אמסלם דורש מאמיר לוי לחדול מביצוע פעולות ללא סמכות

הרקע למכתב ששלח הממונה על השכר באוצר: המחלוקת על הסיכום עם מערכת הביטחון ■ אמסלם: "המכתב נועד להבהיר שקרתה תקלה. אין כאן שום דבר אישי"

קובי אמסלם  / צילום: אוריה תדמור
קובי אמסלם / צילום: אוריה תדמור

המכתב שמסעיר את האוצר: גם לאחר החתימה על תקציב הביטחון ותנאיו - נמשכים הקרבות בין ראשי אגפי המשרד, שמגיע לשיא חדש עם הפצת מכתב ששלח הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, ביום שני שעבר בעניינו של הממונה על התקציבים אמיר לוי. במקביל, טוען האוצר באופן רשמי, כי המשרד החל בתהליך פנימי של תיאום וגישור בין האגפים השונים לאגף התקציבים.

במכתב המחאה החריף שהפיץ אמסלם בשבוע שעבר, שהפתיע רבים באוצר בחריפותו, האשים אמסלם את ראשי אגף התקציבים במשרד, והכוונה ללוי, ואת הממונה על תקציב הביטחון, נח הקר, כי המעשים שנעשו בעבר ובהווה על ידי האגף, במסגרת גיבוש ההסכם עם משרד הביטחון, שקובע גם תנאי שכר ופנסיה לאנשי הצבא, מהווים חריגה מסמכות.

אמסלם, עו"ד במקצועו, ציין במכתבו את ההוראות הנוגעות לעובדי מדינה החורגים מסמכות - המחוייבים בהעמדה לדין משמעתי. יש לציין כי אחד המכותבים למכתב הוא גם נציב שירות המדינה משה דיין, שהוא הסמכות הקובעת בתקשי"ר להעמדה לדין משמעתי.

במכתב מציין אמסלם כי לא מדובר באירוע ראשון, אלא בהתנהלות שיטתית. לטענתו גם בתהליך אישור תוכנית הפרישה למשרתי הקבע מצה"ל, שנחתם עם מערכת הביטחון ב-2012, נהג אגף התקציבים באופן דומה.

הפרשה פרצה בעקבות מכתבו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר מ-17 בנובמבר. באותו מכתב, שתוכנו פורסם במלואו ב"גלובס", מביע גרונר תמיהה על כך שההבנות בין האוצר למערכת הביטחון סוכמו על ידי ראשי אגף התקציבים - מבלי שהאגפים המקצועיים במשרד שותפו בתהליך.

בעקבות מכתבו של גרונר ערך מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, "שימוע" בלשכתו לחשבת הכללית במשרד, מיכל עבאדי בויאנג'ו, ולאמסלם. הישיבה ארכה חמש שעות והייתה אחת הסוערות ביותר שנערכו באוצר בתקופה האחרונה. עבאדי, שהייתה על הקו בשיחת טלפון מלונדון, אף איימה בהגשת תלונה ליועץ המשפטי לממשלה נגד ראשי אגף התקציבים בטענה לחריגה מסמכות. באגף התקציבים דחו את הטענות מכל וכל ואמרו שהאגף התנהל בהתאם לנורמות המקובלות. למחרת הישיבה הפיץ אמסלם את מכתבו וצירף לרשימת הנמענים את נציב שירות המדינה, משה דיין.

בשיחה משותפת עם אמסלם, לוי ובאב"ד, שנערכה ביוזמת האוצר בעקבות פניית "גלובס", אמר אמסלם כי "המכתב שלי נועד להבהיר שבעיני קרתה פה תקלה. את כל היתר נלבן בתוך הבית, איך מונעים תקלות כאלה בעתיד. אין כאן שום דבר אישי זה עניין פנימי ומאוד מאוד מקצועי. יכולות לקרות תקלות במערכת שעובדות עם המון היקפים והמון פעולות שנעשות. עובדים כרגיל".

מערכת היחסים בין הממונה על השכר והממונה על התקציבים ידעה מתיחויות בעבר. אמסלם מאשים את לוי בכך שפעל מאחורי גבו בנושאים שונים עוד קודם לכן ולא רק בסוגיית תקציב הביטחון. מחלוקות בין השניים נתגלעו גם סביב הרפורמה בחשמל, שלא יצאה בסופו של דבר אל הפועל וגן בנוגע להסכם השכר למגזר הציבורי מול ההסתדרות, שעדיין מתגבש, ההסכם עם רשות השידור, הרפורמה בנציבות וגם בסוגיית עובדי הקבלן.

הממונה על התקציבים, אמיר לוי, אמר היום ל"גלובס" כי מבחינתו המחלוקת יושבה לשביעות רצונם של כל הצדדים "זה לא נכון לומר שהמחלוקת העכירה את היחסים האישיים. היינו בשנתיים וחצי האחרונות בלא מעט תהליכים קשים מול רשות השידור, מול הדואר ובסוף יצאו הסכמים. אנחנו תמיד עובדים ביחד עם אגפים אחרים. קובי העיר על כמה דברים שאפשר היה לעשות אחרת ויישבנו חלק גדול".

מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, אמר היום ל"גלובס", כי "כשיש שבעה ראשי אגפים עם סמכויות ותחומי עניין שנוגעים לאחרים קורה שיש מחלוקות מקצועיות. חילוקי הדעות המקצועיים ילובנו בתוך המשרד. חלק גדול מהמחלוקות כבר יושבו והיתר יישובו. אנחנו מנהלים את השיחה ביחד. אין דרמה ואין מלחמה".

נציין כי למרות דברי אמסלם, לוי ובאב"ד כי מדובר בעניין פנימי, בחר אמסלם לשלוח העתק של המכתב גם לנציב שירות המדינה משה דיין. בשיחה עם "גלובס" הבהיר אמסלם כי צירופו של הנציב למכתב נעשה כחלק מההליך המקובל במקרה כזה. "במסגרת המחויבויות של עובדי מדינה יש כמה כללים, שכשמישהו רואה שיש חריגה מסמכות. זה היה התראה או לפחות 'לשים את זה על השולחן' - ויש כתובת מסוימת שמחייבת התייחסות. לא ביקשתי מנציבות שירות המדינה לפעול ואני לא מעוניין שתפעל".

אתה לא רואה את זה כסוג של תלונה?

"לא ממש לא. יש דרך להגיש תלונות".