צו כינוס ליהלומן אורי שוורץ בצל חובות של 78 מ' ש'

"אני במצב של לספור את הגרעינים האחרונים שנותרו, אני לא יכול לתת יותר ממה שיש לי", אמר שוורץ באחרונה לנציגי לאומי ■ הבנק מתכוון לנסות לממש דירת מגורים של שוורץ בפרויקט "סי אנד סאן" בת"א וכן נכסים נוספים

אורי שוורץ / צילום: אלבום פרטי
אורי שוורץ / צילום: אלבום פרטי

עדות נוספת לשקיעתו של ענף היהלומים בישראל. אורי שוורץ, מהיהלומנים המוכרים והוותיקים בענף, לשעבר נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, בדרך לפשיטת-רגל. בשבוע שעבר ניתן צו כינוס לנכסיו של שוורץ עקב חוב לא מסולק לבנק לאומי בסך של 8 מיליון שקל. הבנק מתכוון לנסות לממש את דירת המגורים של שוורץ בפרויקט "סי אנד סאן" בתל-אביב וכן לתפוס נכסים נוספים, לרבות דירה ברחוב בן-יהודה בתל-אביב.

עורך דינו של שוורץ צוטט בפגישה עם בכירי הבנק אומר: "אורי הרים ידיים". סך חובותיו מוערכים ב-78.2 מיליון שקל, לפני הסדרי החובות. לדברי הבנק, היהלומן מוטי גנץ ערב לחובותיו של שוורץ כלפי הבנק (בסך 8 מיליון שקל), אף שטענת האחרון היא כי ערבותו אינה בתוקף.

"מבחינת היקפי פעילות, שוורץ לא היה מהיהלומנים הגדולים ביותר, אם כי הוא היה נחשב ליהלומן לא קטן בכלל", אומר גורם בענף היהלומים. "מבחינה ציבורית, אפשר להגיד ששוורץ הוא דמות חשובה, בולטת, גם מכובדת".

ענף בפשיטת-רגל

שוורץ (67) החל את דרכו בענף היהלומים לפני כ-45 שנה בחברת יהלומי שוורץ, אותה ירש מאביו בשנות ה-70. בשיא פעילותה של החברה, עבדו בה כ-250 עובדים. במקביל היה שוורץ לאורך השנים איש ציבור מוכר בבורסה ליהלומים, שאף התמודד על תפקיד יו"ר הבורסה. 3 קדנציות שימש שוורץ כנשיא התאחדות תעשייני היהלומים.

בשנים האחרונות החלה הידרדרות בעסקי החברה, וזאת על רקע המשבר הכללי בענף היהלומים. ברקע למשבר הירידה בהיקף המכירות בתחום היהלומים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, ומשבר אשראי שפקד יהלומנים רבים כהשלכה של הירידה במכירות. גורמים נוספים הם הקושי להתחרות ביהלומים סינטטיים שאיכותם הולכת ומשתפרת, וכן שינויים בכללי העבודה של מונופול יהלומי הגלם דה-בירס.

שוורץ היה בעבר בעל רישיון של "סייט הולדר", כלומר משווק של דה-בירס, מעמד מיוחד שלו זוכים רק כ-80 יהלומנים בכל העולם.

בבקשה שהגיש בנק לאומי, באמצעות משרד ב. לוינבוק ושות', צוין כי "למיטב ידיעת הבנק, פעילות יהלומי שוורץ התבססה על שיווק יהלומים ללקוחות בחו"ל, על-פי רוב ממדינות המזרח הרחוק וארצות-הברית, כאשר לחברה היו חברות קשורות בחו"ל ששימשו אותה למטרות שיווק ומכירות".

עוד צוין כי אורי שוורץ עצמו ערב לפירעון כל חובות החברה וכן, כאמור, שמוטי גנץ, יו"ר מכון היהלומים, ערב אף הוא לחובות כלפי הבנק. ואולם, גורמים בסביבתו של גנץ מסרו כי לשיטתו, הערבות פקעה.

לטענת שוורץ, שהובאה בתגובה לבקשת הבנק, אותה הגיש באמצעות עו"ד אביחי ורדי, לאחר שהזרים לחברה הלוואות בעלים בסך של כ-13.5 מיליון דולר, בשנים האחרונות הוא נאלץ להפסיק את פעילות החברה החל מאמצע 2014.

בחודשים האחרונים ניהל שוורץ משא-ומתן עם נושיו השונים, במסגרתם הגיע גם להסדרי חוב עם נושיו בבורסה ליהלומים ועם בנק דיסקונט, הנושה הגדול ביותר.

שוורץ פירט שהגיע להסדר עם בנק דיסקונט, לפיו ישיב שיעור של 12.5% בלבד מגובה החוב של כ-49 מיליון שקל. זאת, בעוד שוורץ טען בעבר בפני בנק לאומי כי "בנק דיסקונט אפשר לי לשמור 800 אלף שקל לצורך מחיה". הציטוט מובא מסיכום פגישה ממאי האחרון, שצירף הבנק לבקשת פשיטת-הרגל.

"אני במצב של לספור את הגרעינים האחרונים שנותרו, אני לא יכול לתת יותר ממה שיש לי", צוטט שוורץ אומר באותו סיכום פגישה.

באותו מסמך נכתב כי "אורי מתגורר כיום בדירה ב'סי-אנד-סאן' בתל-אביב - דירת 120 מטר בקומה הרביעית בבניינים המדורגים, עם נוף לים". עוד צוין כי "נמסר כי הבנק אינו יכול להשלים עם מצב בו לקוח במצב כזה יגור בפרויקט יוקרתי שכזה".

בתגובה לבקשת פשיטת-הרגל, פירט שוורץ את היקף חובותיו. לפי הפירוט, הוא חב לבנק דיסקונט 49 מיליון שקל (לפני הסדר החוב, שלטענת הבנק הופר בהמשך), לבנק איגוד כ-8.2 מיליון שקל (שהוא גם הנושה המובטח בדירות המגורים של שוורץ), לספקים שונים בבורסה (עמם הגיע להסדר) כ-9 מיליון שקל, כ-2 מיליון שקל לבתו גלית שוורץ-זוולר, כמיליון שקל לבנו ענב שוורץ וכן כמיליון שקל לחברת קרן אור, שבעלי המניות בה הם בני משפחתו של שוורץ.

דירה נוספת בתל-אביב

שוורץ הציע לבית המשפט לאשר הסדר חוב, אשר בין לבין נדחה, לפיו הנושים הלא מובטחים - שסך החובות כלפיהם נאמדים בכ-43 מיליון שקל - יקבלו החזר של 12.5% מחובם בלבד.

בדיון שנערך בבית המשפט בשבוע שעבר, טען עו"ד אורי גאון ממשרד ב. לוינבוק יחד עם עו"ד יניב אזרן, המייצגים את הבנק, כי הבנק גילה על קיומה של דירת המגורים שבבעלותו של שוורץ ברחוב בן-יהודה בתל-אביב, רק בתגובה שהגיש שוורץ לבקשת פשיטת-הרגל, וכן כי החובות לבני משפחתו של שוורץ "צצו להם מבלי שתבוצע חקירה האם היו עסקים משותפים של החייב עם ילדיו".

עו"ד יובל ברגיל, המייצג את בנק דיסקונט, ציין כי הבנק אכן הגיע להסדר עם שוורץ, אך טען כי שוורץ הפר את ההסכם.

בתום הדיון בשבוע שעבר החליט השופט חגי ברנר, על מינויה של עו"ד אלונה בומגרטן למנהלת מיוחדת לנכסיו של שוורץ, והוציא צו האוסר עליו לצאת מן הארץ.

החובות של שוורץ
 החובות של שוורץ