בנה"פ מגיב לזיסר: "התנהלות עבריינית-מאפיונרית ממש"

בנק הפועלים הגיש היום את תגובתו לטענות הקשות שהעלה מוטי זיסר נגד הבנק וראשיו ומחזיר מלחמה: "התנהלות זיסר היא עבריינית-מאפיונרית ממש" ■ "זיסר פועל כאחרון הסחטנים וללא שום עכבות ע"מ לחמוק מתשלום חובו הוא מוכן לגרום נזק אדיר לאחרים שכלל לא קשורים לעניינו. מדובר בהתנהלות שפלה במיוחד"

לפני כעשרה ימים, ב-4 בנובמבר, ציין מוטי זיסר, את יום הולדתו ה-60. "ציין" ולא "חגג" כי בתקופה האחרונה, במקום לחגוג וליהנות מפירות עמלו, מנהל זיסר, שעד לא מזמן היה אחד אנשי העסקים המצליחים והעשירים בארץ קרב משפטי רווי אמוציות והכפשות מול הנושה הגדול ביותר של עסקיו - בנק הפועלים.

ב-30 באוגוסט יצא זיסר, שלצד המאבק על רכושו ושמו הטוב גם נלחם במחלת הסרטן, במתקפה רבתי נגד הפועלים לאחר שהבנק הכריז עליו פושט רגל. בתגובה שהגיש זיסר באותו היום לשופט הפירוקים בביהמ"ש המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, הוא העלה שלל טענות נגד התנהלות הבנק והנהלתו בעניינו לאורך השנים האחרונות והטיל דופי אישי בחברי הנהלת הבנק, בראשות ציון קינן.

בין היתר טען אז זיסר כי החלטת הבנק, הנושה הגדול של זיסר, להעמיד את החוב שלו לפירעון מיידי כבר בפברואר 2013 "נעשתה ממניע אישי ובחוסר תום לב משווע, ובין היתר לאור העובדה כי זיסר לא היה נכון 'להתקמבן' עם ציון קינן". זיסר הוסיף וטען כי צמרת הפועלים הפלתה אותו לרעה ביחס לאנשי עסקים אחרים שנקלעו לחובות וגולל פרשיית טיוח של הטרדה מינית לכאורה שהתחוללה בצמרת הבנק תוך שקשר אותה להתנהלות ההנהלה כלפיו. זיסר גם לא היסס לצאת עם הדברים לתקשורת.

היום (א') הגיע תורו של הפועלים למסור לשופט אורנשטיין את תגובתו לטענות ולהכפשות של זיסר נגדו ונגד הנהלתו והוא החזיר לזיסר, מנה אחת אפיים. באמצעות עוה"ד גיורא ארדינסט, דוחה הפועלים את מה שהוא מכנה "ההכפשות וההשמצות המבישות שזיסר מעלה בהתנגדותו נגד הבנק ונגד התנהלותם של גורמים בבנק בקשר עם הפרשה שקשורה למר שמעון גל". לדברי הפועלים, "טענות מופרכות אלה שמעלה זיסר מהוות הוצאת דיבה, ואינן קשורות באופן כלשהו לחובו של זיסר לבנק... המלל האינסופי בהתנגדות זיסר נועד למטרה אחת ויחידה: טשטוש העובדה כי ביסודם של דברים עומדת מערכת נסיבות פשוטה ביותר - שזיסר חייב לבנק חוב שאינו שנוי במחלוקת כנה בסך כ-1.4 מיליארד שקל".

לדברי הפועלים, "בחירתו של זיסר להסיט את הדיון למחוזות לא רלבנטיים אלו מעידה שאין בידיו טענות ענייניות כלשהן.. התנהלותו של זיסר משולה להתנהלות מאפיונרית עבריינית, שמטרתה לשדר מסר ברור לבנק ולמנהליו -  כי אם יימשכו ההליכים המשפטיים נגד זיסר, הוא יפעל על מנת להזיק לבנק ולגרום לו ולמנהליו מבוכה".

הפועלים מוסיף ותוקף את זיסר וכותב כי "זיסר פועל בעניין זה כאחרון הסחטנים, ובניסיון לחמוק מתשלום חובו הוא מוכן לגרום נזק אדיר לאחרים שכלל לא קשורים לעניינו. בנק הפועלים לא ייכנע להתנהלותו השפלה של זיסר וימשיך לעשות כל מאמץ כדי לגבות את חובו של זיסר".

יתרה מכך, הבנק מציין כי "ניסיונו של זיסר להביא את הפרשה לפרסום נרחב בכלי התקשורת, הוא ניסיון שקוף ובוטה להשפיע על בית המשפט המחוזי הדן בתיק". לגופם של דברים טוען הפועלים בתשובת כי זיסר מצוי במצב מובהק של פשיטת רגל, וכי "התנגדות זיסר לבקשת הבנק להכריז עליו כפושט רגל היא ניסיון מלאכותי להתחמק (פעם נוספת) מתשלום חובות העתק שלו לבנק, בסך של כ-1.4 מיליארד שקל".

"זיסר פועל כאחרון הסחטנים"

לתגובתו צירף זיסר תמלילי שיחות שנערכו בינו לבין אילן אמיר שהיה לשעבר מנהל בכיר בבנק וכן בינו ובין ג'רמי בלנק כהוכחה לטענתו כי הפועלים פעל בחוסר תום לב כלפיו. "הטענות שמעלה זיסר הן כה מופרכות וכה קלושות שמן הראוי להימנע מלדון בהן כליל", כותב הבנק. לדברי הפועלים, את הטענות של זיסר בקשר ל"פרשה" (פרשת ההטרדה המינית לכאורה. ח"מ), "לא ניתן לתאר אלא כהתנהלות עבריינית מאפיונרית ממש... זיסר מבין היטב שאין קשר בין הפרשה להליך זה. מטרתו הברורה היא לשדר מסר ברור וחד-משמעי לבנק ומנהליו: 'אם יימשכו ההליכים המשפטים כנגדו הוא ינצל לרעה את ההליך כדי לפרסם בפומבי פרשיות (שאין כל רלבנטיות בינן לסכסוך שבינו לבנק) ע"מ להזיק לבנק ולהכפיש את שמם של מנהליו".

הפועלים כותב, כאמור, כי "זיסר פועל בעניין זה כאחרון הסחטנים וללא שום עכבות ע"מ לחמוק מתשלום חובו הוא מוכן לגרום נזק אדיר לאחרים שכלל לא קשורים לעניינו. מדובר בהתנהלות שפלה במיוחד".

הבנק שב וטוען כי חוב העתק של זיסר לבנק אינו מצוי במחלוקת, וכך גם חוסר יכולתו של זיסר לפרוע ולו את מקצתו של החוב. לפי התגובה, "בניגוד לרושם שמבקש זיסר ליצור, העובדות בנוגע לחובו של זיסר ברורות: לחברות של זיסר (מרכזי שליטה ואירופה ישראל), המצויות כיום בהליכי כינוס ופירוק, חוב פסוק וחלוט כלפי הבנק בסך של כ-1.4 מיליארד שקלים, כפי שקבע המחוזי בתל אביב כבר לפני למעלה משנתיים (זיסר ערער לבית המשפט העליון וערעורו נדחה)". עוד נאמר בתגובת הפועלים כי זיסר ערב כלפי הבנק באופן אישי לחוב זה, בערבות בלתי מוגבלת שזיסר אינו כופר בה ואף הודה במפורש בקיומה. "אין מחלוקת שגם בתום הליכי הכינוס והפירוק נכסי החברות לא יאפשרו פירעון ולו של עשירית מהחוב".

הפועלים מוסיף וכותב בתשובה שהגיש היום כי זיסר הודה בפני הבנק באופן מפורש כי אין ביכולתו וממילא אין בכוונתו לפרוע את חובותיו לבנק. "גם בהתנגדותו, זיסר לא הציג מקורות כלשהם המעידים על יכולת לפרוע חובות כלשהם לבנק".

לטענת הבנק, "נסיבות אלה מצדיקות על פי דין הכרזה על זיסר כעל פושט רגל". הפועלים דוחה מכל וכל את טענותיו הממוחזרות של זיסר בהתנגדותו, כי הבנק התנהל בחוסר תום לב ופעל להשמדת מקורות פירעון של החברות. "זיסר כבר העלה את אותן הטענות בדיוק במסגרת הליך הכינוס של החברות והן נדחו במפורש על ידי כבוד השופט אורנשטיין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בעת שניתן צו כינוס בחודש יולי 2013. באותו פסק דין קבע השופט אורנשטיין באופן ברור כי הבנק נהג בתום לב ובאורך רוח רב כלפי זיסר והחברות ופעל משיקולים כלכליים וענייניים בלבד", נכתב בתשובה. לדברי הפועלים, באותו פסק דין נדחתה גם טענתו המקוממת של זיסר, כאילו הפסקת כהונתו באלביט הדמיה במסגרת הסדר החוב שאושר בחברה, היא שסיכלה את יכולת הפירעון של החברות.

"כזכור, זיסר, שנתן הסכמתו להסדר החוב, אחראי לתספורת הגדולה ביותר שנערכה אי פעם בישראל, במסגרתה נמחקו 1.8 מיליארד שקל מכספי הציבור בהסדר החוב של אלביט הדמיה, וזאת מבלי שזיסר, בניגוד לבעלי שליטה אחרים, הכניס יד לכיסו ופעל להזרמת כספים לחברה שהוא האחראי הבלעדי לקריסתה". את תשובתו מסכם הפועלים בכך ש"הבנק סמוך ובטוח שבית המשפט ידחה את כל טענותיו של זיסר ויכריז עליו כפושט רגל".

 

רקע: בקשת הפועלים, התגובה של זיסר וההקלטות 

ביוני האחרון הגיש הפועלים לביהמ"ש את הבקשה להכריז על זיסר כפושט רגל ולמנות את עו"ד גיורא ארדינסט המייצג את הבנק, ככונס על נכסיו האישיים. הבקשה הוגשה לאחר שהחברות הפרטיות של זיסר - "אירופה ישראל" ו"מרכזי שליטה", שבאמצעותן שלט זיסר ב"אלביט הדמיה" - נכנסו להליכי כינוס ופירוק, לאחר שלא החזירו לפועלים חוב בסך של למעלה ממיליארד שקל. השליטה באלביט הדמיה עברה בינואר אשתקד למחזיקי האג"ח בראשות קרן יורק, בעקבות הסדר חוב בחברה שכלל מחיקת חוב של כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

זיסר ערב באופן אישי לחובן של "אירופה ישראל" ו"מרכזי שליטה". לאחר שמו"מ שנוהל עם זיסר לא צלח, דרש הבנק מזיסר לפרוע את החוב מכוח הערבות האישית. זיסר הודיע כי אין בכוונתו וביכולתו לפרוע את חוב החברות, ובכך ביצע, לטענת הבנק, מעשה פשיטת רגל.

במקביל החליט השופט איתן אורנשטיין כי האחוזה שהקים זיסר בשכונת היוקרה בת גנים בפתח-תקווה תימכר לקבוצה של קונים פרטיים תמורת 28 מיליון שקל. בתום תהליך שערך יותר משנה, אישר השופט אורנשטיין את מכירת האחוזה, המשתרעת על שטח של כחמישה דונם, לעו"ד אופיר בר-נוי, שמייצג את הקונים.

בתגובה שהגיש זיסר באוגוסט הוא, כאמור, התנגד לבקשה להכריז עליו פושט רגל ולמתן צו כינוס נכסים נגדו, וכן לנימוקי הבנק, תוך שיצא במתקפה קשה נגד הפועלים. בתגובה - שהוגשה באמצעות עוה"ד אבי וינרוט ואריאל דינובצקי העלה זיסר טענות קשות ביותר נגד הנהלת הפועלים בראשות ציון קינן והתנהלותה בעניינו. "מה שנעשה בתיק של זיסר לא נעשה סתם כך, במקרה ובתום לב, אלא בכוונת מכוון ומתוך מטרה שזיסר ישלם אישית וביוקר כל עוד שהוא חי, אם בכלל", טוען זיסר. "אחרי שזיסר כבר הוצא מביתו, אחרי שכבר הופרד מהחברה שאותה יכול היה לנהל - כל מה שרוצים עכשיו הוא להגדירו כפושט רגל ולהקלינו - והכל ממניע אישי וחסר תום לב ותוך גרימת נזקי עתק לבנק, שהרי ברור כי הבנק השמיד את יכולת הפירעון שלו באשראי של החברות, בשעה שחיסל עד תום את זיסר".

לדברי זיסר, הבנק מנע ממנו לנהל את החברה - במסגרת הסדר הנושים, וזאת לאחר שקרן יורק רצתה בכך, הסכימה עמו על כך, והדבר היה מניב לחברות סכומי עתק - שהבנק היה מקבל אותם כפירעון חובן של חברות אלו. "הבנק מנע בכל דרך את רצונם של בעלי השליטה הנוכחיים, קרנות DK ויורק, להותיר את זיסר בעמדת ניהול תוך קבלת מניות ואופציות בשווי רב", טוען זיסר.

בהקשר זה הפנה זיסר לתמליל שיחה עם ג'רמי בלאנק, נציג קרן יורק, שלטענת זיסר, "ניתן לתמצתו למשפט מרכזי אחד שבו מבהיר בלאנק כי על אף רצונו להותיר את זיסר בניהול החברה ולתת לו את התמורות שהציע לו הרי ש: "the bank would kill us if we made you CEO". לטענת זיסר, מעשים אלו גרמו להשמדת מקורות פירעון והסבו לזיסר וגם לבנק פגיעה אנושה ביכולת הפירעון של החוב.

בנוסף, העלה זיסר טענות קשות נגד קינן וטוען כי מנכ"ל הבנק פעל בעניינו "מתוך מניע זר, פסול ואישי". להוכחת טענותיו כלפי קינן, צירף זיסר תמלילי שיחות שניהל עם אילן אמיר, לשעבר סגן ראש החטיבה העסקית בבנק, שמוכיחות לטענת זיסר את היחס של קינן כלפיו. המדובר בשיחות שפורסמו בימים האחרונים בתקשורת.

כך, למשל, נאמר בהקלטות ביחס לשמעון גל, ראש החטיבה העסקית לשעבר שפרש מהבנק בעקבות מערכת יחסים שניהל עם אחת העובדות, כי גל הוא אדם לא יציב בנפשו הנוטל תרופות והדברים ידועים לבנק ודבר זה השפיע על התנהלותו מול זיסר.

זיסר: אז איך בנאדם יכול להפעיל שיקול דעת? אפילו על תיק אשראי, סתם?

אמיר: איזה שאלה? זה בן-אדם (שמעון גל - ח'מ') שהיה צריך לעבור הסתכלות והיה צריך להוציא אותו מהתפקיד.

אמיר: היה צריך לעבור הסתכלות ולהוציא אותו מהבנק. בלי שאלה בכלל.

ובהמשך: זיסר: אני שובר את הראש, תגיד לי, למה הוא עשה את זה? אתה יודע שאני עד היום לרגע הזה לעצמי עוד לא עניתי.

זיסר: אתה יודע, אילן, זה התשובה הכי קלה שמישהו יכול לתת, אבל אני אומר לך שאני לא מאמין למה הוא עשה את זה.

אמיר: הוא בן-אדם לא שפוי, נו מוטי, אני אמרתי לך כמה פעמים, אתה מתעסק עם בן-אדם לא שפוי. לך תיכנס לתיקים שלו. תבקש עדכונים רפואיים.... הוא בן אדם לא שפוי בנפשו, שזה לא יאומן.

ואם בכל אלו לא די, טוען זיסר, כי "אמיר טוען שהשתיקה הרמה של קינן ביחס למעשיו הפלילים בתחום המיני של גל נבעו מהיותו של גל "שליח לדבר עבירה" של קינן בעניינים אחרים אל מול לקוחות הבנק.

בקטע אחר של השיחה שהקליט זיסר, אומר לו אמיר לכאורה כי הוא הופלה בבנק לרעה לעומת אנשי עסקים אחרים שנקלעו לחובות. "התנהגו כלפיך ככה, אין שום קשר לחוב, מה הקשר?", אומר אמיר. "אצל לבייב (לב) נהגו ככה? אצל נוחי (דנקנר) נהגו ככה? להיפך, אצל נוחי הלכו אליו הביתה, ביום שידעו שהוא לא מחזיר את החוב, הלכו אליו הביתה, למה? כי הוא דאג לו ל... לקומבינה. למה מי אתה בכלל? אפס מאופס, מעניין אותו בנק הפועלים, עבריין? מי שעניינו אותו זה מי שרצה שמחר ידאג לו, והם דואגים אחד לשני".

בשיחה אחרת שהקליט והביא כראיה, אומר זיסר לאמיר כי קינן "מצא פתרון נהדר, אז יש גם אחד זיסר שצריך גם על הדרך להרוג אותו"; ואמיר השיב: "נכון, זה חלק מהאג'נדה שלהם, שמה שנקרא אנשי שלומנו, ולא אנשי שלומנו לעניין ולא לעניין, למה לנוחי (דנקנר), למה לפישמן (אליעזר) - לא תובעים אותם? הוא חייב להם מיליארדים לפי מה שכתוב בעיתון".

לטענת זיסר, לאור החומרים הללו ואחרים "מסתבר כי העמדת החוב של זיסר לפירעון מידי בפברואר 2013 נעשתה ממניע אישי ובחוסר תום לב משווע".

מטעמו של מוטי זיסר נמסר בתגובה, כי "אנו נגיב בצורה מסודרת לביהמ"ש, אך כבר כעת נציין שבנק הפועלים מתחמק ממתן מענה לטענה המרכזית והיא התנכלות אישית כלפיו, רק משום שהתריע על התנהלות לקויה של בכירי הבנק, בהסתרת פרשת הטרדות מיניות, הבנק בוחר כהרגלו להסיט את הדיון מהנושא המרכזי והוא - הסתרה מהציבור של התנהלות בעייתית, הסתרת עבירות פליליות ותהליכי קבלת החלטות הנגועים בשיקולים זרים. כך בנק ודירקטוריון כולל דח"צים לא אמורים להתנהל!".