מנורה במו"מ למכירת מגרש לגינדי בגבעת שמואל בכ-185 מ' ש'

מדובר בקרקע היסטורית של מנורה מבטחים בעיר, לגבי יש תב"ע מאושרת המאפשרת קידום פרויקט מגורים בהיקף של כ-200 יחידות דיור ■ אם העסקה תצא אל הפועל, צפויה מנורה לרשום רווח לפני מס בשיעור כ-54 מיליון שקל

לקראת עסקת ענק בגבעת שמואל: קבוצת הביטוח מנורה מבטחים נמצאת במו"מ מתקדם למכירת שטח קרקע שבבעלותה בגבעת שמואל לשותפות בין חברת משה ויגאל גינדי וחברת זייתוני. קבוצת הביטוח דיווחה היום (ג') לבורסה כי המו"מ מתקיים על בסיס מחיר לרכישת הקרקע בגובה 185 מיליון שקל, לא כולל מע"מ.

מדובר בקרקע היסטורית של מנורה מבטחים בעיר, לגבי יש תב"ע מאושרת המאפשרת קידום פרויקט מגורים בהיקף של כ-200 יחידות דיור. הקרקע ממוקמת בקרבת אוניברסיטת בר-אילן.

עוד על פי הדיווח של החברה לבורסה, אם העסקה תצא אל הפועל, צפויה קבוצת מנורה מבטחים, שנסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל, לרשום רווח לפני מס בשיעור כ-54 מיליון שקל.

באם תצא העסקה אל הפועל, מדובר במחיר גבוה מאוד לקרקע בגבעת שמואל כאשר חישוב סכום התמורה על הקרקע אל מול היצע יחידות הדיור האפשרי לבנייה מעלה כי מדובר בעסקה המשקפת מחיר של כ-925 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. כך, מחיר זה, מעיד פעם נוספת כיצד מחירי הקרקע הפרטית ממשיכים לנסוק ככל שהיצע הקרקעות הפרטיות במרכז הארץ, במיוחד אלו הזמינות לבנייה עם תב"ע מאושרת, הולך ומתדלדל.

למעשה, מאז השיק שר האוצר משה כחלון את תוכנית מחיר למשתכן החדשה, במסגרתה כמעט כל מכרזי הקרקע של המדינה משווקים ליזמים וקבלנים כדי שיבנו עליהם דירות מוזלות, היזמים והקבלנים מחפשים קרקעות פרטיות כדי שיוכלו ליזום ולבנות פרויקטים למכירה לשוק הרחב ולא רק לזכאים. העובדה שכעת כמעט ורק קרקע פרטית יכולה לשמש למטרה זו, מהווה גם תמריץ לבעלי הקרקע להעלות את תג המחיר על קרקעות פרטיות מה שגורר את המחירים כלפי מעלה.

הרוכשים הפוטנציאלים בעסקה זו, גינדי וזייתוני, משתפים פעולה כבר כמה שנים בייזום פרויקטים למגורים. כך למשל בנו החברות במשותף פרויקט מגורים בשכונה הירוקה בכפר סבא בהיקף של כ-500 יחידות דיור, פרויקט משותף במתחם 200 בצפון מזרח הוד השרון, פרויקט במתחם 1200 בהוד השרון, פרויקט בפתח תקווה ונכון להיום משווקים שני פרויקטים נוספים בהרצליה ופתח תקווה.

מנגד, עבור מנורה מבטחים מדובר בעסקה שנעשית באמצעות החברה הבת הפרטית נחלת מנורה לשיכון ופיתוח. לא מדובר באחד מהגופים המוסדיים - אשר מנהלים את כספי ציבור החוסכים, כי אם בגוף וסטרו המשתייך לקבוצה, ולא נכלל בחברת הביטוח או בקרן הפנסיה.

פרט לחברה האמורה, לחברה האם מנורה מבטחים החזקות הציבורית עוד חברת נדל"ן עצמאית, שאינה נכללת על שלל הגופים המוסדיים שבשליטת הקבוצה: מנורה מבטחים נדל"ן. לצד שתי החברות הפרטיות הללו, מנורה מבטחים הפכה בשנים האחרונות, כמו גופים מוסדיים גדולים מאוד אחרים, לשחקנית של ממש בשוק הנדל"ן - בדגש על שוק הנדל"ן  המניב למשרדים (שלא בדומה לנכס האמור שמנורה מבטחים פועלת עתה לממשו בזרוע הפרטית שלה) - וזאת בעיקר דרך הזרוע של הגופים המוסדיים, ובכספי העמיתים והמבוטחים של הקבוצה.

מנורה מבטחים, בדומה לקבוצות ביטוח ופיננסים גדולות אחרות, רוכשת נכסי נדל"ן במטרה לגוון את תיק ההשקעות ולהכניס אליו רכיב שאינו קורלטיבי לגמרי עם שוקי ההון. נכון לסוף הרבעון השלישי ב-2015 ניהלה קבוצת מנורה מבטחים נכסים בהיקף כולל של כ-139 מיליארד שקל. נדגיש שוב כי המימוש הנרקם כעת בגבעת שמואל אינו חלק מפעילות ניהול נכסי הציבור של הקבוצה כי אם מכספי הנוסטרו של החברה האם.