גזר הדין של ריקו שירזי: 8 שנות מאסר וקנס של מיליון שקל

היעד המשטרתי נפל ברשת הכלכלית: לאחר הרשעתו בעבירות מס והלבנת הון בהיקף של מיליוני שקלים, בשיבוש הליכי משפט ובאיומים על חוקרים - נשלח היום ריקו שירזי לשנים ארוכות בכלא

ריקו שירזי / צילום: שלומי יוסף
ריקו שירזי / צילום: שלומי יוסף

היעד המשטרתי, אריה (ריקו) שירזי, אחד מראשי ארגוני הפשע הבולטים בישראל, נכנס הבוקר (ב') לאולם בית המשפט כשהוא מחויך. הוא חייך כשצבא צלמים צבא על תא הנאשמים באולם וצילם אותו מכל זווית אפשרית; הוא חייך כשסגן נשיאת בית המשפט המחוזי הפורש, השופט בדימוס עודד מודריק, נכנס לאולם להקריא את גזר דינו; והוא חייך גם שהשופט הודיע כי החליט לגזור עליו 8 שנות מאסר בפועל וקנס בסך מיליון שקל בגין הרשעתו בעבירות של הפצת חשבוניות פיקטיביות, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ואיומים על חוקרים.

אבל העיניים שלו לא חייכו. רגע אחרי הכרעת הדין הוא אמר בקול מעט רפה: "כל הכרעת הדין הזאת, זו טעות אחת גדולה, ואני מאמין שבית המשפט העליון יבטל אותה. בית המשפט העליון יהפוך את ההרשעה".

שירזי (53), אב לארבעה וסב לשניים, הנחשב לאחד מהיעדים המשטרתיים המרכזיים בארץ, נתן הבוקר את הדין על 4 פרשיות שבהן הורשע.

על-פי העובדות בהן הורשע, חבר שירזי ל-ד' (השם המלא חסוי) וקשר עמו קשר להוציא חשבוניות פיקטיביות בהיקף של למעלה מ-25 מיליון שקל, התחמקות מתשלום מס בסך של מעל 3 מיליון שקל ומתשלום מע"מ של 503,600 שקל ועבירות הלבנת הון בהיקף של 14.5 מיליון שקל. במסגרת מימוש הקשר הפלילי ביצע שירזי גם עבירות איומים ורישומים כוזבים במסמכי תאגיד, ולאחר שנלכד, והחלה להתנהל חקירה גלויה נגדו, ביצע פעולה של שיבוש מהלכי משפט.

השופט מודריק ציין בגזר הדין כי מבחינה כלכלית טהורה לא מדובר בתיק המשמעותי ביותר, ואולם זהות הנאשם הופכת את הנסיבות לחמורות יותר. "אכן כבר היו לעולמים פעילויות עברייניות בתחום המס והלבנת ההון בהיקפים גדולים מאלה של הנאשם ושותפו... ובכל זאת, יש לראות את הפגיעה שבאה מידי הנאשם באור מחמיר, משום שהמהלכים בוצעו תוך ניצול 'המוניטין' של הנאשם כאדם מסוכן שיש לציית להוראותיו כדי למנוע פגיעה חמורה מידו (אין כל חשיבות לשאלה אם הנאשם נוהג באלימות או באיומי טרור כלפי לקוחותיו באורח קבע. די ב'מוניטין' שצבר כדי להבהיר את הרקע המחמיר של פעילותו הפלילית)", אמר השופט.

עם "המוניטין" של שירזי, היינו מצפים כי ייתפס בגין עבירות קלאסיות יותר של עבריינות טהורה (עבירות אלימות וכדומה), ואולם לא היה שום דבר קלאסי בפרשה בגינה נשלח שירזי למאסר היום.

כתב האישום נגד שירזי הוגש על-ידי מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים דאז, עו"ד דנה אמיר (שמונתה מאז לתפקיד שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב), יחד עם עו"ד אורי שפיגל, עו"ד ליאת בכור ועו"ד לירון וקנין, שניהלו את התיק. זאת, בעקבות חקירה שניהלו משרד חקירות מע"מ ומכס תל-אביב ויחידת יהלום ברשות המסים יחד עם היחידה הארצית לפשיעה כלכלית (יאל"כ) במשטרה. הפעם שירזי נתפס ברשת הכלכלית.

"כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים"

לפני כחודש הורשע שירזי על-ידי מודריק ב-5 אישומים שונים שעיקרם דווקא עבירות מס והלבנת הון, בקשר למתן הלוואות בריבית קצוצה ולאספקת חשבוניות פיקטיביות ללווים ממנו.

שירזי ועד המדינה עסקו בשנים 2010-2011 במתן הלוואות בשוק האפור. השניים עשו שימוש בחברות שונות במטרה להסוות את מתן ההלוואות ואת כספי הריבית שהתקבלו. הם המציאו ללווים חשבוניות פיקטיביות בגין החזר ההלוואות והריבית, שסייעו ללווים להפחית את חבות המס שלהם ואיפשרו לשירזי ולעד המדינה להלבין את הכנסותיהם. השניים עשו שימוש בחברות שונות ובעוסק רשום שבהם פעל עד המדינה. שירזי הורשע בקשירת הקשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות ולהוצאת חשבוניות מס כוזבות.

לפי "הסידור" בין עד המדינה לשירזי, עד המדינה היה טורח לרקוח את העסקאות ומביא אותן לאישורו של שירזי, "הבוס". הלווים השונים זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם אושרו על-ידי שירזי כמקבלי הלוואה ממנו.

במעמד הפגישה הוסברו ללווים תנאי ההלוואה, על-ידי שירזי או עד המדינה, בנוכחותו של שירזי. הוסבר לכל לווה כי יקבל חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כך שסכום המע"מ בחשבוניות יהיה שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית שתשולם.

חלק מהלווים אכן קיבלו בפועל חשבוניות פיקטיביות וניכו אותן בדיווחיהם התקופתיים לרשות המסים, כך שריבית ההלוואה שנטלו משירזי, שולמה בפועל מקופת משלם המסים. שירזי קיבל באותו מעמד צ'קים לפקודת החברות שבאמצעותן הפעילו הוא ועד המדינה את מערך ההלוואות, אשר חלקם נוכו בהמשך באמצעות צ'יינגים שונים.

ואולם גם על העבירות "הקלאסיות" לא ניתן היה לפסוח בעניינו של שירזי. אחד האישומים בהם הורשע שירזי מתאר את תגובתו כשנודע לו על גיוסו של עד המדינה נגדו. "מה אני פראייר? מה אין לי ילדים?", צעק בחדר החקירה. "הוא והילדים שלו... כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים. גם אם יהיה בתאילנד על החוף, ימצאו אותו. אלוהים ישלם, לא אני!".

בהמשך לדברים אלה הושיט שירזי את יד-ימינו, את האמה ואת האצבע לכיוון מצחו וכיוון אותן אל בין עיניו בתנועת אקדח. "כדור בין העיניים", הוא אמר, וחזר על כך פעם נוספת לשם ההדגשה. "אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עליי תיק עוואנטה?", הוסיף וצעק.

מקרה אחר בו הורשע שירזי מתאר מה קרה כאשר אחד הלווים משירזי פיגר בתשלומים. "ריקו אמר לי אישית, לי אישית אמר, הנה אני מסתכל לו בעיניים, הוא אמר לי 'אל תדאג, יש לו משפחה וילדים, ויש לאבא שלו מפעל מוצרי בטון, והם ישלמו', ואדם שהיה נוכח אמר לי 'תן לי אותו 5 דקות, אני...'", סיפר עד המדינה בתיק.

בהמשך קיים שירזי פגישה אישית עם אותו לווה סורר, בה איים על חייו. בהאזנת סתר שנערכה ערב אותה פגישה הוקלט שירזי אומר: "שיגיד לי עכשיו בטלפון אני בא לסגור איתך, (אז) אני אסתדר איתו. אם הוא לא אומר לי את זה היום, אני לא יושב איתו בכלל, לא הוא ולא שני המוצצי זין האלה שמחר בבית אני אתן להם למצוץ לי... חשבו אני גנבתי, אתה מבין? חשבו אני גנב, אני אוותר לו ככה... לפעמים צריך אההה... אנשים לא מבינים דרך אחרת... אה?".

אחד מסעיפי האישום הנוספים בהם הורשע שירזי נוגע לניסיון שלא צלח לשבש את החקירה. שירזי הורשע בהעלמת מסמכים ובהם תיעוד ההלוואות והצ'קים שקיבל, שהיו מצויים במגירת שולחן האוכל בביתו במרינה בהרצליה. המסמכים תועדו והושבו למקומם בשלב החקירה הסמויה, אך נעלמו לאחר המעבר לשלב הגלוי של החקירה. שירזי הורשע בשיבוש מהלכי משפט בקשר להעלמת המסמכים.

שירזי מצדו טען לאורך כל הדרך כי הוא גורם משני במסכת העבירות, כשהגורם הראשי הוא אותו ד', שהגה את המיזם הפלילי והיה גורם עיקרי במימושו.

בעניין זה כתב השופט בהכרעת הדין כי "הנאשם הוא 'בעל הבית' של המיזם הפלילי. הוא המממן, והוא המאשר. תהליך הלוואות לא ייפתח ולא יתממש בלי בחינה מקדימה וקבלת החלטה בידי הנאשם. בעניין זה הוא יחיד, ואין יחיד כייחודו - (להבדיל) ד' הוא גורם פעיל - יעיל; הנאשם הוא 'המנהיג'".

באשר למדיניות הענישה בעבירות המס והלבנת ההון, השופט מודריק ציין כי "בעבר הייתה תופעה של הקלת ראש בערכן של עבירות מס והלבנת הון. עבריינים אלה נתפסו, משום מה, כמסוכנים פחות לציבור מאשר עברייני אלימות, סמים וכיוצא באלה. זה מכבר השתנתה המגמה, ובתי המשפט רואים את הפגיעה במרקם החברתי ובמבנה החברתי, שהיא פועל יוצא מעבירות כאלה, כמצדיקים ענישה מחמירה".