יועץ אנרגיה עולמי: "ישראל צריכה למצוא מהר משקיעים ללוויתן"

ממט אוגוצ'ו, יועץ לחברות האנרגיה הגדולות בעולם, מציע לישראל לפתח קודם כל את מאגרי הגז הקטנים כריש ותנין - ואז אולי המשקיעים יבואו

"אני פחות אופטימי משר האנרגיה שלכם בנוגע לפיתוח לוויתן. המשקיעים יסכימו לשים מיליארדי דולרים בפיתוח המאגר, אם ישראל תוכיח את עצמה בתור מדינה אמינה, ואם היא תמצא שוק איכותי לייצא אליו את הגז. כרגע אף אחד משני התנאים הללו לא מתקיים", כך אומר בשיחה עם "גלובס" ממט אוגוצ'ו (Mehmet Ogutcu) מי שכיהן במשך שבע שנים כסגן נשיא חברת BG העולמית, ומשמש כיום יועץ לחברות האנרגיה המובילות בעולם, ביניהן שברון, BP, ENI, Total, Socar ,SNPC ועוד. אוגוצ'ו הגיע לישראל להשתתף בכנס Universal Oil and Gas שמתקיים השבוע בתל אביב.

ביוני 2014 נחתם בין שותפות לוויתן ל-BG מכתב כוונות שלפיו מאגר לוויתן יספק 105 מיליארד מ"ק (BCM) גז למתקן ההנזלה של בריטיש גז באידקו שבמצרים במשך 15 שנה. שווי העסקה נאמד ב-30 מיליארד דולר. מדובר בעסקת ענק, שבמסגרתה אמור לוויתן לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה היא זו שגם אמורה לאפשר את פיתוחו.

- האם מצרים היא לא השוק האיכותי שאתה מדבר עליו?

"לא. שוק איכותי הוא שוק שיש לו פוטנציאל צריכה גבוהה, שאין לו קשיים לשלם ושהוא יכול להבטיח יציבות לטווח ארוך. אמנם הביקוש במצרים עומד היום על כ-55 BCM בשנה ועולה בקצב מסחרר של 8.5% בשנה - אך הוא לא עונה על שני התנאים האחרים. השוק לא יציב, והמשקיעים עדיין זוכרים את מצרים בתור זו שחייבת להם מיליארדי דולרים. מעבר לזה, עכשיו שהתגלה המאגר הענק Zohr במצרים, השוק לא זקוק לכמויות גדולות כל כך של גז כפי שהממשלה סברה קודם. אם ישראל חושבת שמצרים היא הכתובת שלה לפיתוח לוויתן - שתחשב מסלול מחדש".

- מה הן אם כך האופציות לפיתוח לוויתן?

"טורקיה ואירופה. טורקיה נחשבת אמינה והביקוש בה גבוה ועולה כל שנה, ובאירופה אמנם הביקוש אינו עולה בקצב גבוה, אך היא נחשבת שוק איכותי מאוד. מה שכן - עכשיו זה חלון ההזדמנויות של ישראל לעשות כן והיא צריכה לפעול מהר".

- מדוע?

"משום שמפת האנרגיה העולמית השתנתה לחלוטין בשנה האחרונה. העסקים הם כבר לא כרגיל. נכנסו שחקנים חדשים כמו איראן וקיימים פרויקטים אטרקטיביים יותר מלווייתן כמו למשל במוזמביק, טנזניה ואוסטרליה. כמו כן, מחירי האנרגיה יורדים ומשפיעים לחלוטין על ההיצע והביקוש העולמי. עם הזמן הטכנולוגיה מתפתחת, ואנחנו נשענים פחות על דלקים פוסיליים ויותר על אנרגיות מתחדשות. ולבסוף, קיימת מתיחות גיאופוליטית שמרחפת מעל כל אלה. ישראל חייבת להבין את כל השינויים ולפעול מהר אם היא רוצה למצוא משקיעים ללווייתן".

- אמרת קודם שישראל לא נחשבת אמינה. מדוע?

"מכמה סיבות. האחת, שאין בישראל את היציבות הנדרשת כדי למשוך את המשקיעים. משקיעים יסכימו להשקיע אם הם ירגישו שההסכם איתם הוא כמו חתונה קתולית - לטוב ולרע. אך זה לא המצב היום בישראל. ישראל 'השליכה' את דלק ונובל לכלבים כשכבר לא התאים לה. יש כל כך הרבה כעס ברחובות, עוד לפני שבכלל יש גז. זו אסטרטגיה גרועה מאד למשוך חברות. סיבה שנייה היא שאין פה לא הידע ולא הטכנולוגיה הדרושים לפיתוח מאגר כמו לווייתן. נכון שנובל פיתחה את תמר, אך דבר אחד הוא פיתוח מאגר למטרות צריכה במשק המקומי, ודבר שני הוא פיתוח מאגר ענק למטרות ייצוא. לנובל אין מספיק ידע וטכנולוגיה על מנת לפתח את המאגר לבד. היא תצטרך תמיכה של חברה בינלאומית נוספת. אבל שוב- זו תגיע רק כשישראל תיחשב אמינה יותר".

- מה ניתן לעשות על מנת להגדיל את האמינות?

"להתחיל מקטן, מפרויקטים קטנים יותר מלוויתן כך למשל אפשר להתחיל קודם עם פיתוח מהיר יחסית של שני המאגרים הקטנים יותר כריש ותנין. פיתוח כזה יראו לחברות בינלאומיות שישראל רצינית ושניתן לסמוך עליה. כך אולי יגיעו חברות גז קטנות ובינוניות, ואולי אולי מאוחר יותר חברות גז גדולות יותר".