גדעון לוי: כפטריוט ישראלי אני אומר - אייפ"ק אויבת ישראל

נשא את הנאום המרכזי בוועידה בוושינגטון של ארגון המתנגד למדיניות ארה"ב כלפי ישראל ■ "פתרון של שתי מדינות כבר לא קיים" ■ הצהרות בגנות הסיוע האמריקאי לישראל ■ "לא ברור מי מונח בכיס שלי מי, ישראל או ארה"ב"

גדעון לוי / צלם: איל יצהר
גדעון לוי / צלם: איל יצהר

גדעון לוי, בעל הטור בעיתון "הארץ", הביא בסוף השבוע לוושינגטון את הקמפיין שלו נגד המשך הכיבוש הישראלי. הוא האשים את "מדינת תל-אביב" ב"עיוורון מוסרי מוחלט" בגלל אדישות תושביה לגורל הפלסטינים, תקף את אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, כאויבת ישראל ויצא נגד הסיוע האמריקאי למדינה שתושביה מאושרים יותר מאשר האמריקאים עצמם.

בנאום שנשא בסוף השבוע בוועידה של Washington Report on Middle East Affairs, ארגון אמריקאי שמציב עצמו הרחק שמאלה מג'יי סטריט, אמר לוי: "מנקודת מבטו של פטריוט ישראלי, אני אומר שאייפ"ק רחוקה מלהיות ידידה של ישראל. למעשה, היא אחד מהאויבים הגדולים ביותר שלה". הוא דיבר יומיים לפני פתיחת הוועידה השנתית של אייפ"ק בוושינגטון.

"כאשר מישהו מכור לסמים, וחבריו נותנים לו עוד ועוד כסף לקנות סמים נוספים, המסומם אוהב אותם, כמובן", אמר לוי. "אבל, האם הם אוהבים אותו?... האם יש למישהו ספק שישראל מכורה לכיבוש? שההתמכרות הזו מסוכנת בראש ובראשונה לישראל? הקרבנות האמיתיים המיידיים הם הפלסטינים ואולי המזה"ת כולו, אך, בסופו של דבר, הכיבוש יסתיים ביום מן הימים, ובינתיים ראו מה קרה לכובש; ראו את החקיקות האחרונות בכנסת. האם הן עולות בקנה אחד עם הערכים האמריקאיים? האם אתם יכולים להעלות בדעתכם שבארה"ב ייאסר פרסום על נישואים בין-גזעיים? בישראל זה קרה. האם אתם יכולים לשוות בנפשכם נשיא בארה"ב שקורא לאזרחים, ביום הבחירות, למהר להצביע, מפני שאפרו-אמריקאיים, או היספנים, נוהרים לקלפיות? בישראל זה קרה".

העיתונאי בנה את נאומו סביב ביקור דמיוני של משלחת מחוקקים אמריקאית בישראל, בהדרכתו. תחילה הוא היה לוקח את המחוקקים לעזה, למשפחת אבו חוסא, ששניים מילדיה נהרגו באחרונה בהפצצה של מטוסי חיל האוויר הישראלי, שממומנים ע"י ארה"ב ושמוטסים ע"י "הטייסים המוסריים ביותר בעולם, שאומנו בארה"ב".

"הכיבוש בשטחים הוא שלטון של אפרטהייד"

"רק אחוז אחד מהישראלים שמע על שני האחים האלה", אמר לוי. "האם אתם יכולים לשוות בנפשכם מה היה קורה לו הפלסטינים היו הורגים שני תינוקות ישראליים בשנתם? מה לא היינו שומעים על הברוטליות של הפלסטינים, על ההתנהגות של החיות האלה? אך כאשר ישראל עושה זאת, עם הפצצות המדויקות ביותר שלה, זה בסדר". לדבריו, הפצצה זו ואלה שקדמו לה הן "פעולות נקם", שאינן מתחייבות מהלוחמה בטרור או מצרכי הביטחון של ישראל.

הוא אמר, שהיה לוקח את המחוקקים האמריקאים לחברון. "לא פגשתי מעולם אדם ישר שהיה בחברון כמה שעות שעות ולא חזר המום", הכריז לוי. "כל מי שטוען בשטחים אין משטר אפרטהייד מוזמן לבקר בחברון... ישראל עדיין אינה משטר אפרטהייד, אבל הכיבוש בשטחים הוא שלטון של אפרטהייד. אי אפשר להגדירו אחרת".

"הייתי שואל את המחוקקים האמריקאים: האם אתם יודעים שאתם מממנים אפרטהייד במאה ה-21? האם אתם יודעים שהנשיא שלכם השווה פעם את הפלסטינים לעבדים השחורים (בעברה של ארה"ב)? האם אתם משלימים עם כך שארה"ב תומכת בשלטן אפרטהייד?"

"אבל רק בביקור בת-אביב אפשר להבין מה קורה בישראל", הוא הוסיף. "ראו את החיים הטובים בת"א, שעה מעזה, שעה מחברון. ראו את התורים למסעדות. שמעו על מה אנשים מדברים בבתי-קפה. ראו את המועדונים. ראו את החברה התוססת הזו. ראו את החופים (שמעליהם חולפים) המסוקים בדרכם להפציץ את חברון ועזה... סליחה, את לבנון ועזה".

ובקריאה לבטל את הסיוע האמריקאי לישראל ציין לוי, שישראל נמצאת במקום ה-11 במדד האושר של או"ם, לפני הבריטים, לפני הצרפתים. "הישראלים יותר מאושרים מכם, האמריקאים", הוא הוסיף. "86% מהישראלים הגדירו עצמם מאושרים. המחוקקים האמריקאים צריכים לדעת זאת, כי הם מממנים חלקית את האושר הזה. האם ישראל צריכה להיות המדינה הראשונה ברשימת מקבלי הסיוע האמריקאי? האם היא המדינה העניה ביותר? הכי פחות מוגנת? החלשה ביותר?"

"בלי לראות את החיים בת"א קשה מאוד להבין את האובדן המוחלט של הקשר עם המציאות בחברה הישראלית, את העיוורון המוסרי המוחלט, את העדר כל עניין במציאת פתרון כלשהו. למה שת"א תתעניין בפתרון? הרי זו ת"א DC, מדינת ת"א, בועת החיים הטובים, רק שעה מהמקום שבו נהרגו שני האחים מעזה". עתה, הוא אומר, פתרון שתי מדינות לשני עמים שוב אינו קיים יותר.

לוי אומר, שאנשי הימין בישראל אומרים לו, 'לך לסוריה, שם המצב גרוע הרבה יותר'. "תשובתי לאנשים אלה היא, שהקטל בסוריה אינו ממומן ע"י ארה"ב. לרוצחים בסוריה אין קארט בלאנש אמריקאי לכבוש, להרוג, לדכא ולהפקיע. הרוצחים בסוריה אינם בעלי ברית של ארה"ב".

המחוקקים האמריקאים ימצאו שפה משותפת עם עמיתיהם בישראל, הוסיף לוי. יש בישראל אקזמפלרים של דונלד טראמפ וגם של הילארי קלינטון, לצערנו. המחוקקים האלה ימצאו בירושלים פחות או יותר אותה רמה שמקובלת בוושינגטון, אותה מידה של ציניות. אבל, בכל זאת, איך ייתכן שארה"ב מוסיפה להעניק תמיכה עיוורת לישראל? האם ארה"ב אינה מבין שעם הסכומים האדירים שהיא משקיעה בפרוייקט הכיבוש, היא היתה יכולה לתעל אותם למטרות קונסטרוקטיביות יותר, למשל ללחוץ על ישראל? הרי הכספים האלה משחיתים את ישראל.

לוי מציין, שבמו"מ שמתנהל עתה בין ישראל לארה"ב על חבילת סיוע חדשה לעשר שנים, החל ב-2018, ברק אובמה "מתחנן" לפני ישראל שהיא תסכים לקבל את החבילה החדשה. "זה מתמיה: מי המעצמה הגדולה בעולם? מי מונח בכיסו של מי?"

אם נשיא אמריקאי באמת ירצה לעשות משהו לפתרון הסכסוך, הכיבוש יסתיים בתוך כמה חודשים, אומר לוי. ישראל לעולם לא תוכל לומר 'לא' לנשיא אמריקאי החלטי.