גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התחזיות היו ורודות מדי: הסינים כבר לא מבזבזים כמו פעם

ההאטה בצמיחה והקמפיין הממשלתי נגד הענקת מתנות יקרות לעובדי ציבור שינו את טעמי הצרכנים הסינים, וחברות מותגי היוקרה צריכות לחשוב מחדש כיצד להתאים את עצמן לשוק המבוגר והמפוצל יותר

קונים על יד חנות של דיור בהונג קונג / צילום: בלומברג
קונים על יד חנות של דיור בהונג קונג / צילום: בלומברג

השבוע בדקה יועצת פיננסית בבייג'ין תיקי יד יקרים בקניון היוקרה שין קונג בעיר, שהיה ריק ברובו. "אני קונה כל מיני מותגים - לואי ויטון, שאנל, פראדה, גוצ'י", אמרה האשה. "כעת המחירים בסין הרבה יותר טובים משהם היו, אבל אני קונה אותם בעיקר כשאני נוסעת לחו"ל כל שנה".

היא עדיין מוכנה "להשתולל" מבחינה כספית כשהיא קונה שמות גדולים בסין ובחו"ל, אבל צרכנים סינים כמוה הופכים להיות נדירים יותר. האפקט של המסע הממשלתי הנמרץ נגד הענקת מתנת יקרות לעובדי ציבור, והידיעה שהצמיחה הכלכלית איטית בהרבה משהייתה שינו גם את טעמי הצרכנים הסינים.

חברות מותגי היוקרה סובלות גם מההתרחבות המהירה שלהן בשנים האחרונות. מכון מחקר האמריקאי Demand Institute ומוסד האב שלו, קונפרנס בורד (איגוד המעסיקים האמריקאי), פרסמו בשבוע שעבר דו"ח שמצביע על "תחזיות צמיחה וצריכה אופטימיות מדי, שהוליכו שולל משקיעים זרים בסין".

ההוצאה על מוצרי יוקרה בסין העממית ירדה בשנה שעברה בפעם הראשונה, לפי נתוני חברת Bain & Co, ב-1% לכ-15 מיליארד דולר. חברת הייעוץ הזו צופה ירידה נוספת של 2% לפי שערי המטבע הנוכחיים. זהו מפנה חד מעשור של צמיחה מרשימה, שבו ההוצאה הסינית על מותגי יוקרה, בסין ובחו"ל, זינקה פי עשרה - מ-3% מההוצאה העולמית על מוצרי יוקרה ב-2004 ל-30% בשנה שעברה, לפי נתוני חברת Exane BNP Paribas.

בלי מנוע הצמיחה העיקרי שלה, החיים הם כבר לא לוקסוס לתעשיית היוקרה העולמית שמגלגלת 250 מיליארד אירו בשנה. כעת היא צריכה לעבוד קשה יותר כדי להתאים את עצמה למורכבות של שוק מבוגר ומפוצל יותר.

לוקה סולה, אנליסט ב-Exane BNP Paribas, אומר שהשוק הסיני "לא היה גדול בשביל אף אחד לאחרונה, אבל פראדה וברברי מצויים, זהו הרושם, תחת לחץ גדול יותר בסין ביחס למותגים המקבילים להם". ברברי הזהירה באוקטובר שמכירותיה נפגעו מ"סביבה מאתגרת יותר ויותר למותגי יוקרה, בייחוד מצד לקוחות סינים".

רבים מהבזבזנים הגדולים ביותר בסין כבר שבעו מהשמות הגדולים, והם מחפשים משהו שונה, אומרים אנליסטים. לקוחות אחרים, שמודעים יותר למחירים, עורכים קניות מקוונות. יותר סינים נוסעים לחו"ל, שם הם רואים שהמחירים נמוכים ב-30% בהשוואה למחירים בבית.

שינוי מהיר

פיחות היואן באוגוסט צמצם את פער המחירים עם אירופה, אך כמה מותגי יוקרה, בייחוד שאנל, כבר מנסים לפתור את הבעיה על-ידי מחירים אחידים לכמה מהתיקים שלהם בכל העולם.

אנג'ליקה צ'אונג, העורכת הראשית של מגזין האופנה "ווג" סין, אומרת ש"השוק השתנה בהרבה ב-12 החודשים האחרונים, לא רק בגלל הכלכלה אלא גם בגלל הטכנולוגיה והנסיעות לחו"ל. חברות המותגים לא הדביקו את קצב השינוי".

החברות הללו יצטרכו כעת לפעול במהירות, מפני שהציפיות שלהן מלגיונות של צרכנים וצרכניות חדשים ממעמד הביניים המתעורר הן אופטימיות מדי, כפי שהגדיר זאת מכון Demand Institute. "לרוב תושבי סין יש עוד דרך ארוכה לפני שיצטרפו למעמד הביניים", נאמר בדו"ח של המכון.

לואיז קלי, אחת ממחברות הדו"ח, אומרת שהציפייה לגרוף רווחים מפתיחת המוני חנויות חדשות בערים הקטנות יותר של סין היא "מיתוס". חברות מותגי היוקרה נמשכו לדמי השכירות הנמוכים שהציעו להן ראשי ערים מקומיים שהיו להוטים לראות בעיר שלהם קניון חדש, וגם לאוכלוסייה הגדולה של ערים מהליגה השלישית אפילו בסין, אבל לתושבי הערים הללו אין בהכרח את ההכנסה שנחוצה לקניית גוצ'י או לואי ויטון.

כתוצאה מההתרחבות המהירה הזו, בסין יש חנויות יוקרה יותר מכל מדינה אחרת בעולם, והיא עוקפת את ארה"ב בפער גדול, כאשר השוק כבר קרוב לרוויה, לפי חברת ברנסטין ריסרץ'.

"המותגים הפסיקו בשקט לפתוח חנויות חדשות", אומר טורסטן סטוקר, שותף בקבוצת הייעוץ AT Kearney בהונג-קונג.

LVMH, קבוצת מותגי היוקרה הגדולה בעולם במונחי מכירות, סגרה כבר 3 חנויות גוצ'י בסין, כולל את החנות הראשונה של המותג במדינה בעיר הדרומית גואנגז'ו, יחד עם החנויות בחארבין ובאורומקי.

ז'אן-ז'אק גוני, סמנכ"ל הכספים של הקבוצה, אמר בחודש שעבר ש-LVMH תסגור אולי חנויות בערים מהליגה השנייה. "סין, הונג-קונג ומקאו סובלות", הוא אמר. מכירות מותגי יוקרה בהונג-קונג צפויות לצנוח השנה ב-25%, לפי חברת ביין.

ברברי הבריטית וקואוץ' האמריקאית צמצמו את פעילותן בהונג-קונג, שדמי השכירות בה עולים ואילו מספר הקונים יורד.

חברות שנהנות מן המפנה הזה כוללות את נורת פייס, מותג של מוצרי גינה, וחברות ספורט כמו נייק ואדידס, שמרוויחות מהמעבר לסגנון חיים בריא יותר.

הולכים נגד הזרם

יש מותגים שהולכים נגד הזרם ופותחים חנויות חדשות. הרמס, שנכנסה באיחור יחסי לשוק הסיני, מתרחבת באיטיות בין היתר בגלל מגבלות ייצור. היא פתחה בשנה שעבה עוד שתי חנויות בסין, וכעת יש לה 23 חנויות במדינה - פחות מחצי מגודל הרשתות של גוצ'י או לואי ויטון.

כריסטופר ביילי, מנכ"ל ברברי, אמר בחודש שעבר ש"המצב היסודי של תעשיית היוקרה משתנה. הגידול בהוצאה הסינית על מותגי יוקרה מתמתן".

אותו מצב יסודי כולל גם ביטחון עצמי חדש בקרב הלקוחות הסינים, שגורם להם להיות פחות להוטים לקבל את מה שמותגי היוקרה המערביים אומרים להם לעשות.

"בשנתיים האחרונות יש שינוי אמיתי בתפיסת הצרכנים את מה שצריך להיות המותג שהם חייבים לקנות", אומר בנג'מין קייבנדר מחברת צ'יינה מרקט ריסרץ' בשנחאי. כיום, שומו שמיים, הצרכן הסיני בעל האמצעים מתייחס למותגי יוקרה כמתאימים יותר לנובורישים.

"בעבר, קניית מותג ידוע הייתה הימור בטוח על מה שאפשר להשוויץ בו. היום אנשים קונים בהתבסס על תחומי העניין וסגנון החיים האישיים של כל אחד", הוא מוסיף.

הצרכנים רוצים גם לבדל את עצמם על-ידי הוצאת כסף על חוויות כמו נסיעות, אוכל טוב ובילוי ביתי במקום לקנות מוצר מעצבים נוסף, אומר עמנואל המרלה, מנהל חברת ייעוץ הקרויה על שמו. לדבריו, למסעדת ז'אן ז'ורז' עטורת כוכבי מישלן בשנחאי היו לפני שבע שנים 80% לקוחות צרפתים, ואילו כיום, יש לה 80% לקוחות סינים.

הצרכנים גם מגלים יותר עניין במותגים מתוצרת סינית, הוא אומר. תעשיית היוקרה הסינית מצויה רק בראשית דרכה. "אנשים חוזרים לשורשים שלהם בגלל גאווה וביטחון בזהות שלהם".

חברות מותגי היוקרה מגיבות לשינויים הללו. קואוץ', קבוצת מוצרי העור מארה"ב, נהנית מכך שמוצריה בסין זולים יותר מאלה של רבות ממתחרותיה, והיא גם מדווחת על גידול בקניות של תיירים סינים מחוץ לארצם.

"התיירות מסין היא חלק גדל והולך מהעסקים שלנו בעולם - בייחוד ביפן ובאירופה. אנחנו בונים על המגמה הזו, ומגדילים את מספר העובדים דוברי המנדרינית בחנויות במדינות הללו", מסרה הקבוצה.

ברברי הבריטית מתמקדת בשיווק דיגיטלי ומצמצמת את החנויות הפיזיות. כוח-האדם בחנויותיה בהונג-קונג צומצם ב-25%. "בהונג-קונג אנחנו מעבירים את ההשקעה מאתרים אייקוניים שאליהם מגיעים תיירים לאי-מיילים, אירועים ומדיה רלבנטיים יותר ללקוח המקומי", אמר ביילי החודש.

הצד החיובי של סגירת חנויות לא מצליחות והתמקדות במיקומים דינמיים יותר הוא שסין עשויה להפוך למדינה רווחית יותר לחברות מותגי היוקרה.

ארוון רמבורג, אנליסט מוצרי יוקרה ב-HSBC בהונג-קונג, אומר כי "עלויות כוח-האדם והשכירות נשארו סבירות יחסית לשאר העולם. אנחנו מעריכים ששולי הרווח ישתפרו מפני שלמותגים יש כבר מספיק חנויות, ולכן הם יכולים לרסן את ההוצאה על התרחבות, שהעיקה על שולי הרווח שלהם".

הוא מעריך שהמכירות יתאוששו, אך לא בן לילה. ייקח זמן עד שמסי היבוא והצריכה יופחתו, מה שיצמצם את פער המחירים בין סין לשאר העולם.

יש כמה סימני הבראה ראשוניים. ברברי דיווחה שהמכירות בסין עולות כעת יחסית לרבעון שעבר. רישמון, החברה האם של קרטייה, מסרה החודש שצמיחת מכירותיה התחדשה בסין העממית, בעיקר בבוטיקים שלה.

גארי סאג', סמנכ"ל הכספים של רישמון השווייצית, אמר בחודש שעבר לאנליסטים שבהונג-קונג "המצב נהיה פחות גרוע, אם כי אני עדיין לא פותח בקבוק שמפניה".

הסינים מוציאים כספים בחו"ל

התיירות הסינית ממריאה בשנים האחרונות, למרות שרק ל-6% מהאוכלוסייה יש דרכונים. כמעט 120 מיליון סינים ביקרו בחו"ל בשנה שעברה, יותר מפי שניים בהשוואה למספר התיירים לפני חמש שנים.

לתיירים הללו יש חשיבות קריטית לתעשיית מוצרי היוקרה מפני ששני שלישים מההוצאה הסינית על מותגי יוקרה בשנה שעברה, 65 מיליארד אירו, בוצעו מחוץ לסין. חלק מהקניות הוא באמצעות מתווכים שמשמשים את הלקוחות לעקיפת המיסים הגבוהים על יבוא מותגים לסין.

אבל נוסעים אמידים מהדקים את החגורות שלהם. ההוצאה לנפש על קניות של תייר סיני בחו"ל ירדה ב-8% ב-2014, לפי שירות מחקרי ההשקעות של "פייננשל טיימס", כתוצאה מההאטה בצמיחה הכלכלית ומהמסע נגד הענקת מתנות (שוחד) לעובדי מדינה. מנגד, סך ההוצאה עלה בזכות גידול של 20% במספר הנסיעות לחו"ל.

אבל היעדים המסורתיים של הונג-קונג (קניות) ומקאו (הימורים) לא גורפים את הרווח מהעלייה הזו מפני שיותר ויותר סינים מעדיפים לנסוע ליעדים חדשים. הונג-קונג סובלת גם משער חליפין גבוה יחסית ליואן, וסינים רבים חשים עדיין שהם לא פופולריים בעיר בעקבות המחאות הפוליטיות בשנה שעברה.

דרום קוריאה ויפן הן יעדים פופולריים יותר ויותר. רבע מהסינים בחרו בדרום קוריאה כיעד היציאה הראשונה שלהם לחו"ל השנה - פי שניים ביחס לשנה שעברה, לפי שירות "פייננשל טיימס".

היעד הראשון במעלה של הסינים הוא צרפת, למרות שמוקדם מדי לומר אם התקפות הטרור לפני שבועיים ירתיעו מבקרים.

ממשלת סין מנסה לעודד את הצרכנים לקנות בבית ולא בחו"ל, באמצעות פיתוח אזורי סחר חופשי פטורים ממכס, כמו האי היינן בדרום המדינה.

ארוון רמבורג, אנליסט ב-HSBC, אומר ש"אנחנו סבורים שמכירות מוצרי היוקרה בסין יתאוששו, בזכות מסים מופחתים ויותר חנויות פטורות ממכס, שיהפכו את הקניות בחו"ל לפחות פופולריות".

התיירים הסינים

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס