דיווח: "מאות מחבלי דאע"ש נשלחו לאירופה ומוכנים לתקוף"

סוכנות AP מדווחת כי ארגון הטרור אימן לפחות 400 לוחמים ופיזר אותם ברחבי אירופה במטרה להוציא לפועל פיגועי תופת "בזמן ובמקום שיבחרו" ■ במקביל מתחזקת בבלגיה ההערכה כי המחבל המתאבד השני מנמל התעופה הוא מייצר המטענים שנחשד תחילה כי נמלט

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

מתקפות הטרור באירופה לא פוסקות - והאיום האסלאמי על אירופה מתרחב: ארגון דאע"ש אימן לפחות 400 לוחמים שנועדו לתקוף את ערי אירופה בגל פיגועים קטלני - כך דיווחה אתמול (ד') סוכנות הידיעות AP. על פי הפרסום, הארגון הרצחני מפעיל שורה של תאי טרור מתואמים ביניהם - כמו אלו שביצעו את המתקפות בבריסל ובפריז. כמו כן מסרו מקורות לסוכנות הידיעות כי אותם תאי טרור הונחו "לבחור את הזמן, המקום ושיטת העבודה" כדי להוביל למספר הנפגעים המירבי.

מקורות רשמיים, בהם גורמים באירופה ובעיראק, סיפרו כי ההכוונה של הפיגועים העתידיים מתבצעת במחנות בעיראק ובסוריה - וגם במספר מדינות בגוש הסובייטי לשעבר. מאות הלוחמים עוברים במחנות אלו הכשרה דקדקנית בשיטות לביצוע פיגועים על מנת "להטיל אימה במערב".

המידע המאיים מתבסס בין השאר על דבריו של אחד ממארגני מתקפת הטרור בפריז, שאמר לפני שחוסל כי חדר לאירופה כחלק מקבוצה של 90 איש ממספר לאומים: "התפזרנו פחות או יותר בכל מקום ביבשת". חלק מההערכות אף מדברות על כ-600 לוחמים שיועדו למתקפות על יבשת אירופה - חלקם אירופאים שנסעו למזרח התיכון והצטרפו לארגון הטרור הרצחני.

במקביל לדיווחים, מסתמנת התפתחות בחקירת מתקפת הטרור בבריסל - בה נרצחו 31 בני אדם ונפצעו כ-270: לאחר שאתמול הוגדר מייצר המטענים, נג'ם אל עשראווי, כמבוקש - כעת מתברר כי הוא ככל הנראה אחד משני המחבלים המתאבדים שפוצצו את עצמם בנמל התעופה.

לדברי הרשויות, אל עשראווי - שנחשב למהנדס מטעני הטרור של דאע"ש גם בפיגועים בפריז וגם במתקפה בבריסל - זוהה ככל הנראה על ידי בדיקות DNA וטביעות אצבעות, אך טרם התקבל אישור רשמי. עם זאת, בבלגיה עדיין מעריכים שהמחבל השלישי - האדם שמופיע בצד ימין של התמונה - עדיין חופשי ועלול לתכנן מתקפה נוספת.

 

גורם שהתראיין לכתב סיפר כי כיום ההכשרה של אותם לוחמים נרחבת בהרבה- וכוללת גם ריגול ושימוש בחומרי נפץ: "ב-2014 חלק מאותם לוחמים אומנו רק במשך כשבועיים, וכיום זה ארוך יותר. המטרה כיום היא לבצע כמה שיותר מתקפות כדי להכריח את האויב לרדוף אחריך ולהשקיע מאמצים נרחבים". לדברי הגורם, ארגון המדינה האסלאמית שואף "לייצר מקצב של מבצעי טרור".

אמש פרסם כתב חדשות ערוץ 2 ניר דבורי במהדורה המרכזית כי גם ישראל העבירה מידע קונקרטי על פרצות אבטחה בנמל התעופה - בו אירע הפיגוע הראשון - וטענה כי "יש ליקויים חמורים בנמל התעופה בבריסל". במקביל, בבלגיה נמשכת הכוננות הגבוהה ונמל התעופה יישאר סגור גם ביום שישי.

ישראל הזהירה את הבלגים בשבועות האחרונים על כך שסידורי האבטחה בנמל התעופה בבריסל אינם מספיקים. גורמי ביטחון ישראליים, האמונים לבדוק את שדות התעופה בכל רחבי היבשת מהן יוצאות טיסות לישראל, זיהו את הפרצות ועדכנו את הבלגים על סידורי האבטחה הלוקים בחסר.

מדובר בביקורת שגרתית אבל הממצאים שלה היו חמורים: חברות התעופה הישראליות, שמפעילות את הדלפקים שלהן לא רחוק מזה של אמריקן איירליינס בו אירע הפיצוץ, משנות את מערכי האבטחה ומתגברות את האבטחה - לא רק בבריסל אלא גם במקומות נוספים, על מנת לגשר על פערי האבטחה.

כמו כן דווח בכלי תקשורת באירופה כי בלגיה ושורת מדינות וגופי מודיעין אחרים קיבלה התרעה מדויקת שיש כוונה של חוליה של דאע"ש לבצע פיגוע בטווח הזמן המידי בנמל התעופה וגם ברכבת (המטרו). החוליה קיבלה את ההכוונות ממחוז א-ראקה, משם יצאו ההכוונות גם לחוליה מפריז.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע אתמול כי אחד המחבלים שביצע את מתקפת הטרור - איברהים בקראוי, שהתפוצץ בנמל התעופה - שהה בעבר בארצו וגורש ממנה ביוני 2015. ארדואן הדגיש כי טורקיה גירשה את החשוד לבקשתו להולנד - והתריעה בפני הרשויות בהולנד ובבלגיה כי מדובר בפעיל מיליטנטי קיצוני. עם זאת, בניגוד להמלצות של אנקרה, ככל הנראה לא ננקטו צעדים כנגד המחבל - והוא שוחרר לאחר זמן קצר.

"למרות אזהרותינו כי מדובר בטרוריסט זר, בלגיה לא הצליחה לבסס קשר בינו לבין טרור", הוסיף ארדואן. לדבריו, בקראוי - שאחיו היה המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע במטרו - נעצר בגבול עם סוריה סמוך לעיר גזיאנטפ ובלגיה עודכנה בגירוש ב-14 ביולי 2015. טרם התברר האם מדובר באותו חשוד שהיה ברשימת המעקב של האינטרפול, אך המידע המצטבר חושף כי ייתכן והיה ניתן למנוע את שפיכות הדמים.

התובע הבלגי מסר בתדרך לעיתונאים פרטים נוספים על זהות המחבלים ועל חפצים שנמצאו בחיפוש בבתי המסתור שלהם בבריסל. לדבריו, החשוד האמצעי מבין השלושה שתועדו בנמל התעופה הוא אברהים בקראווי - שהתפוצץ בשדה. אחיו התאום חאלד בקראווי ביצע את הפיגוע במטרו. החשוד שנראה בסרטון עם כובע מצחייה לראשו השאיר תיק עם מטענים - ונמלט. מהחקירה עולה בנוסף כי פיגוע בהיקף גדול הרבה יותר נמנע לאחר שמזוודת הנפץ השלישית שנמצאה ונוטרלה בנמל התעופה הייתה גדולה יותר מהשתיים שהתפוצצו.