השבוע שלח למשקיעים מנהל קרנות הגידור קייל באס, מאמר שבו הוא מתאר את "יום הדין" של כלכלת סין והכלכלה הגלובלית. אנליסטים בדויטשה בנק מגיבים למאמר שפרסם באס ומעריכים שהתרחיש הזה מוגזם ורחוק מלהתממש.

לטענת באס, בעשור האחרון מערכת הבנקאות בסין צמחה מרמה של 3 טריליון דולר לרמה של 34 טריליון דולר, או 340% מהתמ"ג הסיני. לשם השוואה, שווי הנכסים של מערכת הבנקאות האמריקאית ערב המשבר הפיננסי ב-2008 עמד על כ-16.5 טריליון דולר.

באס, שגרף מיליארדי דולרים כאשר הימר על משבר הסאב-פריים בארה"ב, סבור שאם בועת האשראי בסין תתפוצץ, ההפסדים של הבנקים הסינים יהיו גדולים בלפחות פי 4 מההפסדים של הבנקים האמריקאים במהלך המשבר ב-2008 (כ-650 מיליארד דולר). להערכתו, המערכת הבנקאית בסין עלולה להפסיד 10% מהנכסים שלה במקרה של חובות מסופקים בשיעור גבוה. כלומר, הבנקים יאלצו למחוק הון בהיקף של 3.5 טריליון דולר כך שהבנק המרכזי הסיני יאלץ להדפיס טריליוני יואן, או כ-10 טריליון דולר, במטרה לחלץ את הבנקים. הוא טוען עוד כי המערכת הבנקאית בסין משווקת מוצרים פיננסים שרק תורמים לניפוח הבועה.

"אנחנו חושבים שהמאמר של באס מתייחס לתרחיש קיצון של 'נחיתה קשה. הכלכלנים שלנו סבורים שקיים סיכוי של 20% בלבד לכך שהתרחיש הזה יתממש בין השנים 2017-19", כך כתבו אתמול במזכר ללקוחות ששלחו אנליסטים בדויטשה בנק המתמחים בכלכלת בסין. 

בדויטשה בנק סבורים שההערכות של באס לגבי שיעור האשראי הבעייתי בסין הן מוגזמות ואינן מתייחסות למנגנונים שאמורים להגן על הבנקים מפני החובות המסופקים. "האנליסטים שלנו מעריכים שהאשראי המסוכן בסין מסתכם בכ-1.6 טריליון דולר ולא 3.5 טריליון דולר כפי שמציע באס", טוענים בדויטשה בנק ומוסיפים כי הממשל יאלץ להזרים "רק" כ-500 מיליארד דולר בתרחיש של נחיתה קשה.