כווית לא תפעל להעלאת מחירי הנפט - ירד מתחת ל-37 ד'

כווית הודיעה הערב כי תסכים רק להקפאת מכסות הפקת הנפט ■ בתגובה מחירי הנפט צונחים בלמעלה מ-2% ל-37 דולר ■ יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות: ברמות המחירים האלה יצרניות נפט מצמצמות את ההפקה שלהן במקביל לעלייה בביקושים - זה יתמוך בעליית המחירים בטווח הבינוני

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי הראלי של הנפט בימים האחרונים, היום (ג') הודיעה כווית כי היא עשויה להסכים רק להקפאת מכסות הפקת הנפט ולא לצמצום שלהם, ובכך מאותת אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם על כוונתה לשמור על מחירים נמוכים, מה ששולח את המחירים בבורסות הסחורות לירידות שערים חדות.

הנפט ירד בלמעלה מ-4% וסגר ברמה של 36.6 דולר לחבית, וזאת לאחר שאתמול חצה המחיר את רמת 40 הדולר לחבית.

הסיבה לעליות החדות במחירי הנפט בימים האחרונים נעוצה בעובדה שבמחצית השנייה של החודש צפויים להיפגש נציגים של מספר מדינות המפיקות נפט, ביניהן ונצואלה ורוסיה, במטרה להגיע להסכמה להקפאה ואפילו לצמצום היקפי הפקת הנפט כדי ללחוץ את המחירים כלפי מעלה. ברקע הדברים ירד היקף הפקת הנפט בארה"ב, מה שאותת למשקיעים כי הנפט הולך למהלך של עליות מחירים.

כווית, כאמור, טרפה את הקלפים היום כשהודיעה כי לא תסכים לצמצום היקפי ההפקה ולכל היותר תסכים להקפאת המכסות, וגם זאת אם המהלך יוסכם על כל המדינות שישתתפו בכינוס, וזה היה האות למשקיעים להתחיל לממש את הסחורה שאספו בימים האחרונים.

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות, אומר כי אחרי ראלי משער של 26.25 דולר לחבית מדובר בעדכון מתבקש, אבל בטווח הבינוני נראה שמחיר הנפט יחזור לעלות, בעיקר כי חברות שמפיקות נפט מצמצמות תפוקות, צמצום שנובע מחוסר הכדאיות ברמות המחירים האלה. גם יצרניות הנפט מפצלי השמן ומחולות כבדים, שהעלות שלהן לייצור נעה בטווחים שבין 65 ל-70 דולר לחבית, מצמצמות את הייצור.

לדבריו, לצד ההיצעים יש לזכור כי צד הביקוש נהנה בשנה האחרונה מעלייה בביקושים, כשבחודש שעבר פרסמה סוכנות האנרגיה העולמית כי הביקושים לנפט עלו ב-2015 בכ-2%, והתחזית שלהם היא שהביקושים ימשיכו לעלות בקצב דומה גם ב-2016.

עדות נוספת לביקוש המתגבר לנפט הוא עלייה במכירת מכוניות זוללות דלק כמו ג'יפים, שהמכירות שלהם עלו ב-2015 ב-50%, והמגמה צפויה להימשך גם השנה, כך שכל הנתונים מצביעים על המשך עלייה בביקושים לצד ירידה בהפקה של יצרניות תחליפי נפט, מה שתומך בעליית מחירי הנפט בטווח הבינוני.