"שטות גדולה": מנכ"ל בנק אגוד קוטל את ועדת שטרום

כחלון? "לוקח לו זמן לפצח את הנדל"ן אז מה שנשאר זה לתקוף הבנקים" ■ על החובות האבודים של הטייקונים: "כולנו נעים על ציר שבקצהו האחד יש פחד, ובשני תאוות בצע. כמו השטן והמלאך" ■ ראיון סוער עם ישראל טראו, מנכ"ל בנק אגוד

ישראל טראו / צילום: יונתן בלום
ישראל טראו / צילום: יונתן בלום

בהשאלה מהקמפיין המהדהד של הבנק שלו, ישראל טראו, מנכ"ל בנק אגוד, הוא בהחלט מנכ"ל הפוך. כלומר, שונה כרחוק מזרח ממערב מהדימוי המקובל על מנכ"ל בנק זהיר בדיבורו ושמרן בביקורתו. "יש בעיה גדולה מאוד ששר חדש עולה בבחירות עם אג'נדה, שאחד משני הנושאים המרכזיים שלה הוא טיפול בתחרותיות של הבנקים", הוא טוען בסערה נגד שר האוצר, משה כחלון. "הנושא השני הוא נדל"ן, אבל שם עוד לא מרגישים בשוק שום שינוי, ויעברו שלוש-ארבע שנים עד שנראה תוצאות. ואז, מה שנותר לשר זה לתקוף את הבנקים".

- לצד ההון הפוליטי, המטרה שלו היא להיטיב עם הציבור.

"ההצגה שנוטים להציג את האוצר כאביר ההמונים ושומר התחרות ואת בנק ישראל כמי ששומר רק על יציבות הבנקים - אין דבר שרחוק יותר ממנה מהמציאות. בנק ישראל עשה פעולות רבות מאוד לטפל ולשמור על רווחת הציבור, גם מבחינת שקיפות וגם מבחינת פשטות המעבר מבנק לבנק. זה שהציבור אדיש ולא רוצה לעבור, זה סיפור אחר".

 

- אז אתה אומר, האוצר טועה באבחון הבעיה. הבעייתיות בתחרותיות בין הבנקים נובעת מחוסר יכולתם של הבנקים הקטנים להתחרות, ולא מחוסר יכולתו של הצרכן לתמרן ביניהם.

"בדיוק. אתה רוצה ליצור תחרותיות בין הבנקים? בהחלט אפשר. תן עדיפות לבנקים קטנים. קודם כול ברמת הקלות רגולטוריות בתחום הפיקוח. שנית, הבנקים טוענים שזה אבסורד שלא נותנים להם לשווק מוצרי ביטוח. זו הייתה המלצה חד משמעית בזמנו של ועדת בכר, שבמקביל להפרדת קופות הגמל וקופות הנאמנות מהבנקים, ייתנו להם לייעץ ולשווק מוצרי ביטוח. אבל יש לובי מאוד חזק של סוכני הביטוח, שהצליח וממשיך להצליח לטרפד את זה. אני חושב שיכולה להיות פשרה בנושא, שעל פיה הבנקים הגדולים עדיין לא ייכנסו לתחום, אבל הבנקים הקטנים והבינוניים יקבלו 'פור' של ארבע-חמש שנים ויתחילו לשווק מוצרי ביטוח. 'הגנת ינוקא'. וכך גם ניתן יהיה ללמוד מה ההשפעה של הצעד על עולם הביטוח, מעין ניסוי מבוקר".