הישראלי שרוצה להחליף את היועצים האסטרטגיים ברובוטים

האם הדור הבא של היועצים העסקיים הם בכלל מחשבים? גיל שדה, מנכ"ל ואחד ממייסדי חברת סיגנלס גרופ, סבור כי לפחות בכל הנוגע לאיסוף המידע, התשובה היא כן ■ בראיון ל-G הוא מסביר איך עובדת הטכנולוגיה החדשה, למה מנהלים בארץ חושבים שהם יודעים הכול, ואיך אנחנו משתפים ברשת בהיסח דעת מידע ששווה זהב

גיל שדה / צילום: כפיר זיו
גיל שדה / צילום: כפיר זיו

חברת סיגנלס גרופ (Signals Group), בת 6 וקצת בסך-הכול, היא מסוג הסטארט-אפים שמבקשים לשנות את פניו של תחום שלם. ימים יגידו אם יזמיה יצליחו, אבל קריאת התגר שלהם - שבמשפט אחד שטחי אפשר להגדיר אותה כ"מחשב שיחליף את היועצים האסטרטגיים" - ודאי תעניין את תעשיית הייעוץ העולמית והוותיקה, כמו גם את לקוחותיה.

"אנחנו כמובן לא מתיימרים להחליף לגמרי את המוח", ממהר להבהיר גיל שדה, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, "אבל אם מפרקים את תהליך העבודה של יועץ, מגלים ש-90% מהזמן שלו הוא מבלה בביצוע משימות שהמחשב יכול לעשות הרבה יותר מהר וטוב: איסוף מידע, הצלבה, מידול, נרמול. נותרו לו אולי 10% מהזמן כדי להבין את המשמעויות של המידע. אנחנו רוצים להפוך את היחס ולפנות את הזמן של היועצים והמנהלים לדון בתובנות שעולות מהמידע".

- אבל מנכ"לים מורגלים לקשר האישי עם היועצים, קשר שמבוסס על אמון רב. איך הטכנולוגיה שלכם תחליף את זה?

"יש דברים שלא נחליף, אבל בעולם של פיתוח מוצרים, שבו אנחנו מתמקדים, יש מקום להחליף את האלמנט האנושי בצורה משמעותית מאוד. זה יפה שמנכ"ל רוצה לדבר עם יועץ, אבל אם הוא נותן לו תשובות מלפני שלושה חודשים, כי המידע שלו לא מעודכן להיום, מה שווה הקשר הזה? ללקוחות שרוצים את הייעוץ האישי והמקצועי הוספנו שירות כזה, שמהווה כיום כ-10% מהמכירות שלנו".

זה הזמן להסביר קצת יותר לעומק מה בדיוק עושה סיגנלס: החברה פיתחה טכנולוגיה שאוספת מידע מכ-300 אגרגטורים (מנועי איסוף מידע מאתרי אינטרנט), שכל אחד מהם נותן גישה למאות מקורות מידע - כולם חוקיים, יש לציין. החברה מנתחת את המידע הזה ומפיקה ממנו תובנות עסקיות. הקושי, לדידו של שדה, הוא לאו דווקא באיסוף המידע - את זה עושות לא מעט חברות בשוק, ולעתים זה נעשה גם בתוך החברות עצמן - אלא לחבר אותו יחד, לגלות את התמונה המלאה ולהפיק תובנות בנות ביצוע.

"זה הדור החדש של חברות הייעוץ", אומר שמיל לוי, שותף מנהל בסקויה ישראל, שהשקיעה בספטמבר האחרון 15 מיליון דולרים בסיגנלס. "נכון שחברות הייעוץ יישארו איתנו עוד עשרים שנה כמו כל הממוטות, אבל הפיתוח של סיגנלס הוא שנות דור קדימה. כמה שאנשים יכולים להיות מומחים ולנבור בדאטה, היום הטכנולוגיה יכולה לעשות את זה בצורה מדהימה, להתעדכן בזמן אמת ולא להסתמך על תחושות בטן. היום כולם מדברים על 'ביג דאטה' אבל לא כולם יודעים מה לעשות עם זה. השקענו בסיגנלס כי מצאנו שהטכנולוגיה שהיא פיתחה פותרת כאב גדול של חברות. בשוק הפארמה, למשל, כ-80% מפיתוחים חדשים נכשלים. מדובר במיליארדי דולרים שנשרפים כי לא הבינו מה השוק דורש. יש הרבה ידע, אבל אם לא מנתחים אותו בעזרת כלים נכונים - מפספסים".