וול סטריט ננעלה הערב (ה') בירידות שערים. אולם, ירידות השערים החדות שאפיינו את המסחר בוול סטריט לאורך כל יום המסחר התמתנו לקראת סיום, ומדד הנאסד"ק אף עבר למספר דקות לטריטוריה חיובית. זאת, לאחר דיווח כי תתכן הסכמה באופ"ק על קיצוץ תפוקת הנפט.

לאורך היום התקיים המסחר בצל החשש מיציבות בנקים באירופה, שהחריף היום בעקבות דוחות סוסייטה ז'נרל וצלילת מניית הבנק הצרפתי. מדד הסטוקס 600 האירופי נפל בכ-3.5%.

בעקבות הטלטלה העזה בשווקים, החוזים על קרנות הפדרל ריזרב כעת לא חוזים העלאת ריבית נוספת לפחות עד פברואר 2018.

מחיר חבית מסוג WTI ירד היום ב-4.5% ל-26.21 דולר, שפל שלא נראה מאז מאי 2003. אך זמן קצר לאחר קביעת המחיר להיום, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי מדינות אופ"ק מוכנות להסכים על קיצוץ בתפוקה, בהתבסס על דבריו של שר האנרגיה של איחוד האמירויות.

 

המשקיעים והסוחרים סבורים כי יו"רית הפד ג'נט ילן לא מספיק יונית, כלומר היא אינה חושבת שצריך כעת לשנות את המדיניות המוניטרית של הפד ולהוריד את הריבית. אתמול נשמעה ילן פסימית יותר לגבי עתיד הכלכלה האמריקאית, אך שמרה על עמימות ולא סיפקה רמזים כלשהם לגבי המועד הבא של העלאת הריבית, או לגבי האפשרות שהבנק המרכזי האמריקאי דווקא ייסוג מהמדיניות המרסנת.

היום המשיכה ילן את עדותה בפני הקונגרס, וסיפקה רמז כלשהו לכך שהפד בוחן מדיניות מקלה יותר, כשאמרה כי הבנק בודק אם שיעורי ריבית שליליים יסייעו למצב הכלכלה. "תמיד יש סיכוי כלשהי למיתון, בכל שנה", אמרה, "אך הנתונים מצביעים על כך שהתרחבויות כלכליות לא מתות מזקנה".

ילן חזרה על עמדתה בנוגע לריבית וציינה כי הפד כבר בחן ב-2010 את נושא הריבית השלילית, אך החליט אז כי זו לא התוכנית הטובה בזמנו. כעת, אמרה הנגידה, הפד בוחן את הנושא ועוד לא השלים את הבדיקה. "זה לא אוטומטי", אמרה. "לא היינו מורידים את זה מהשולחן, אבל יש לנו עוד עבודה לעשות על מנת לשפוט אם אפשר להשתמש בזה עכשיו".

החשש הכבד בשווקים הוא מפני אובדן אמון בבנקים המרכזיים וביכולתם לתמוך במערכת הפיננסית. אסטרטג בבנק קרדיט אגריקול אמר לסוכנות בלומברג בהקשר זה כי "בשנים האחרונות ידענו חדשות רעות אבל שוקי המניות עלו כי המשקיעים ידעו שהבנקים המרכזיים יהפכו יוניים יותר. עכשיו - חדשות רעות הן פשוט חדשות רעות. המשקיעים מודאגים ממדיניות הבנקים המרכזיים כי השוק נשלט בידי גורמים שלא נמצאים בידיהם".

הוא התכוון בעיקר למפולת במחירי הנפט  והסחורות שנמשכת גם היום, כאשר לבנקים המרכזיים בלתי אפשרי להתמודד איתה. מדיווח שמאושש מעט את מחירי הנפט, עולה כי מדינות אופ"ק מנסות להשיג קונצנזוס לגבי הקפאה של יצור הנפט, על מנת שהביקוש ידביק את המלאי, מבלי לקצץ בתפוקה.

 

לפני פתיחת המסחר פורסמו נתוני התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה, שעמדו על 269 אלף, לעומת הצפי שעמד על 281 אלף, לאחר 287 אלף בשבוע שעבר.

מניית בואינג צנחה על רקע דיווח כי החברה עומדת בפני חקירת רשות ני"ע האמריקנית בנוגע לזיוף נתוני המכירות והעלויות של הדרימליינר 787 ו-747 שלה.

מבין המניות הבולטות היום בשוק, טבע  פרסמה דוחות: ההכנסות ב-2015 ירדו ב-3% ל-19.6 מיליארד דולר. בשורה התחתונה טבע דיווחה על רווח נקי של 1.28 דולרים למניה ברבעון הרביעי אשתקד, ו-5.42 דולרים למניה בשנה כולה. ברבעון הראשון טבע מצפה להכנסות של 4.7-4.9 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.16-1.2 דולר למניה.

נייס  כבר פרסמה דוחות כספיים ודיווחה על עלייה של 17% ברווח הנקי ל-3.18 ד' למניה בשנה החולפת.

מניות הנפט - כמו למשל Chesapeake (סימול: CHK) או בריטיש פטרוליום  - המשיכו לעמוד במוקד על רקע הנפילה במחיר הזהב השחור.