פרשת העוקץ הליטאי: כתבי אישום נגד 3 נאשמים נוספים

לפי כתבי האישום, איוון מנדריצ'נקו, יבגניה מוררו ואלכסנדר קובלנקו פעלו כחולייה נוספת מול גורמים בליטא וסחטו באיומים כ-200 אלף שקל מ-11 קשישים ומתלוננים אחרים, עולי חבר העמים, באופן שיטתי ומתוחכם

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה היום (ד') כתבי אישום נגד 3 נאשמים נוספים בפרשת העוקץ הליטאי, בטענה כי פעלו כחולייה נוספת מול גורמים בליטא, ובאופן שיטתי ומתוחכם, במשך כחודשיים, מינואר השנה עד יום מעצרם, סחטו באיומים כ-200 אלף שקל מ-11 קשישים ומתלוננים אחרים, עולי חבר העמים המתגוררים באשדוד, באר-שבע וראשון-לציון. כתב האישום מייחס לנאשמים 11 עבירות של סחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע פשע

על-פי עובדות כתבי האישום, שהוגשו באמצעות עו"ד רננה לוי מפרקליטות מחוז דרום, הנאשמים - איוון מנדריצ'נקו, יבגניה מוררו ואלכסנדר קובלנקו - פעלו באותה שיטה כמו 7 הנאשמים האחרים בפרשה, שמשפטם כבר מתנהל, במסגרתה קשרו קשר בינם ובין עצמם וכן עם אותם גורמים עבריינים בליטא, שזהותם אינה ידועה במדויק למאשימה, ומתאריך 10 בינואר 2016 ועד 1 במארס השנה סחטו באיומים, תוך הטלת פחד ואימה, את כספם של קשישים דוברי רוסית המתגוררים בישראל, שלחלקם מלאו 90 שנים ויותר.

הכסף שמסרו המתלוננים לנאשמים היה לעיתים מקצבאות שונות אותם קיבלו הקשישים, ובהם תמלוגים לניצולי שואה. במקרים אחרים מדובר בחסכונות שנאספו בעמל רב במשך שנים ארוכות, או נשמרו עבור קרובי משפחתם.

כעולה מכתב האישום, השיטה עבדה כך: הנאשמים והאחרים פעלו בדרכים שאינן ידועות במדויק למאשימה להשגת פרטים אישיים של קשישים ובהם שמות הקשישים, מספרי טלפון נייחים בבתיהם ועיר מגוריהם. לאחר השגת הפרטים, סיכמו הנאשמים והאחרים באילו ערים יפעלו.

לפי הנטען, הליטאים, בידיעת הנאשמים, התקשרו לביתם של הקשישים, שוחחו איתם בשפה הרוסית, הציגו עצמם בכזב כעורכי דין או כרופאים, הציגו בפני הקשישים מצג-שווא לפיו אחד מקרובי משפחתם (בן/בת/נכד/נכדה וכדומה) היה מעורב בתאונה בה הוא עצמו נפגע, שהוא נמצא כעת בבית-חולים, מקבל טיפול רפואי, ולכן אינו יכול לדבר באופן ברור.

כמו כן, נטען, הוצג לקשישים מצג-שווא, לפיו קרוב משפחתם פגע באדם נוסף (ילד/ילדה/אישה בהריון/ לעיתים תייר/ת וכדומה) באופן חמור, שהוא זקוק לניתוח בהול, ושעלות הטיפול הרפואי מסתכמת בעשרות ואף במאות אלפי שקלים או דולרים, ושבחלק מהמקרים בני משפחתו של הנפגע רוצים להגיש תלונה במשטרה כנגד קרובי המשפחה של הקשישים וכן תביעה אזרחית בסכומי-עתק.

לפי האישום, על-מנת להגביר את האימה, טענו בכזב בפני הקשישים והמתלוננים האחרים כי בעקבות אותה תלונה במשטרה קרוב משפחתם ייאסר למשך מספר שנים. בחלק מהמקרים השמיעו הליטאים לקשישים קולות של אנשים הזועקים לעזרה, כמו " אמא, אמא, תעזרי לי..", והציגו בפניהם מצג-שווא שמדובר בקרוב משפחתם שהיה מעורב בתאונה.

לפי כתב האישום, כדי להניע את הקשישים לתת את כספם - טענו בפניהם בכזב כי הם נמצאים בקשר עם קרובי המשפחה של האדם שנפגע, וכן שהם יכולים לייצג את הקשישים וקרוביהם, וביכולתם של הקשישים להציל את קרוב משפחתם מתלונה במשטרה, ממאסר ותשלום סכומי-עתק כאמור, אם ימסרו לנציג שישלח אליהם כסף מזומן.

עוד נטען כי על-מנת להעצים את הלחץ וכדי למנוע מהם ליצור קשר עם קרובי משפחתם ולברר את מצבם האמיתי, טענו בפניהם בכזב כי אסור להם לנתק את השיחה, לעיתים אסרו עליהם לפנות למשטרה, וכן טענו בכזב כי עליהם למסור את הכסף באופן מיידי ובהול לנציג שישלח אליהם, על-מנת שניתן יהיה להתחיל את הטיפול הרפואי לו זקוק האדם שנפגע. עוד הוסיפו וטענו בכזב כי נציג המשפחה של הנפגע נמצא בדרך לביתם על-מנת לקחת את הכסף.

הנאשמים נערכו מראש: "הנציג" היה תמיד בקרבת מקום, הנאשמים עודכנו טלפונית לגבי הכתובת המדויקת בה נמצא הקשיש, את סכום הכסף שהקשיש ימסור לו ועל-מנת לאפשר ל"נציג" להגיע לביתם של הקשישים כדי לקחת את הכסף, האריכו האחרים בשיחה, ביקשו מהקשישים לכתוב הצהרה על כך שהם מוסרים את כספם לנציג משפחת הנפגע בהקשר לאותה תאונה, וכשהקשישים טענו כי אין ברשותם את הסכומים הדרושים, האחרים ביררו עימם מהו סכום הכסף שביכולתם לשלם, וסיכמו שיוכלו להעביר סכום זה כמקדמה.

לפי כתב האישום, עקב מסכת האיומים והכזבים, מסרו המתלוננים לנאשמים, באמצעות "הנציגים" שהתחזו לקרוב משפחתו של הנפגע או לנציג של עורך הדין, סכומי כסף גדולים כאמור בסך של כ-200 אלף שקל, ששולמו גם בדולרים ואירו.

את כספי הסחיטה, נטען, חילקו ביניהם הנאשמים ואף שלחו בעצמם ובאמצעות אחרים מטעמם חלק מכספים אלה לעבריינים האחרים בחו"ל.

לפי האישום, כתוצאה ממעשיהם של הנאשמים נגרמו לקשישים, למתלוננים האחרים ולקרובי משפחתם פגיעה כלכלית, עוגמת-נפש ולחץ נפשי.

התיק נחקר על-ידי יחידת הונאה דרום במשטרת ישראל בליווי פרקליטות מחוז דרום.

יחד עם כתב האישום, הגישה הפרקליטות בקשה לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם.