רשות החברות הממשלתיות: חריגות שכר חמורות בנמל חיפה

רשות החברות הממשלתיות פנתה לאגף המשמעות בנציבות שירות המדינה, ולאגף השכר והסכמי עבודה באוצר בבקשה להעמיק את הבדיקה ■ דוח הממונה על השכר הראה כי עלות העסקת עובד בנמל חיפה - הגבוהה ביותר

 הפגנה של עובדי נמל חיפה / צילום: שי ניב
הפגנה של עובדי נמל חיפה / צילום: שי ניב

קידום מזורז בדרגות, תוספות שכר בניגוד לנהלים, ויתור על קנסות והצמדת רכב - רשות החברות הממשלתיות מאשימה בחריגות אלה את הנהלת נמל חיפה. בשורת מכתבים ששלח לאחרונה מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב להנהלת נמל חיפה עולות האשמות חמורות על תפקוד הנמל בכלל ועל תפקוד סמנכ"ל המשאבים בחברה, יעקב לטבינסקי, בפרט. הרשות פנתה לאגף המשמעות בנציבות שירות המדינה, ולאגף השכר והסכמי עבודה באוצר בבקשה להעמיק את הנושא.

בשבוע שעבר פרסם הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, דוח על שכר העובדים במגזר הציבורי ב-2014. מהדוח עולה, כי עלות העסקתו של עובד בנמל חיפה היא הגבוהה ביותר מבין החברות הממשלתיות, ועומדת על 33,679 שקל לחודש. עלות זו גבוהה מעלות ההעסקה של עובד בנמל אשדוד, ומזו של עובד בחברת החשמל.

בדיקה שערכה רשות החברות יכולה להסביר לפחות חלקית את השכר הגבוה. מהבדיקה עולה, כי לפחות 5 עובדים קודמו ללא הליך מסודר, ללא מכרז ובניגוד לנהלים. זאת באישור סמנכ"ל המשאבים בנמל. הרשות מעריכה את הנזק הנגרם מקידום חמשת העובדים  בכ-250 אלף שקל "ששולמו ללא הצדקה עניינית".

דוגמה לכך ניתן למצוא בזירוז הדרגות של מנהלת הסיכונים ומיישמת SOX בנמל. מבדיקת הרשות עולה כי תוך ארבע שנים הגיעה לרמה הבכירה ביותר בהסכם הקיבוצי בחברה, היא מוגדרת כרמ"ח על אף שאין לה כפיפים ונהנית מתשלום אחזקת רכב  בהיקף המקסימלי שקיים בחברה, והשמור לעובדים הבכירים ביותר בניהם יו"ר הדירקטוריון.

לא רק זו, אלא שקיימים מקרים בהם מקבלים העובדים תוספת שכר של מאות שקלים בחודש, זאת למרות התנגדות אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר. כך מובאת דוגמתו חבר ועד שמקבל תוספת של כ-740 שקל בחודש בגין "תמריץ תפוקות". "חישוב נומינלי פשוט של שווי המתן שניתן בגין תמריץ התפוקות, מראה כי במשך 4.5 שנים קיבל כ-40 אלף שקל ללא הצדקה" טוענת הרשות.

עוד מקבלים העובדים תוספת בגין אחזקת רכב הגבוהה ב-50% ממה שמאושר להם. כך למשל נמצא כי שני נציגי העובדים בדירקטוריון החברה, זכאים להחזר הוצאות רכב עד 6,000 ק"מ, ובפועל מקבלים החזר עד 9,000 ק"מ. זאת באישורו של לטבינסקי. לטענת הרשות, לא רק שהתוספות ניתנות בניגוד לנהלים, אלא הן גם מחולקות "מטעמים אישיים ולא ענייניים".

לטיבנסקי מואשם גם במחילת קנס של אלפי שקלים לעובדת במחלקת השיווק בחברה שנקנסה ב-16 אלף שקל בגין דיווחים שקריים, אך עונשה נמחק לאחר ששילמה חלק מצומצם ממנו.

לבסוף מאשימה הרשות את הסמנכ"ל בגין הטיית מכרזים. לרשות הגיעה התכתבות בין לטבינסקי לשני חברי ועד הנמל, בה מבטיח הסמנכ"ל לעובדים כי יזכו במכרז מנהלי העבודה. כשנשאל לטבינסקי, בעת תהליך המכרז לתפקיד סמנכ"ל המשאבים בו זכה, האם נתן בעבר הבטחות אישיות כתובות לחברי הוועד, הכחיש.

"עולה חשש כי נפל פגם מהותי בתפקוד לטבינסקי כסמנכ"ל משאבים בחברה" מסכמת הרשות. "נראה כאילו חברת נמל חיפה פועלת כדין השונה משאר גורמי המדינה, זאת יחד עם התנהלות בעייתית כללית במספר סוגיות המצביעות על חשש בהתנהלות נושא משאבי האנוש בחברה".

בחברת הנמל דחו את הטענות שעלו נגד הסמנכ"ל, וטענו כי מדובר ב"המשך רדיפה אישית מובהקת ומתמשכת של מנהל רשות החברות כנגד מנכ״ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן". עוד הוסיפו, כי "לא יבשה הדיו על טיוטת הדו״ח המוזמן הקודם וכעת הגדיל לעשות מנהל רשות החברות ובחר להזמין דו״ח כנגד סמנכ"ל המשאבים המצטיין של הנמל שפעילותו חסכה לאורך השנים עשרות מיליוני שקלים לנמל ולקופת המדינה, ואשר עושה עבודתו בצורה הראויה לכל שבח".

יעקב לטבנסקי מסר בתגובה: "המסמך אינו יכול להיות דוח ראוי והוגן, משום טענות עיקריות בו לא הוצגו כלל למר לטבנסקי ולא ניתנה לו ההזדמנות להפריך אותן. עריכת המסמך, הפצתו בין המכותבים וכעת גם העברתו לכלי תקשורת הינם פעולה אשר מאחוריה אינטרסים ושיקולים זרים. אנו קוראים למנהל רשות החברות לחדול מלהוציא את דיבתו של מר לטבינסקי רעה, ולחדול גם מעיסוק בענייניו של נמל חיפה".