יוסף גרינפלד: לא הסתרתי חברות פרטיות בבעלותי, הכול דווח

בשבוע שעבר ביקש המנהל המיוחד על נכסיו של גרינפלד להרחיב את סמכויותיו גם על שתי חברות אחזקות שבבעלותו, וטען כי למרות שגרינפלד מצוי לקראת פשיטת-רגל, הוא הסתיר שהוא שולט דרכן בכ-100 חברות פרטיות

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

"עו"ד עופר שפירא מטעה את בית המשפט ומסר מידע שגוי ומטעה לתקשורת" - כך טוען איש העסקים יוסף גרינפלד בתגובה לטענות שהעלה עו"ד שפירא, שמונה כמנהל מיוחד על נכסיו, בבקשה שהוגשה לבית המשפט בשבוע שעבר.

עו"ד שפירא טען כי גרינפלד הסתיר נכסים שברשותו, וכי על אף מצבו כמי שמצוי לקראת פשיטת-רגל, הוא הסתיר כי הוא שולט הלכה למעשה בעסקים חובקי-עולם, בתחומים שונים ומגוונים, המאוגדים תחת שני אשכולות תאגידיים, ובהם כ-100 חברות המאוגדות במדינות שונות בעולם.

בהתאם, שפירא ביקש להרחיב את סמכויותיו, כך שיחולו שתי חברות האחזקות שבראש שני האשכולות - "טלרומית אחזקות" ו"טלרומית יזמות".

"הכול דווח וידוע למנהל המיוחד ולבית המשפט", טען גרינפלד בתגובה שהוגשה אתמול (ד') לבית המשפט, והוסיף כי עו"ד שפירא גרם לו "השפלה והכפשה" באמצעות פרסום הטענות בתקשורת.

עו"ד שפירא טען בבקשה שהגיש בשבוע שעבר כי "תחת שליטתו של גרינפלד (ביחד עם קבוצת השליטה בחברות קרדן יזמות, וקרדן אן.וי הציבוריות) מנוהלים לא פחות מ-100 תאגידים העוסקים בתחומים שונים - לרבות אך לא רק בנדל"ן, כספים, תשתיות, טיפול במים, רכב, תקשורת, טכנולוגיות, השקעות בידור ועוד... עסקים חובקי-עולם... מסין במזרח ועד ארה"ב במערב, מאירופה ועד אפריקה".

שפירא הבהיר כי החברות שבראש האשכול הן אכן החברות שבאמצעותן מחזיק גרינפלד במניות קבוצת קרדן, אך פירט כי בבעלות אותן חברות משורשרת קבוצה של חברות פרטיות נוספות, הסרות כביכול עדיין למרותו של גרינפלד, על אף צו איסור הדיספוזיציה (שינוי באחזקות) החל עליו ועל אף מצבו שעל סף פשיטת-הרגל.

"הכול דווח"

בתגובה לדברים מסר גרינפלד, באמצעות עו"ד אביחי ורדי, כי "ברור שכל 100 החברות הן כולן, ללא יוצא מן הכלל, חלק מאשכול החברות הפעילות בקבוצת קרדן. על כולן דיווח גרינפלד למנהל המיוחד, והוא מצדו כלל את כל אשכול החברות הציבוריות והפרטיות בדוח שהועבר לבית המשפט במאי האחרון. כאמור, הכול דווח וידוע למנהל המיוחד ולבית המשפט... החשש המזויף אותו מביע המנהל המיוחד בבקשה, בדבר עסקיו של החייב, הינו רחוק מהמציאות. מהמנהל המיוחד לא הוסתר דבר".

בהמשך טוען גרינפלד כי "במסגרת בקשתו מטעה המנהל המיוחד את בית המשפט בטענתו, לפיה גרינפלד עושה שימוש בתאגידים השונים 'כידו הארוכה' ומבריח נכסים".

גרינפלד מציין כי הוא "לא עשה כל שינוי באחזקותיו ולא בוצע כל שינוי במניותיו. לא בכדי, מעבר להפרחת טענות ללא כיסוי, לא ניתנה ולו דוגמה אחת ו/או הוכחה לאמיתותן, אליה ניתן להתייחס".

לגופו של עניין טוען גרינפלד כי משמעות ההיענות לבקשת עו"ד שפירא והרחבת סמכויותיו לגבי החברות הפרטיות, תהיה מתן של צו פשיטת-רגל מוקדם מן הזמן הקבוע בחוק. "המנהל המיוחד מבקש להחליף את שיקול-דעת של הנושים בשלו, מבלי שהוא מידעם לגבי כלל האפשרויות העומדות בפניהם", נטען.

כדי להוכיח את טענותיו, גרינפלד צירף לבקשה מסמכים שונים שנמסרו לבנק לאומי במהלך 10 השנים האחרונות, במסגרת המשא-ומתן לקבלת ההלוואות וכן במסגרת משא-ומתן שהתקיים להגדלת הערובות שמסר גרינפלד להלוואותיו לדרישת הבנק.

עו"ד שפירא, מציין גרינפלד, הוא בא-כוחו של בנק לאומי, שמונה לתפקידו כמנהל מיוחד, לפי בקשת הבנק שהוגשה באמצעותו. במסמכים המצורפים מוצג, לטענת גרינפלד, המבנה התאגידי המלא של נכסיו ומלוא המידע אודות עסקיו.

חובות של 350 מיליון שקל

יוסף גרינפלד החל את דרכו העסקית כיהלומן בולט יחד עם שותפו המיתולוגי, המשמש גם אחד מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, אבנר שנור. בשנות ה-90 השתלטו שנור וגרינפלד על חברת קרדן יזמות, שהייתה שלד בורסאי, ובהמשך הפכו אותה לחברת אחזקות מגוונת.

היום מחזיקה קרדן יזמות, בין היתר, בחברת יבוא הרכב UMI, ובאמצעותה בחברת הליסינג והשכרת הרכב קרדן רכב, בעלת הזיכיון של AVIS הבינלאומית. כמו כן מחזיקה קרדן בזרוע הנדל"ן קרדן נדל"ן ובחברות שונות בתחום הטכנולוגיה.

במקביל מחזיקים הצמד גרינפלד ושנור יחדיו בשליטה בחברת קרדן אן.וי, הפועלת בתחום הפיננסים והתשתיות במדינות שונות בעולם והשקיעה רבות בנדל"ן במזרח אירופה.

הצרות הכלכליות של גרינפלד החלו סביב המשבר הכלכלי של שנת 2008, שהביא לצניחה בערכה של קרדן אן.וי, בעיקר על רקע קריסת שוק הנדל"ן המזרח אירופאי. עם הירידה בערך מניותיו של גרינפלד בקבוצת קרדן, ששימשו כבטוחות לחובותיו לבנקים, התנהל בשנים האחרונות משא-ומתן שהביא להגדלת הערבויות שמסר גרינפלד לבנק לאומי ולהזרמת כספים מצדו נוספים מצדו של גרינפלד.

המאמץ למנוע את המפולת כשל כשגרינפלד נקלע במארס השנה להליך של פשיטת-רגל. בבקשת פשיטת-הרגל שהגיש בנק לאומי פורט כי חובותיו של גרינפלד עמדו על כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-125 מיליון שקל לכל אחד מהבנקים הפועלים ולאומי.

עד לפני כמה חודשים התנהל משא-ומתן בין גרינפלד לבין עו"ד שפירא, שייצג כאמור את בנק לאומי ומונה למנהל מיוחד זמני לנכסיו. במסגרת המשא-ומתן הוסכם כי בתמורה להזרמת כספים מ"גורם שלישי" - שזהותו לא נמסרה - יוותרו הנושים על הכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל. ההחזר לכלל הנושים, לפי אותו מתווה, היה אמור להגיע לסכום של כ-100 מיליון שקל.

ואולם, בסוף יולי הודיע עו"ד שפירא לבית המשפט כי המגעים להסדר נכשלו. בהודעה טען עו"ד שפירא כי סיפור "הגורם השלישי" הוא משאת-נפש של גרינפלד יותר מאשר מציאות. בהמשך הוצא צו כינוס נכסים לגרינפלד, ועו"ד שפירא מונה למנהל מיוחד קבוע על נכסיו.

בימים האחרונים צירף גרינפלד את עו"ד אביחי ורדי לצוות המייצג אותו, לצד עו"ד יעקב וינרוט המייצג את גרינפלד זה שנים רבות. גורמים המעורים בפרטי התיק מעריכים שהשינוי בצוות המשפטי נעשה מתוך מאמץ נוסף להגיע להסדר נושים ולמנוע את ההכרזה הצפויה על גרינפלד כפושט-רגל.