ישראל תהיה אחת המדינות שתצטרף השנה ל"מועדון" הכלכלות עם ריבית שלילית. כך מעריכים כלכלנים בסיטי, שחיברו דוח שמעריך אילו בנקים מרכזיים בעולם ינקטו בקרוב במדיניות של ריבית שלילית, בדומה לבנקים המרכזיים של יפן ושבדיה, שהפחיתו השנה את הריביות מתחת לאפס.

ע"פ הדוח של סיטי, קיימת סבירות גבוהה שבנק ישראל יאמץ ריבית שלילית בהמשך השנה. ליתר דיוק, האנליסטים צופים כי נגידת בנק ישראל קרנית פלוג תחליט להפחית את הריבית מרמה של 0.1% לרמה שלילית של 0.1% בתוך שלושה חודשים. בדוח מציינים האנליסטים כי כלכלת ישראל סובלת מדפלציה מאז 2014 בעוד מדד המחירים לצרכן ירד בדצמבר אשתקד ב-0.1%.

"בהתחשב בתקופה הממושכת שבה האינפלציה אינה מגיעה ליעד שהציב הבנק, אנו צופים כי הסבלנות של בנק ישראל תפקע והוא יכריז על מדיניות המשלבת ריבית שלילית והתערבות אגרסיבית יותר בשוק המט"ח", נכתב בדוח. 

בהחלטות הריבית האחרונות, בנק ישראל שמר על טון עמום ורק ציין כי הוא "יבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו". החלטת הריבית הבאה היא ב-22 בפברואר.

הדוח של סיטי מתפרסם יממה לאחר שיו"רית הפד ג'נט ילן אמרה בעדות החצי שנתית שלה בקונגרס, כי היא אינה שוללת שימוש בכלי של ריבית שלילית. כלומר, הפד שומר לעצמו את הזכות לבצע "סיבוב פרסה" ולנטוש את המדיניות המוניטרית המרסנת ולחזור למדיניות מרחיבה. זאת כמובן בהתחשב בהתפתחויות בשווקים הפיננסים ובכלכלה הגלובלית. 

נזכיר, מוקדם יותר החודש הבנק המרכזי של יפן שיגר "בזוקה" לשווקים כאשר הודיע במפתיע כי הוא מפחית את הריבית לרמה של 0.1%-. 

מלבד ישראל, בסיטי מעריכים שקיים סיכוי גבוה שהבנקים המרכזיים של מדינות נוספות כגון צ'כיה, נורווגיה וקנדה, יפחיתו השנה את הריבית לרמה שלילית.