לשכת רו"ח בסימולציה על משבר מגה; יאיר שבירו לובש צהוב

וגם: מי הגיע להשקת "תעודת הנצח" - הצוואה הדיגיטלית של ארגון "משפחה חדשה"?

קנה, פרנקל רונן ולוינסקי. הפקת לקחים / צילום: ארן דולב
קנה, פרנקל רונן ולוינסקי. הפקת לקחים / צילום: ארן דולב

משבר מגה: עכשיו הסימולציה

המשבר ברשת מגה מגיע לנקודת רתיחה, וזה נכון בנוגע לעובדים, כמו גם למשא-ומתן על רכישת הסניפים שלה. בינתיים כבר יש מי שמנסה ללמוד מהמקרה לקחים.

בהשתלמות מקצועית של לשכת רואי החשבון שהתקיימה באילת, נערכה סימולציה שהתבססה על המשבר. משתתפי הכנס דימו מספר תפקידים, כשבתוך כך הוזרמו נתונים ואירועים בהתאם להתפתחויות במציאות.

רו"ח אלינה פרנקל-רונן, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון ומארגנת ההשתלמות המקצועית, סיפרה: "ראינו שבזמן אמת יש מספר חזיתות שלוחצות בו-זמנית. לפעמים התפל גובר על העיקר בגלל הלחץ התקשורתי".

את שולחן הדירקטוריון הובילה רו"ח איריס שטרק, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון. שם עלתה המסקנה שלפעמים הבעיה לא גדולה כפי שהיא מצטיירת בתקשורת, והעברת המידע המלא מההנהלה לדירקטוריון בזמן אמת יכולה למנוע יציאה מפרופורציה. כך למשל, בסימולציה, הנהלת החברה ראתה שהמצב הכספי בפועל איננו כה גרוע, אך עד שסיימו לנתח ולהעביר מסרים לדירקטוריון, האחרון כבר המליץ על הקפאת הליכים.

עוד השתתפו באירוע: עו"ד אמיר ברטוב, מנאמני מגה; רו"ח גרשון לוינסקי, מבקר הפנים של מגה; עו"ד שלמה נס; רו"ח יזהר קנה; ופרופ' ציפורה כהן, מומחית לפירוקים.

קנה, פרנקל רונן ולוינסקי. הפקת לקחים / צילום: ארן דולב
 קנה, פרנקל רונן ולוינסקי. הפקת לקחים / צילום: ארן דולב

שקיפות, צבע, והגנה מוונדליזם

יאיר שבירו מוכר כנראה בעיקר לפעילים בענף הנדל"ן. הוא הבעלים של חברת "שבירו חולון", המספקת מוצרי זכוכית לפרויקטים של בנייה. אבל מי שפגש בו, כנראה לא החמיץ או שכח - בקרב המוני אנשי עסקים הלבושים בצורה סולידית ודומה יחסית, שבירו מכונה "האיש בעל אלף הצבעים".

שבירו מגיע בכל יום לעבודה בטוטאל לוק של צבע אחד: משקפי ראייה, שעון, עניבה, חולצה וג'קט כשהכל באותו הצבע. יש לו כ-150 חולצות בצבעים שונים, כ-80 חליפות בכל הצבעים, כ-100 זוגות נעליים, כ-140 זוגות משקפיים בצבעים שונים ו-310 עניבות - גם הן בצבעים שונים.

ומדוע טרחנו להזכיר את כל זה? קבוצת הכדורגל של מכבי נתניה אמנם בצרות מבחינה ספורטיבית, אבל חדר תקשורת שקוף ("אקווריום") כבר יש לה. הוא נבנה בהשקעה של 100 אלף שקל מזכוכיות מיוחדות שניתן לצלם דרכן, מאחר שהן שקופות ו"נקיות", עבות במיוחד (בעובי של כ-15 מ"מ), בטוחות ולא נשברות, עמידות בפני כל מזג-אוויר וגם חסינות לוונדליזם. תנאי חשוב בהחלט, כי כבר היו דברים מעולם.

בשבוע שעבר, עם סיום העבודה, הגיע לשם שבירו - הפעם לבוש בצבעי מכבי נתניה, כמובן.

יאיר שבירו / צילום: מורג ביטן
 יאיר שבירו / צילום: מורג ביטן

פתחו חשבון אישי

בשבוע שעבר סיפרנו במדור זה על המפגש של יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי, בדאבוס עם ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא הסינית. סרוסי אמר בכנס כי "אם בעבר, הבנקים התמקדו בטכנולוגיה פנימית, ששירתה את הבנק, כיום העיסוק העיקרי של הטכנולוגיה בשירות הבנקים הוא בקשר עם הלקוח".

כנראה שבהתאם לגישה זו, סרוסי ומנכ"ל הבנק, ציון קינן, הגיעו בשבוע שעבר לרחובות בכדי להשיק שם סניף דיגיטלי שלישי (הקודמים הוקמו בתל-אביב וחיפה), כשלדבריהם, בשנים הקרובות יוקמו עוד עשרות סניפים כאלה.

מה מאפיין סניף דיגיטלי? בין היתר שהוא בלי נייר, ויש בו שולחנות מגע המאפשרים ללקוחות לבנות לעצמם סימולציות פיננסיות.

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, קבע מזוזה, תוך שהוא מציין שהיא דווקא לא דיגיטלית.

קינן בינתיים הבין שהשחקן הראשי בהצגה, ראש העירייה, בכלל לא לקוח של "הפועלים" ומיד החל עם יישום הלקח החשוב - הקשר עם הלקוח. "אם תצטרף לבנק, אפתח עבורך את החשבון באופן אישי", הוא הבטיח. מעניין אם מלול השתכנע.

קינן, סרוסי ומלול. המזוזה לא דיגיטלית / צילום: תמר מצפי
 קינן, סרוסי ומלול. המזוזה לא דיגיטלית / צילום: תמר מצפי

בוקי הגיע לבאר

מגזין "WaterWorld" בחר את 25 המנהיגים התעשייתיים המובילים בתחום המים, בהם נמצא גם בוקי אורן, לשעבר יו"ר מקורות, WATEC ישראל ומיה, חברת המים מקבוצת אריסון. כיום הוא עומד בראש חברת "בוקי אורן גלובל ווטר טכנולוג'יס".

בנימוקי הבחירה נכתב כי הוא גורם מוביל בתעשיית המים הישראלית ב-30 השנים האחרונות, וכי בהיותו יו"ר WATEC, הוא הצליח ליצור אירוע בתחום, אליו הגיעו 28 אלף משתתפים מ-104 מדינות.

אגב, באותו האירוע ב-2011 השמיע אורן נבואת איוב מאיימת: "הביקוש למים עולה ב-2% לשנה, כי יש יותר תושבים הזקוקים ליותר מים. 2% לשנה זה לא נשמע הרבה, אבל עם ריבית דריבית זה אומר שתוך 20 שנה צריך להוסיף לעולם 50% נוספים על המים שהאנושות צורכת כיום".

חלילה מלהלחיץ, אבל מאז כבר עברו 5 שנים.

בוקי אורן / צילום: תמר מצפי
 בוקי אורן / צילום: תמר מצפי

בעקבות צוואת הנצח

חיי נצח הם מהמשאלות המבוקשות לאורך ההיסטוריה. אם שואלים את פרופ' יובל נח הררי, משאלה זו עשויה להיות אפשרית כבר בדורות הקרובים. אבל עד שזה יקרה, אנשי העסקים של ארצנו יסתפקו ב"תעודת נצח", כלומר בצוואה דיגיטלית.

1,000 מוזמנים הגיעו ביום חמישי האחרון לאירוע בתיאטרון הקאמרי, בו הושקה "תעודת הנצח".

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון "משפחה חדשה", אמרה בנוגע למיזם המשפטי-טכנולוגי כי "זה הדור החדש של הצוואות; מדובר בפיתוח טכנולוגי שמאפשר אחסון של צוואה כתובה וצוואה מצולמת בשבב אלקטרוני קטן המוטבע ומוצפן על גבי כרטיס בגודל כרטיס אשראי. בעל הכרטיס יכול לצפות בצוואתו אפילו במכשיר הטלפון הנייד, אולם הוא לא יכול לשנות בה דבר".

היא ציינה כי מטרתה היא שתהליך הכנת הצוואה יהפוך לחוויה משמחת ומרתקת, שתנתק את הקשר בין הכנתה לגיל או מצב מסוים של אדם. משמחת? קצת הגזמנו.

בין בוחני המיזם ניתן היה לראות את: ליאורה עופר; אבי לוי, מנכ"ל מליסרון; הראל ויזל יחד עם הבת ירדן ואשתו לימור, שניצלה את האירוע לציין יום הולדת; דב קוטלר; בוריס קרסני והבן גיא; אתי וגבי רוטר; אילנה קאופמן; עודד ושולה מודן; חיים ומיכל סקאל; רזיאלה גרשון; אהובה תורג'מן, חברות הכנסת מרב מיכאלי ואיילת נחמיאס-ורבין; וחברי הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ ועמרם מצנע, שהגיע עם רעייתו עליזה.

אירית רוזנבלום דב קוטלר משה רוזנבלום / צילום: אלעד גוטמן
 אירית רוזנבלום דב קוטלר משה רוזנבלום / צילום: אלעד גוטמן

הראל ולימור ויזל / צילום: אלעד גוטמן
 הראל ולימור ויזל / צילום: אלעד גוטמן

המחדל לפי דורנר

באירוע "תעודת הנצח" הייתה גם נשיאת מועצת העיתונות ושופטת בית משפט העליון בדימוס, דליה דורנר. היא ניצלה את ההזדמנות כדי למתוח ביקורת על היעדר חופש בחירה בנישואים, כהגדרתה, ותיארה זאת כאחד המחדלים החברתיים הגדולים ביותר.

"זה נושא שעד עצם היום הזה לא הצליחה מדינת ישראל לאפשר ובכך לפתור את בעייתם של מאות אלפים. במסגרת זו מבורכת פעילותו של ארגון 'משפחה חדשה' המעניק פתרונות אידיאליים והכרחיים לבני זוג", אמרה דורנר.

דליה דורנר / צילום: תמר מצפי
 דליה דורנר / צילום: תמר מצפי