העליון דחה את בקשת הערעור של לחיאני; ירצה 8 חודשי מאסר

ראש עיריית בת-ים לשעבר, שהורשע בהפרת אמונים, נידון בבימ"ש השלום לעבודות שירות, קנס וקלון - אך עונשו הוחמר במחוזי ל-8 חודשי מאסר ■ כעת דחה העליון את בקשת רשות הערעור שהגיש

שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי
שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור של ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב להחמיר בעונשו ולגזור עליו 8 חודשי מאסר בפועל (במקום 6 חודשי עבודות שירות שנגזרו עליו בבית משפט השלום) בגין הרשעתו בעבירות של הפרת אמונים.

כזכור, במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה לעניין העונש, הודה והורשע לחיאני בבית משפט השלום בתל-אביב ב-3 עבירות של הפרת אמונים, ונגזרו עליו 6 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, 6 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 250 אלף שקל. כן נקבע בגזר הדין כי דבק קלון במעשיו.

בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו על העונש, קיבל מנגד את ערעור המדינה והחמיר בעונשו כך שיעמוד על 8 חודשי מאסר בפועל, תוך שהשופטים הסכימו עם הגדרת התביעה כי מדובר בהפרת אמונים הגובלת בשוחד, כאשר הגדרה זו נכונה לכל אחד משלושת האישומים בהם הודה והורשע.

כעת דחה בית המשפט העליון את בקשת רשות הערעור של לחיאני, לאחר שהשופטים אליקים רובינשטיין, צבי זילברטל ומני מזוז קבעו כי אין הצדקה לתת רשות ערעור בגלגול שלישי.

כן קבעו שופטי העליון כי העונש שהוטל על לחיאני בבית משפט השלום הקל עימו יתר על המידה, "תוך שהעניק משקל יתר לעדויות האופי הרבות אשר נשמעו בשבחו, ובעיקר - להבעת החרטה מצידו. זאת, בפרט שעה שהחליט על חפיפה בענישה בין שלושת האישומים, עד כדי הטלת ענישה של 6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות בגין 3 העבירות גם יחד".

השופט מזוז, שעמד על חשיבות העבירה של מירמה והפרת האמונים במאבק בשחיתות, הוסיף כי "העונש שהוטל על-ידי בית משפט השלום אינו מתיישב לטעמי עם עיקרון ההלימה, שהוא עיקרון הענישה המנחה בחוק, ועם התכלית של הרתעת הרבים, ואין בו כלל מענה לאינטרס הציבורי הקריטי במאבק חסר פשרות בתופעות השחיתות השלטונית. לא למותר להוסיף כי אלמלא הסדר הטיעון ראוי היה המבקש לעונש חמור בהרבה; ומשנחתם הסדר הטיעון - נכון היה למצות את הדין עם המבקש קרוב לרף העליון של טווח הענישה שנקבע בהסדר".

עוד נקבע בהחלטה כי "בכל הכבוד לזכויותיו של המבקש בעיר בת-ים שאין להתעלם מהן, עסקינן ברמה גבוהה של שחיתות. גם מי שאינו מנפנף יומיום ב'דגל אמון הציבור' בידיעה כי זה האחרון נתון לתנודות ולהשפעות תקשורתיות וציבוריות מסוגים שונים, אינו יכול שלא לציין כי יחס מקל בעבירות של שחיתות ציבורית תורם לתחושה השגויה של 'מושחתים כולם'.

"המבקש הודה כי ניצל את קשריו ומעמדו כראש העיריה כדי לכסות את חובותיו האישיים, תוך התעלמות בוטה מחובתו לשמירה על טוהר המידות ולנהוג ללא משוא-פנים. ניגוד העניינים הבוטה בו העמיד את עצמו ואחרים צבע את העירייה - אשר התהדרה בשינוי החיובי שהושג בעיר בהנהגתו - בצבעי שחיתות וסיאוב, תוך פגיעה קשה".

הפרקליטות יוצגה בערעור בידי עו"ד אבי וסטרמן מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ועורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ונתנאל חיים מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

עו"ד ירון קוסטליץ, סנגורו של לחיאני, מסר: "מובן שאנו מכבדים את ההחלטה. אנו מצרים על התוצאה, וחבל שהייתה התערבות בגזר הדין של בית משפט השלום, שסבר כי העונש הראוי בנסיבות הוא 6 חודשי עבודות שירות, ולא מאסר בפועל".