קרנות נאמנות זרות - האם כדאי?

מניות דולרים כדור הארץ / צילום photo to go
מניות דולרים כדור הארץ / צילום photo to go

קרנות נאמנות זרות יכולות לגוון את תיקי ההשקעות שלכם, אבל האם זה כדאי לכם? נתחיל בכך שזה תלוי כמובן באיזה סוג של משקיעים אתם, וברמת הפיזור והסיכון שלכם. כל אחד צריך לעשות את שיעורי הבית האלו כדי להבין מראש איך לפזר את תיק ההשקעות. כאן, תוכלו להתעמק בבניית תיק השקעות. אבל, בהנחה שאתם רוצים לפזר את ההשקעות אל מעבר לים (הקרנות הזרות שתוכלו לקנות כאן דרך הבנקים יהיו רק כאלו שמשקיעות בחו"ל) אז השאלה היא האם הקרנות הזרות עדיפות על הקרנות המקומיות ועל תעודות הסל - בניהול? בעלויות ? ואם כן, אז בהחלט הן יכולות להיות חלופה ראויה.

דמי הניהול בקרנות הזרות תחרותיים מאוד, ועל פניו יהיו לא מעטים שיעדיפו קרנות זרות על פני קרן נאמנות מקומית שמתמחה בהשקעות בחו"ל. הקרן הזרה עשויה להיות עם דמי ניהול נמוכים יותר ועם ניהול נחשב. יתרה מכך - חלק גדול מתעשיית קרנות נאמנות הוא קרנות מחקות, כאלו שעוקבות אחרי המדדים (בדומה לתעודות הסל), ולמרות שבקרנות האלו דמי הניהול יחסית זולים, ייתכן מאוד שהקרנות זרות יהיו זולות עוד יותר. אלא שהכל תלוי בבנקים. אם הבנקים שיהיו המפיצים של הקרנות הזרות יגבו עמלה גבוה, אזי הכדאיות הכלכלית של הקרנות הזרות תהיה בספק.

לקראת סוף 2016 מנהלי קרנות מארה"ב ומאירופה שמנהלים נכסים בסך של יותר מ-­20 מיליארד דולר יוכלו להפיץ אותן למשקיעים מקומיים, דרך יועצי ההשקעות בבנקים. הקרנות הזרות יצטרכו למנות נציג מקומי דובר עברית וכן הן יצטרכו לעמוד בכמה תנאים נוספים.

הקרנות הזרות שישווקו כאן יהיו קרנות שמשקיעות בחו"ל בלבד, ורק קרנות ששווי נכסיהם גדול מ-50 מיליון דולר. הקרנות האלו עשויות להתחרות גם בתעודות הסל (ולא רק בקרנות הנאמנות).

התחרות תלויה בבנקים

האינטרס של הבנקים ברור - הם נהנים מעמלות שמנות כאשר מדובר בקרנות זרות, כשמעבר להפצה הם ייהנו מהמרת מט"ח (עמלה גבוה במיוחד). רשות ניירות ערך אמנם הזהירה את הבנקים שלא ידחפו ללקוחות את הקרנות הזרות רק לשם הפקת עמלות, אבל בינתיים זו רק הזהרה, והבנקים עשויים להסתתר מאחורי לכאורה טובת הלקוח - מי קבע איזה קרן עדיפה ללקוח ? ואיך בכלל מודדים את עלויות הלקוח - עמלת המרת מט"ח היא עלות או לא (ואולי כבר יש לו מט"ח)?

לא ברור איך יפעלו הבנקים - אם הם אכן יישרו קו עם הנחיית הרשות, אז היקף הקרנות המעניינות את הציבור הוא גדול, אבל לא כזה שישנה את תעשיית קרנות הנאמנות ותעודות הסל - על פי בדיקת אתר הון, ההשקעות בחו"ל דרך קרנות ותעודות סל מסתכמות בכ-30 מיליארד שקל, ועל העוגה הזו יתחרו הקרנות הזרות. אבל, זו עוגה פוטנציאלית בלבד, צריך לזכור שלקרנות הזרות חיסרון גדול - הן לא יכולות לגדר את השינויים במט"ח, בעוד שתעודות הסל כן יכולות לגדר וחלקן הגדול גם מגדר את השפעות המט"ח. כלומר, החשיפה למט"ח היא סיכון שהמשקיעים לא אוהבים להיחשף אליו, והוא יכול למנוע מרבים השקעה בקרנות נאמנות זרות, גם אם בשאר הפרמטרים ההשקעה בקרנות זרות עשויה להיות אטרקטיבית.

למדריכים נוספים:

קרנות נאמנות - המדריך המלא

תעודות סל - כל מה שצריך לדעת

קרנות מחקות - האם כדאי ?

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.