פילבר זימן אליו את ועדת חייק - שסיימה את תפקידה ב-2011

האם מנכ"ל משרד התקשורת מנסה לקדם את ביטול ההפרדה המבנית בבזק בדרך יצירתית? ■ ועדת חייק התנתה בזמנה את ביטול ההפרדה בהתפתחות תחרות בשוק הקווי 

שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת
שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, פועל להכשיר את ביטול ההפרדה המבנית בבזק . ל"גלובס" נודע שפילבר זימן אליו לדיון בנושא ההפרדה את חברי ועדת חייק לשעבר, בראשות אמיר חייק, אף  שהוועדה הגישה כבר דוח וסיימה את תפקידה ב-2011. 

פילבר נתקל בהתנגדות תקיפה לביטול ההפרדה המבנית בבזק מצד הדרג המקצועי במשרד התקשורת, האוצר ופרטנר וסלקום. לפי הערכות, זימון חברי ועדת חייק נועד לקדם את המהלך, מבלי שפילבר ייאלץ להקשיב לעמדות הצדדים. 

ועדת חייק המליצה לבטל את ההפרדה המבנית בבזק. בעקבות ההמלצות, שניתנו כאמור ב-2011, קבע שר התקשורת דאז, משה כחלון, מסמך מדיניות,לפיו ניתן יהיה לבטל את ההפרדה בהתאם להתפתחות התחרות בשוק התקשורת הקווי. כלומר, אם תצליח הרפורמה בשוק הקווי, ניתן יהיה לבטל את ההפרדה המבנית שחלה בין בזק לחברות הבנות שלה.

כיום שוררים חילוקי דעות קשים סביב מידת הצלחתה של רפורמה זו. בזק טוענת שהרפורמה מצליחה ולכן אפשר וצריך לבטל את ההפרדה המבנית, פרטנר וסלקום טוענות ההיפך וקוראות שלא לבטל את ההפרדה מיד, אלא רק בהדרגה. 

ההפרדה המבנית נועדה למנוע מבזק לנצל את כוחה המונופוליסטי ולאפשר תחרות במקטעים שונים של השוק - שיחות בינלאומיות, אינטרנט, סלולר, טלפוניה וכו'. ביטול ההפרדה עשוי להיות שווה לבזק מיליארדי שקלים, שתוכל להרוויח כתוצאה מצמצום פונקציות ושירותים כפולים. בתמורה לביטול ההפרדה בזק תחויב לפרוס סיבים אופטיים לבתי הלקוחות. מאחר שבזק כבר פרסה סיבים ל-1.5 מיליון בתי אב, הרי שההתחייבות שלה למעשה כבר בוצעה.

ממשרד התקשורת טרם נמסרה תגובה לידיעה.