4 חברות גדולות מקבלות פטורים ממס בכ-5 מיליארד שקל

יורם גבאי, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה: אפשר בקלות לבטל או להפחית פטורים ב-9 מיליארד שקל - ובכסף הזה לבטל את כל המכסים, לבטל את אגרת הרכב, להפחית את המס השולי על יחידים וחברות ולהוריד את מס הרכישה

יורם גבאי / צילום: תמר מצפי
יורם גבאי / צילום: תמר מצפי

בשנת 2015, היקף הפטורים ממס עומד על כ-48 מיליארד שקל, מתוכם כ-10% מגיע ל-4 החברות הגדולות במשק - כך אומר יורם גבאי, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה. לדבריו, היקף הפטורים ממס אותם מאפשרת המדינה עומד על כ-18% מהכנסות המדינה וכ-4.6% מהתוצר.

את נתוני המס ריכז גבאי במחקר חדש שערך על מערכת המס בישראל ביוזמת המכון לחקר הכלכלה והחברה ע"ש ספיר, בראשות עו"ד אוריאל לין, ונתוניו המלאים יוצגו בערב עיון שיקיים המכון ביום רביעי הקרוב.

לטענת גבאי, למרות שמרבית הפטורים תואמים את מדיניותה הכלכלית חברתית של ישראל, ראוי לבטל פטורים בהיקף של כ-9 מיליארד שקל, ולהמירם בהפחתת מסים בתחומים שונים.

מהמחקר עולה כי פטורים במס בהיקף של כ-14 מיליארד שקל ניתנים לחסכונות הפנסיוניים השונים; פטורים של כ-1.6 מיליארד שקל על הקצבאות לסוגיהן (ילדים, זקנה, אלמנות מלחמה); ופטורים הסוציאליים, כולל אזורי פיתוח, העומדים על כ-5 מיליארד שקל. לדבריו, כל אלה הינם פטורים מוצדקים.

יחד עם זאת, גבאי טוען כי יש להפחית או לבטל פטורים בהיקף של כ-9 מיליארד שקל בעיקר בתחומי המע"מ (שעור אפס על ירקות ופירות ואילת), ראוי לבטל את הפטור ממס הכנסה משכר דירה ומשמרות בתעשייה, ולהפחית בפטור בחוק עידוד השקעות הון.

גבאי ממליץ כי הפחתת הפטורים תממן את ביטול כל המכסים, ביטול אגרת הרכב, הפחתה במס השולי על יחידים וחברות והפחתת מס הרכישה.

עוד ממליץ גבאי במחקרו כי הקלות המס על קרן ההשתלמות יימשכו, אולם המשיכה בפטור תינתן רק בשלב הפנסיוני. כפיצוי יקבלו העובדים זיכוי גם על הפרשותיהם לקרן ההשתלמות, אלה המשתלמות מהכנסה נטו.

בנוסף מציע גבאי במחקרו למקד את פטורי המס בחוק עידוד השקעות הון רק באזורי פיתוח ולא במרכז הארץ, ולקבוע כי כל חברה תשלם מס הכנסה בשיעור שלא יפחת מ-7% (כיום חברות רבות מגיעות לשיעור מס אפס).

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר המכון לחקר הכלכלה והחברה ע"ש ספיר, שכיהן אף הוא כממונה על הכנסות המדינה: "לראשונה הוצא מסמך מקיף שיכול לשמש בסיס לגיבוש מדיניות מסים שקולה ומאוזנת, שחובר על-ידי אחד מהמומחים לענייני מס, שגם נשא באחריות אישית".