פרשת השחיתות בנמל אשדוד: אלון חסן יואשם בלקיחת שוחד

חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, יואשם כי פעל עם אחרים להשיג התקשרויות פסולות לחברת דנה שבבעלות מקורבו ■ עוד יועמדו לדין שוקי סגיס, מנכ"ל הנמל לשעבר, וכן  דוד חסן, יניב בלטר ואורי בלטר

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

באפריל 2015, בעיצומה של החקירה הפלילית בחשד לעבירות שחיתות חמורות נגדו, התראיין יו"ר ועד עובדי אשדוד לשעבר, אלון חסן, ל"גלובס" וטען לחפותו. למרות שהעלה שלל נימוקים להגנתו, אמר חסן כי הוא חושב שיוגש נגדו כתב אישום' מכיוון ש"הרשויות כבר עלו על עצים גבוהים שהם לא יכולים לרדת מהם", לדבריו.

אבל באותה הנשימה אמר/איים חסן: "אם אעמוד למשפט, אני לא אהיה היחידי שאעמוד למשפט. אם אעמוד למשפט, יעמדו איתי גם בכירים מאוד מהמדינה, שיצטרכו לתת הסברים ולהשיב על שאלות מאוד קשות בנוגע למחדלים שנעשו בפרשה שלי. יהיו אנשים שיצטרכו לתת הסברים על אופן החקירה שנוהלה גם אצלי וגם אצל עו"ד רונאל פישר (המואשם אף הוא במעשי שחיתות ושנחשף על-ידי חסן שהיה לקוחו. ח"מ)".

ההצהרות של חסן יעמדו בקרוב למבחן, שכן היום הודיעה פרקליטות מחוז דרום (פלילי) לחסן ול-5 חשודים נוספים בפרשת השחיתות בנמל אשדוד כי הם יועמדו לדין פלילי בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

לפי הודעת הפרקליטות לפרקליטי החשודים, לאחר שהטענות שנטענו על-ידם בהליכי השימוע נשקלו בכובד-ראש, הוחלט לדחותן. בהתאם לזאת, בתקופה הקרובה יוגש כתב האישום כנגד כל החשודים, כל אחד לפי חלקו. החלטה זו התקבלה על דעתו של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

חסן יועמד לדין בגין עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

שוקי סגיס, מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, יואשם בעבירות מירמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

דוד חסן, יניב בלטר ואורי בלטר, שותפיו לעסקים של אלון חסן, יועמדו לדין בגין קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

חברת דנה לוגיסטיקה (כל החשודים, מלבד שוקי סגיס, היו בעלי אינטרסים כלכליים בחברה) תועמד לדין בגין קשירת קשר לביצוע פשע, לקיחה ובקשת שוחד, איסור הלבנת הון, עבירות מס ועוד.

על-פי החשד, אלון חסן, יו"ר ועד העובדים בנמל דאז, בצוותא עם רוב החשודים, הפיקו טובות הנאה אסורות לאלון חסן ולהם, בהיקף של מיליוני שקלים, מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד במהלך השנים 2013-2010, וזאת בין היתר על-ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת דנה לוגיסטיקה, שבעליה, יניב בלטר, היו קשורים אליו קשר הדוק.

לפי החשד, בתקופה לעיל איפשרו שוקי סגיס, מנכ"ל הנמל, ואלון חסן לחברת דנה לוגיסטיקה, שהיא חברה פרטית המורכבת מבני משפחתו של אלון חסן וממקורביו האישיים והעסקיים, לפעול בתוך נמל אשדוד, על-מנת לקדם את תועלתו הכספית והאישית של אלון חסן ומקורביו, תוך הסוואת הקשר בין אלון חסן לחברה.

לפי החשד, אלון חסן ושוקי סגיס פעלו לכאורה בניגוד עניינים חריף לתפקידם הציבורי, ובדרכי מירמה, כדי שחברת דנה לוגיסטיקה תקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. נטען כי כל החשודים ניצלו את תלותם הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את חברת דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים שלו.

לפי החשד, התקשרויות אלה, שהלקוחות נאלצו להתקשר בהן עם חברת דנה לוגיסטיקה, הזרימו לקופתה של חברת דנה עשרות מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם לאלון חסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון.

עו"ד דרור מתתיהו ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות' ועו"ד לוליק אסל, המייצגים את סגיס, מסרו בתגובה: "אין הצדקה, ראייתית ומשפטית, להגשת כתב אישום נגד מרשנו, אשר מילא את תפקידו כמנכ"ל הנמל ללא משוא-פנים ובאופן ראוי ונכון, בנסיבות העניין, לפי מיטב ניסיונו והבנתו המקצועית. הראיות והטענות שבאמתחתנו תיחשפנה במלואן בפני בית המשפט בעת המתאימה לכך".