אמנים טוענים: הציורים של ציון ברוך מועתקים מיצירותינו

רגע אחרי שהשיק את תערוכת הציורים שלו, מעצבי בובות אספנות טוענים כי ברוך העתיק את יצירותיהם ■ כעת מנסים אמנים מהארץ ומחו"ל להתאגד ולהגיש תביעת ענק נגדו ■ ברוך: "באמנות כמו באמנות מותר לצייר הכול"

ציון ברוך / צילום: יוסי כהן
ציון ברוך / צילום: יוסי כהן

בתחילת השבוע התרגשו לא מעט מפורסמים כשהגיעו לתערוכת הבכורה של הצייר והשחקן ציון ברוך, שהציג את ציוריו בתערוכה תחת השם "אחותי, כלה".

מי שפחות התרגשה היא האמנית שרון אביטל, שלא עצמה עין כבר 3 ימים. מאז ההשקה הנוצצת קיבלה שרון מחבריה ומכריה לא מעט פניות שהפנו את תשומת-ליבה לכך שהציורים של ברוך דומים באופן מחשיד במיוחד לעבודותיה.

"בערב התערוכה קיבלתי עשרות הודעות, עד שצפיתי בסיקור התערוכה בטלוויזיה והתחלתי להבין את גודל הבעייתיות של העניין", משחזרת אביטל.

אביטל החלה לחקור את הנושא לעומק וגילתה כי היא לא לבד - לטענתה, ברוך משתמש בעבודות של אמנים רבים בחו"ל כהשראה מובהקת לציוריו, מבלי לתת להם קרדיט.

אז מה טוענים האמנים שציון ברוך מעתיק? מדובר בבובת אספנות בשם בלייט (blythe), שמספר מצומצם של אמנים מרחבי העולם לוקחים את השלד שלה ומעצבים אותו לפי חזונם: משנים את השיער, את העיניים, מוסיפים פריטי אופנה ואף מגלפים את תווי הפנים. כל בובה כזו היא ייחודית ונמכרת לאספנים בכל רחבי העולם, כאשר שמו של האמן עומד מאחורי היצירה כמובן.

ציוריו של ברוך, כך טוענת אביטל, מושפעים מבובות הבלייט. עד כאן אין בעיה, אלא שאותם אמנים טוענים כי ברוך לקח השראה מובהקת מיצירותיהם, מבלי לציין את מקור ההשראה ומבלי לתת להם קרדיט.

אביטל, שהיא הישראלית היחידה שעוסקת באמנות זו - הפנתה את תשומת-ליבם של קהילת האמנים והאספנים מרחבי העולם לעבודותיו של ציון: "דיברתי עם חברים בקהילה ונכנסתי לחשבון האינסטגרם של ציון ברוך. הסתכלתי והייתי בשוק. גיליתי לתדהמתי שהוא עוקב אחריי - ולא רק אחריי - אלא אחרי עשרות רבות של אמנים מסוגי בעולם. הבנתי שהיקף הבעיה רחב משחשבתי, ושאני צריכה לפנות לייעוץ משפטי".

האמנים, חבריה של שרון, נדהמו ממה שסיפרה להם הקולגה הישראלית, והחלו לתקוף אות ברוך בתגובות לתמונות הציורים, לתייג אמנים נוספים ואף הוסיפו את ההאשטאג stolenart# (אמנות גנובה) באינסטגרם.

כעת, לטענת אביטל, מתאגדים האמנים האלה ובאמצעות עורכי דין בוחנים את האמצעים המשפטיים שיוכלו לנקוט נגד ברוך. בינתיים החלו האמנים לחסום את ברוך מלעקוב אחריהם בחשבון האינסטגרם שלהם.

שפטו בעצמכם: כנסו לחשבונות האינסטגרם של האומנים:

https://instagram.com/mydeliciousbliss

https://instagram.com/sharonavitaldolls

https://instagram.com/kass.sie

ושל ציון ברוך:

https://instagram.com/zionbaruch

מטעמו של ציון ברוך נמסר בתגובה: "בכל ריאיון שציון ברוך קיים, נאמר מפורשות על-ידו שהוא מצייר בובות קיימות. הוא מעולם לא הכחיש כי מקורות ההשראה שלו היו בובות רוסיות, יפניות וישראליות שמפורסמות גם באינסטגרם, באינטרנט ובעולם התקשורת בכלל. לכל אחת מהבובות (שאגב אף אחת מהן לא מצויירת) הוא נתן אדפטציה אישית שלו, כמו הצ'יבורשקה שהוסיף לכל דמות נשית.

"באמנות כמו באמנות מותר לצייר הכול, כמו שכשאנדי וורהל צייר את מיקי מאוס ודיסני לא תבעו אותו, או כשצייר את קוקה-קולה וגם לא תבעו אותו - כך ציון ברוך קיבל השראה מבובות שכבר קיימות: בובת הצ'יבורשקה - בובה רוסית שקיימת משנות ה70 והבובה השנייה שמקורה בארה"ב. יש כל-כך הרבה אמנים שמציירים בהשראת ה-BLYTHE".