גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדריך למכירה מניות ונ"יע בשורט – כל מה שצריך לדעת

בשורט אתם מהמרים בדרך כלל נגד המגמה, על ירידה בהמשך לעלייה. אלא שבמקרים רבים מה שעולה ממשיך לעלות - ואז אתם עלולים להיתקע עם הפסד גדול ■ איך להימנע מכך?

הלוואת גישור/ קרדיט: שאטרסטוק
הלוואת גישור/ קרדיט: שאטרסטוק

מכירה בחסר (שורט) היא פעולה הפוכה מרכישת ניירת ערך. בדומה למכירה רגילה, מוכרים נייר ערך ומקבלים מזומן, אבל בשונה ממכירה רגילה המוכר בעצם מקדים את המכירה לרכישה.

מכירה בחסר נעשית לרוב כאשר חושבים שנייר ערך מסוים עומד לרדת, או כאשר רוצים לגדר אסטרטגיה מסוימת. אם, לדוגמא, משקיע מסוים מעריך שמניות הגז מצויות במחיר גבוה והוא חושב שהן יירדו - הוא יכול למכור בחסר את מניות הגז (לעשות שורט, וכבר נפרט את הטכניקה).דוגמה נוספת: אם משקיע סבור שמניות ת"א 25 (המעו"ף) נמצאות במחיר גבוה, הוא יכול למכור את המדד (למשל, מכירת תעודת סל על ת"א 25).

והנה המחשה מספרית: נניח שעשינו שורט על מניית אבנר במחיר של 260 אגורות, ואחרי חצי שנה המניה ירדה ל-200 אגורות ואז רכשנו אותה (כלומר, סגרנו את הפוזיציה). מניית אבנר בעצם ירדה ב-60 אגורות - ירידה של 23%. מי שעשה שורט הרוויח 60 אגורות (לכל מניה) - רווח של 23%.

כדי למכור בחסר צריך קודם לשאול (מלשון השאלה) מגורם אחר את ניירות הערך המיועדים למכירה. אחרת, טכנית, לא ניתן למכור. השאלת ניירות הערך היא עניין של משא ומתן ושל סחירות נייר הערך. אם תרצו לעשות שורט על אגרות חוב ממשלתיות, לא תהיה בעיה להשיג סחורה, אבל אם תרצו לעשות שורט על מניית יתר קטנה, ממש לא בטוח שתוכלו לקבל השאלה.

אם אתם מתכוונים לעשות מכירה בחסר, בשלב הראשון יש לבדוק מול הבנק או הברוקר שאתם עובדים איתו האם יש את נייר הערך הזה להשאלה. בנק או הברוקר יבדקו את זה בעיקר מול הגופים המוסדיים - תעודות הסל, קרנות נאמנות, קופות גמל ואולי אפילו הנוסטרו (חשבון השקעות עצמי) של הבנק או של הברוקר. אם יש במצאי, אפשר להתחיל. חשוב לציין כי השאלה עולה כסף: הגוף המשאיל מקבל מגוף השואל ריבית קבועה שנתית או דמי השאלה, שעשויים להיות בין 1% ליותר מ-3%.

שורט - איך עושים את זה ?

כשעושים שורט צריך לזכור כמה דברים. קודם כל, המשאיל יכול "לקרוא" לפוזיציה שלו בהתראה של יום יומיים (כל חוזה וההסכם הספציפי בין המשאיל לשואל). אם מדובר בנייר ערך סחיר, הבנק או הברוקר יוכלו להשיג לכם אותו ממקור אחר, כך שלא תצטרכו בפועל להחזיר את הסחורה אלא רק להחליף משאיל. אבל, כמובן, לא תמיד הנייר יהיה כה סחיר.

מעבר לכך, חשוב לזכור שבשורט במקרים רבים אתם נגד המגמה, אתם מהמרים על ירידה בהמשך לעלייה. במקרים רבים מה שעולה ממשיך לעלות - ואז אתם עלולים להיתקע עם הפסד גדול. כאשר המניה ממשיכה לטפס, קורה תרחיש הפוך - שורט סקוויז. השורטיסטים נלחצים מהעליות שמסבות להם הפסד ומחליטים לחסל את הפוזיציה (ובמקרים רבים פשוט המשאיל דורש את המניות בחזרה במקביל לעליית המניה והקטנת הביטחונות) - ואז ההפסד גדול עוד יותר. במצב של שורט סקוויז, נייר הערך עולה עוד יותר, הפוך מציפיות השורטיסט. זהו תרחיש מאוד לא נעים לכיס. בשורה התחתונה, קיים כמובן סיכון והוא לא קטן. 

שורט על אג"ח - סוג של מימון זול

השורטים חשובים לשוק ההון, משום שהם תורמים לשכלול השוק, מוסיפים נזילות ומגוונים את אפשרויות המסחר. מעבר לכך, מדובר בעצם במעין ייצור מוצרים נוספים - שורט על אגרות חוב ומק"מים הם בעצם סוג של הלוואה זולה. הרי רכישת אג"ח היא נתינת הלוואה בהתאם לריבית האפקטיבית, ומכאן שמכירת אג"ח בחסר היא בעצם קבלת הלוואה בריבית האפקטיבית הגלומה, והריבית כיום בשוק האג"ח ובשוק המק"מ, נמוכה במיוחד. גם אחרי הוצאות נופסות ודמי השאלה, מדובר במימון זול במיוחד.

את השורט בניירות הערך נהוג לבחון על פי יחס - Short Interest Ratio) SIR), היחס המבטא את השווי הכספי של יתרת המכירות בחסר במונחי מחזור יומי הממוצע בבורסה באותו נייר ערך. כך ניתן להבין את היקף השורט, ותוך כמה זמן (בימי מסחר ממוצעים) יהיה אפשר לסגור אותו. ככל שהיחס גדול יותר, מישהו סבור שהמניה/נייר הערך יירדו באורח משמעותי יותר.

ובכלל, טבלאות השורט מאפשרות לכם לדעת בכמה השתנו יתרות השורט - גידול ביתרות השורט משמעו שמשקיעים סבורים שמחיר נייר הערך עומד לרדת והיקף "ההימור" שלהם בפוזיציה הזו גדל. חשוב להבהיר - גידול בהיקף שורט, אינו בהכרח מעיד שכל השוק חושב שמחיר נייר הערך יקר, מספיק שיהיה גוף גדול שיגדיל פוזיציה בשורט על מנייה מסוימת כדי שסה"כ יתרת השורט תעלה, ועדיין מדובר בסממן שמעיד על כך שהשוק סבור (יותר מבעבר) שנייר הערך עשוי לרדת.

מנגד, קיטון בהיקף השורט, מעיד כי השחקנים בשוק סבורים שהסיכוי שהמניה תרד פחת (לעומת העבר).

עם זאת, חשוב לציין שפעמים רבות פוזיציית השורט לא לבד - כלומר, פוזיציית המכירה בחסר היא חלק מאסטרטגיה או מהווה גידור להשקעה מסוימת; ולכן, לא תמיד זה נכון לקבוע את הערכת השוק על נייר ערך בודד מהיקף השורט.

מידע חשוב אגב, שעולה מטבלאות השורט הוא שהיקפי המכירות בחסר משמעותיות מאוד בשוק האג"ח, וזה לא מפתיע - הריבית הנמוכה בעצם ייצרה דרך מימון מאוד זולה - שורט על אג"ח הוא סוג של הלוואה בריבית האפקטיבית של האג"ח ובפועל מדובר בהלוואות הכי זולות שניתן לקבל (גם כשמשקללים את דמי ההשאלה).

שורט טכני

ככלל, ניתן לבצע שורט רק כאשר משאילים את נייר הערך, אבל יש חריגים. אם המשקיע מקבל אישור למכור ולקנות באותו היום, טכנית יש לו על פני היום מכירה לא מגובה בהשאלה. קוראים לזה שורט טכני.

כמו כן, מכירה של מניה דואלית בשעה שיש למשקיע המניה הנסחרת בוול-סטריט (או בבורסה אחרת) היא גם אפשרית ומדובר בשורט טכני. השורט הזה אמור להתקזז באותו היום עם העברת המניות בחו"ל למניות מקומיות (וזה גם אפשרי במידה ויש מניות בחשבון אחר ושורט בחשבון שני, אך בתנאי וכפוף לכך שתהיה העברה באותו היום לסגור את השורט הטכני).

יש גם מקרי קצה, מניות שעדיין לא נרשמו בחשבון אך קיימות ואמורות להיות מועברות, אם הברוקר או הבנק השתכנעו שאכן המניות בדרך ניתן למכור אותן.

מדריכי השקעה נוספים:

ככה תשקיעו לבד - כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל להשקיע בעצמכם

תעודות סל - יתרונות וחסרונות

עמלות ניירות ערך - ככה תחסכו בעמלות (השוואה של בנקים ובתי השקעות)

* המאמר נכתב על ידי מערכת הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל