הקוראים מגיבים: האם ערבים וחרדים באמת מעלימים יותר מס?

"מאיפה המגזר הערבי ישלם מסים? מהתעסוקה המניבה רווחים? מהתעשייה? מההיי-טק שנמצא במגזר הערבי?" ■ "היקף העלמות המס בקרב החרדים ירד באופן דרמטי" ■ תגובות לטור שעורר המון אמוציות

הטור מלפני שבועיים על העלמות מס של ערבים וחרדים הציף אותנו במבול של תגובות - חלקן נזעמות, חלקן תומכות (עם דוגמאות ל"שיטות" העלמה). החלטנו להביא 3 תגובות מייצגות.

התגובה הראשונה הגיעה דווקא מגורם ששיתף אותנו בעובדות די מדהימות. מתברר כי לפני כעשור, במהלך דיוני הצוותים הבין-משרדיים למלחמה בעוני, האוצר חשף נתונים על שומות שנערכו לעצמאים במזרח ירושלים לעומת כלל העצמאים. הנתונים התייחסו לרמות ההכנסה המדווחת לעומת הכנסה בשומה שנקבעת לנישום. הניתוח נעשה תוך פילוח ענפי (המסחר, התעשייה, המוניות, הבנייה).

ראינו את הטבלה הזו, וממנה עולה בצורה חד-משמעית כי תפוסת ההכנסה בשומה ביחס להכנסה המדווחת גבוהה הרבה יותר בקרב ערביי מזרח ירושלים (קרוב לפי 2, לעומת פי 1.2 אצל סך-כל העצמאים). הנתונים הללו הם אינדיקציה מובהקת ששיעורי העלמות המס במזרח ירושלים גבוהים יותר משיעורם הכללי. אלה העובדות, לפני כעשור.

קורא ערבי: "אתה לא יכול להפריד את ההשקעה של המדינה במגזר מסוים משיעור גביית המסים של אותו מגזר. מאיפה המגזר הערבי ישלם מסים? מהתעסוקה המניבה רווחים? מהתעשייה? מההיי-טק שנמצא במגזר הערבי? כך לדוגמה אזור תעשייה אפק שצמוד לכפר קאסם, שהוקם על אדמת כפר קאסם וסופח אחרי זה לראש-העין, למרות שאין שום היגיון וזיקה לראש-העין, למעט מטרה אחת ברורה - שהארנונה תשולם לראש-העין. חברות ענק נמצאות שם - פרטנר, 013, אריקסון ועוד חברות רבות שמשלמות מיליונים לראש-העין.

"איך אתה מצפה מתושב כפר קאסם, שרואה את העוול יומיום, שישלם מסים למדינה? למה המדינה לא מעודדת השקעות במגזר הערבי? למה היא לא נותנת הטבות מס, כמו שהיא נותנת לטבע ולאינטל, על-מנת שישקיעו במגזר הערבי? מה עם פתרונות התעסוקה והדיור? אני מבטיח לך שאם המגזר הערבי יקבל רק אותו אחוז של חלקו מהאוכלוסייה שהוא 20%, אנחנו נשלם את כל המסים. וחלקנו בתל"ג יהיה הרבה מעבר ל-8% שאנחנו מהווים היום".

קורא חרדי: "הרשה לי לחלוק על עצם הטיעון כי הציבור החרדי 'עובד בשחור' יותר מציבורים אחרים. טיעון זה אולי היה נכון בעבר, אך בעשור האחרון היקף ההעלמות קטן בוודאי באופן דרמטי. אופי העבודות שהמגזר עוסק בהן השתנה ללא היכר, וברובן אין אפשרות מטבען ואופיין 'לעבוד בשחור'.

"יתר על כן, כיום קשה מאוד להתבסס על תשלומי מזומן לאור ההגבלות החמורות בנושא הלבנת הון והבנקאות. נראה לי שהנזק שנגרם למשק מתכנוני המס, חוק עידוד השקעות הון ודומיהן המיטיבים עם החברות החזקות ביותר במשק - נושא שעסקת בו רבות - גדול לאין-שיעור מהגידול הפוטנציאלי בתשלומי המס של העובדים החרדים שכיום אינם עובדים.

"אני גם כופר בתיזה שבבסיס טורך, שבה אתה יוצא מנקודת הנחה כי חובה על כל אזרח במדינה לעמוד ב 'מכסת הכנסה למדינה' לפי ממוצע מסוים הנגזר מנתוני התעסוקה במשק, תקציב המדינה ועוד. הציבור החרדי אינו מקבל שירותים מהמדינה בהיקף שווה, לדוגמה בסעיף החינוך, התרבות והספורט" (הקורא ממשיך ומפרט דוגמאות נקודתיות - א.צ).

מעניין שהן הקורא הערבי והן הקורא החרדי שותפים לאותן תחושות: הראשונה - שהמגזר שלהם מקופח מבחינת השקעות ממשלתיות; והשנייה - שתכנוני המס הלכאורה חוקיים של תאגידי הענק הרבה יותר משמעותיים מכל העלמת מס במגזר כזה או אחר.