבוה, ואסביר למה בהזדמנות אחרת, וגם כי יש לי חשד שגם אם ביטול ההצמדה של השופטים היה קורה, איכשהו זה היה נעצר שוב בכל הנוגע לשכר הח"כים).

"אתם הבנתם את החד-גדיא הזה? היישר מטור סאטירי של אפרים קישון, חוץ מזה שזה לא כל כך מצחיק.
את המעגל המביך והמבזה הזה חייבים לקטוע. הצבעה אחת בוועדת הכנסת וזה נפתר".