פיקדון מובנה על חברות תעופה

מטוס AIRBUS A320 / צילום: שאטרסטוק
מטוס AIRBUS A320 / צילום: שאטרסטוק

פיקדונות מובנים סובלים מתדמית שלילית, אבל שלא בצדק. מדובר במכשיר השקעה סגור למס' שנים עם אפסייד במידה ותרחישים מסוימים מתממשים. לפיקדון המובנה יש סיכונים שקשורים בעיקר לטווח הזמן  שבו הכסף סגור ולסיכון המנפיק (הגוף שמנפיק את הפיקדון, אם כי ברוב המקרים הבנקים ערבים לפיקדון). היתרון של הפיקדון המובנה בא לידי ביטוי בעיקר בתקופות בהן הריבית נמוכה כי הוא מאפשר לקבל תשואה לא רעה, עם דאונסייד/ הפסד מוגבל. ,

ההפסד המקסימלי של המשקיע הוא ההפסד הריאלי - לרוב בפיקדונות מובנים הקרן הנומינלית מובטחת והמשמעות מקבלים בסוף הפיקדון את ההשקעה הנומינלית - כלומר, מפסידם את עליית המדד או את חלופות ההשקעה   האחרות. אלו היתרונות והחסרונות הבולטים, להרחבה - מדריך פיקדון מובנה, כל החסרונות והיתרונות.

פיקדונות מובנים זוכים כאמור תדמית שלילית, אבל, הם יכולים להיות מכשיר לא רע בתקופות מסוימות, כמו עכשיו (כשריבית ברצפה). בנק לאומי מציע בימים האחרונים פיקדון  מובנה שקלי ל-4 שנים עם קרן מובטחת ומענק מותנה. קבלת המענק ושיעורו תלויים בהתנהגות סל מניות חברות תעופה, במהלך התקופה.

סל המניות מורכב מחמש מניות תעופה (כל אחת בשיעור שווה) - אמריקן איירליינס גרופ סאות'ווסט איירליינס Alaska Air Group, דלתא איירליינס יונייטד קונטיננטל הולדינגס .

איך ומתי יתקבל המענק? בבנק מסבירים - במהלך תקופת הפיקדון תיבדק כל אחת מהמניות שבסל ותרומתה למענק תחושב באופן הבא:

- לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 46% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה.

- במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית. כך שתיאורטית, התשואה יכולה להיות קרוב ל-46% (אבל בפועל יהיו מניות יעלו יותר, יעלו פחות, ויהיו מניות שירדו, כך שהתשואה היא סוג של ממוצע בהינתן ההגבלה בסעיף הבא)

- במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשיעור של  7% למשך תקופת הפיקדון ("ריבייט").

- המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל. השתתפות של 100% בשיעור השינוי של סל המניות. בכל מקרה, קרן ההשקעה מובטחת ע"י בנק לאומי בתום תקופת הפיקדון, וזה מידע מאוד חשוב - אין למשקיעים כאן תלות ביצרן המכשיר, ולכן אין חשיפה שקשורה למצבו הפיננסי של הגוף, מי שלקח את האחריות זה הבנק, שמצבו הפיננסי איתן, ולכן הסיכון שבחשיפה מצטמצם מאוד.

תאריך תחילת פיקדון  - 30 בנובמבר 2015; תאריך סיום - 29 בנובמבר 2019. מינימום עסקה - 15 אלף שקל.

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר  מהון להון מדריכים פיננסים www.hon.co.il המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.