ארה"ב: באיזה מוסד אקדמי הכי משתלם ללמוד?

בשבוע שעבר פירטנו על פערי השכר המגדריים בקרב בוגרי המוסדות השונים, והיום נפרט מהו המוסד שהשכר השנתי בגין המקצוע שנלמד בו הוא הגבוה ביותר, 10 שנים לאחר השלמת התואר האקדמי

סטודנטים באוניברסיטה / צילום: איל יצהר
סטודנטים באוניברסיטה / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר התחלנו סדרת כתבות במדור זה על מערכת החינוך הגבוה בארה"ב, ועד כמה וכיצד היא מתגמלת את בוגריה כשאלו יוצאים לשוק העבודה. בחירה זו, כפי שהסברנו, נובעת מהחלטת משרד החינוך האמריקאי מספטמבר 2015 לשחרר מידע מפורט בסוגיה זו, ובכך לסייע לסטודנט האמריקאי הממוצע - ואולי גם הישראלי, כי יש לא מעט חבר'ה צעירים ישראלים שבוחרים ללמוד בארה"ב - לבחור את המוסד האקדמי שבו ילמד.

בשבוע שעבר פירטנו על פערי השכר המגדריים בקרב בוגרי המוסדות השונים, והיום נפרט באיזה מוסד אקדמי הכי שווה ללמוד, כלומר מהו המוסד שהשכר השנתי בגין המקצוע שנלמד בו הוא הגבוה ביותר, 10 שנים לאחר השלמת התואר האקדמי.

מי שיזם וליקט את נתוני משרד החינוך האמריקאי הוא המרכז לחקר החינוך ושוק העבודה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, והתוצאה (ראו טבלה): MIT, המוסד האקדמי היוקרתי ביותר ללימודי טכנולוגיה בארה"ב (כמו הטכניון בישראל), הוא המתגמל ביותר. מי שמחזיק בידיו תעודת בוגר של MIT ישתכר 91,600 דולר בשנה, שזה בערך 7,600 דולר בחודש, כלומר כ-31 אלף שקל. לא רע. אוניברסיטת ג'ורג'טאון עצמה מדורגת רביעית - 83,300 דולר בשנה, 9% פחות מבוגר MIT.

בדירוג מוסבר כי רשימת 20 המוסדות המתגמלים ביותר מורכבת משני סוגים: הראשון, אוניברסיטאות עילית פרטיות כמו אוניברסיטת הארוורד ומכללות ללימודי מדעים חופשיים דוגמת אוניברסיטת וושינגטון אנד לי. השני, מוסדות שמתמקדים בלימודי הנדסה וטכנולוגיה דוגמת MIT ומכללת הארווי מוד; מוסדות שמתמקדים במינהל עסקים דוגמת אוניברסיטת בנטלי; מוסדות שמכשירים סטודנטים למקצועות בתעשיות ספציפיות כמו ארבע מתוך חמש האקדמיות הצבאיות שיש בארה"ב וביה"ס לכרייה בקולורדו.

ומדוע יש כזה הבדל בין שכר של בוגר MIT מול שכר של בוגר אוניברסיטת ג'ורג'טאון? ובכן, ההסבר טמון בחלקו במקצוע הראשי אותו בחר ללמוד אותו בוגר. לדוגמה, מהנדס נפט ישתכר 136 אלף דולר בשנה באמצע הקריירה שלו לעומת מורה לחינוך הרך שישתכר 36 אלף דולר, דהיינו גובה השכר הוא לא רק פונקציה של זהות המוסד האקדמי אלא גם של המקצוע עצמו, וזו מסקנה לא ממש מפתיעה. בשבוע הבא נרד יותר לעומק מסקנות המחקר של אוניברסיטת ג'ורג'טאון, שבודדה בחלק מדירוגיה את זהות המוסד האקדמי והגיעה למסקנות מעט שונות מאלו שהצגנו עד כה.

היכן שווה ללמוד
 היכן שווה ללמוד