חשד: נגד בקבע חשף שחיתות בבסיס - והתאבד בגלל התנכלות

רס"ל ארתור סולימנוב החליט לחשוף שחיתויות לכאורה של מפקדיו, אך טען כי מאותו רגע אותם מפקדים התנכלו לו ללא הרף ■ לאחר שזימנו אותו למשפט, הוא התאבד ■ צה"ל: "בנושא נפתחה חקירת מצ"ח"

חיילים במדים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חיילים במדים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רס"ל סולימנוב ז"ל, נשוי ואב לילד בן 3, שירת כשנתיים וחצי בבסיס משמר הנגב כחייל מילואים בתנאי קבע. הוא היה אחראי על 220 כלי רכב בסדנא, וחיילים ששרתו איתו מעידים עליו שהוא נחשב לנגד מוערך. לפני קצת יותר מחודש, בעקבות פרשה בה חשף, לטענתו, שחיתויות ואי-סדרים מצד מפקדיו, סולימנוב שם קץ לחייו.

"ארתור היה אדם פרפקציוניסט, לא היה אצלו מושג של לעגל פינות. הוא היה אדם ישר והגון מאוד. מאז שהוא הגיע לפה הוא העלה את רף הסטנדרטים והציונים של הסדנא בביקורות עלו", סיפר אחד החיילים בבסיס. "היו מפקדים שלא אהבו אותו במיוחד בגלל שהוא מתח עליהם ביקורת על ההתנהלות שלהם. אין אצלו קיצורי דרך, הוא תמיד אמר להם את האמת בפנים וזה הפריע להם. אצלו כלי הרכב תוקנו בצורה הכי מקצועית ועברו בדיקות איכותיות כדי שיהיו תקינים על הכביש ולא יסכנו את חיי החיילים".

לפני כמה חודשים רס"ל סולימנוב טען שגילה אי סדרים וחשד לשחיתויות לכאורה של קצינים בכירים בבסיס, הכוללים גניבת ציוד וסולר באלפי שקלים. הוא הטיח בפני המפקדים את הממצאים שחשף ובשלב מסוים, כשהבין שאין כוונה לבדוק לעומק את טענותיו, הגיש תלונה למצ"ח ומסר לחוקרים ראיות המחזקות את טענותיו.

"ארתור פנה למפקדים בבסיס, הסביר להם שיש מפקדים בכירים שמעורבים בגניבות ואי סדרים, אבל כולם שם כיסו על כולם", סיפר אחד מחבריו. "כאדם ישר הוא לא יכול היה לחיות עם זה והגיש תלונה למצ"ח. הייתה לו תקווה שמצ"ח יחשפו את האמת אבל מהר מאוד הוא התאכזב לדעת שחקירה אמיתית לא הייתה שם. במקום להשתיל סוכנים שתולים בבסיס לעקוב אחר מפקדים, פשוט מסמסו את התלונה של ארתור".

התלונה נסגרה מחוסר ראיות, אבל רס"ל סולימנוב לא ויתר והמשיך לחשוף, לטענתו, עוד אי סדרים בבסיס. בעקבות הגשת התלונה, טוענים בני משפחתו של ארתור שמפקדיו החלו להתעמר בו ולהתנכל לו ללא הרף. "כל פעם היו מאשימים אותו במשהו אחר. לא היו להם שום הוכחות. פתאום מנגד מצטיין הפכו אותו לנגד בעייתי", טוען אחיו ציון. "אחי היה חוזר הביתה במצב רוח קודר ועצבני. המפקדים היו מתקשרים אליו, מדברים אליו לא יפה, מאיימים עליו. הם התנכלו לו באופן שיטתי, העמידו אותו למשפטים בלי שום סיבה, דאגו לפגוע במשכורתו, פשוט מיררו לו את החיים. הוא היה טעון כל כך. הוא הרגיש לבד במערכה. הרגיש ששמים לו מקל בגלגלים, שעושים לו סיכול ממוקד. הם עשו הכול להכשיל אותו בתפקיד. הם לא אהבו את זה שהוא מוכשר וישר. זה צרם להם מאוד".

"הגעתי למצב שבו אין לי מוצא אחר"

ב-7 בדצמבר זומן רס"ל סולימנוב למשפט על ידי מפקדו. ב-8 בדצמבר 2015, בשעה ארבע אחר הצהרים, קיבל סולימנוב טלפון מאחד המפקדים. אחד החיילים שנכח במקום סיפר לאחר מכן שהשיחה עלתה לטונים גבוהים, ושהמפקד צרח עליו. הרגע הזה, ככל הנראה, היה הרגע ששבר את רס"ל סולימנוב. הוא התיישב במשרדו, וכתב מכתב התאבדות. השעה הייתה 18:05.

במכתב ההתאבדות הטיח סולימנוב דברים קשים ביותר הנוגעים להתנהלות והתנהגות מפקדיו כלפיו - התנכלות אשר, לדבריו, גרמה לו להתאבד. אנו מביאים את המכתב במלואו:

"אני כותב את המכתב כדי שאנשים ידעו בדיוק מה קרה כאן. אני לא בן אדם פחדן ולא אחד שקל לשבור אותו. אבל הגעתי למצב שבו אין לי מוצא אחר, ואני חייב להזהיר את האנשים שעימם חלקתי את מקום העבודה הזה בשנה וחצי האחרונות. סא"ל (שמו של אחד המפקדים) הוא אדם פחדן, נצלן ונקמן אשר משתמש בכוחו על מנת להשפיל אנשים, לפגוע במשכורתם, לפגוע בחייהם האישיים ובשמם הטוב. אליו מצטרף רס"ן (שמו של המפקד) אשר רימה, שיקר ותחמן את כל הסובבים אותו לנצל אותם עד תום ובמיוחד המערכת הצבאית. שני האנשים הללו הביאו אותי לקריסת מערכות, גם פיזית וגם נפשית. כל ניסיוני היה להביא למקום הזה ידע וכוח אשר רכשתי בשנותיי הרבות מחוץ לצבא. רק ניסיתי לשפר ולהראות עד כמה יותר טוב יכול להיות אם כולם פשוט יבצעו את תפקידם כפי שהתבקש מהם בעת חתימת החוזה. אתמול במשפט נאמרו עליי מילים אשר פגעו בי בצורה קשה שאני נגד לא טוב ועושה רק בעיות. לא ייתכן שכל חודשיים אני נשפט על עבירה כלשהי. אז היום אני אספר שכל התלונות נגדי ביחידה הם בגלל הקנאה של המפקדים כאן. הנקמה שאני יותר חכם, יותר מצליח ומביא משהו שאין להם בחיים ולא יהיה. אני מבקש סליחה מאימא על שנטשתי אותה. סליחה מבני שלא יכיר את אביו וסליחה מהקדוש ברוך הוא. שמע ישראל אדוני אלוהינו, אדוני אחד. ארתור סולימנוב".

כמה דקות לאחר מכן סולימנוב התאבד, ככול הנראה בירייה. נסיבות מותו עדיין נחקרות על ידי מצ"ח, כולל החשד שעבר התעללות והתנכלות מצד מפקדיו אשר הובילו אותו להתאבדות.

"אילצו אותו להתאבד. לא השאירו לו ברירות"

באופן תמוה, גופתו של סולימנוב נמצאה רק יממה לאחר מכן. במשך 24 שעות איש מאנשי הבסיס לא טרח לחפש אחריו או לברר מה עלה בגורלו. "תבין משהו, בן אדם נעלם, בסיס גדול אף אחד לא מחפש אחריו, לא מברר מה קורה עם ארתור. זה לא נשמע מוזר?", אומר אחיו ציון.

פרקליט המשפחה, עו"ד אייל פלטק פנה לפרקליטת פיקוד דרום בדרישה לדעת באיזה שלב נמצאת החקירה ולקבל בסיומה את כל חומרי החקירה. "אני דורש ממצ"ח חקירה יסודית ומעמיקה. לא טיוח, לא קיצורי דרך כדי לגלות את חקר האמת. במקרה הזה לא יהיו שום פשרות. אירע פה מקרה חמור מאוד, כפי שגם עולה ממכתב ההתאבדות של ארתור ז"ל, שנגד חשף אי סדרים חמורים ועבר התנכלות והתעמרות קשה מצד מפקדיו. אם ממצאי החקירה לא יספקו אותנו נפנה לבית המשפט כולל עתירה לבג"ץ", הדגיש עו"ד פלטק.

פרקליט המשפחה: "מקרה חמוד מאוד. לא יהיו שום פשרות"

ב-12 בדצמבר היו אמורים ארתור, אשתו ובנם בן השלוש לטוס לחופשה משפחתית באילת. חופשה מיותמת שלעולם לא תתקיים. "אחי היה אדם אופטימי, אוהב חיים ובני אדם, אילצו אותו להתאבד. לא השאירו לו ברירות. הוא היה אמור לנסוע לאילת לחופשה ובמקום זה קברנו אותו. אם מצ"ח לא יעשה צדק ויחשוף את מה שקרה אנחנו נהפוך אבן על אבן כדי שאותם מפקדים יעמדו לדין וישלמו את המחיר", ציין האח ציון.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה. בנושא נפתחה חקירת מצ"ח".