גרסטל התפטרה מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות

לפני כשנתיים הקימה השופטת בדימוס את הנציבות, למרות ההתנגדות העזה של הפרקליטים להקמת גוף ביקורת עליהם ■ תוך זמן קצר החלה מתקפה של ארגון פרקליטי המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות על הנציבות החדשה, בעיקר סביב סמכותה לביקורת פרטנית על הפרקליטים

דרמה במערכת המשפט. השופטת בדימוס הילה גרסטל, הודיעה היום (ב') על התפטרותה מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות (הנבת"ם - מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות). בהודעה על התפטרותה כתבה גרסטל כי הסיבות המידיות להתפטרות הן שנבצר ממנה להיות מיוצגת על-ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ שהגישו 11 פרקליטים נגד פרסום הדוח שערכה בנוגע ליחסי הפרקליטות מול המכון הפתולוגי, בשל אי-אישור היועץ המשפטי לממשלה לכך.

הסיבה השנייה שציינה גרסטל להחלטתה להתפטר, היא העובדה שהצעת החוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות שהוגשה על-ידי שרת המשפטים, איילת שקד, "כוללת הוראה שלפיה, שנה לאחר כניסת החוק לתוקף, יועבר אגף הביקורות המערכתיות של הנציבות ליחידת ביקורת פנים חדשה שתוקם במשרד המשפטים". לדברי גרסטל, "למרות ההערכה הרבה והאהדה הרבה שהיא חשה כלפי השרה, גם מקצועית וגם אישית, החלטתי שלא להמשיך ולנהל את הנציבות, ולפרוש כעת". גרסטל תשמש בתפקידה כנציבת הביקורת למשך שלוש החודשים הבאים, עד לבחירת הנציב הבא. במשרד המשפטים מקווים שתהליך חקיקת חוק הנציבות יושלם בחודשים הקרובים.

לפי ההערכות, החלטתה של גרסטל להתפטר נבעה בנוסף מהקושי הרב להמשיך לעמוד מול המתקפה הציבורית של ארגון פרקליטי המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות שמולם היא ניצבת כבר תקופה ארוכה. בשבועות האחרונים שבתו פרקליטי המדינה, בהנהגת ועד הפרקליטים, מעבודתם במחאה על תזכיר החוק שאמור לעגן בחקיקה את עבודת נציבות הביקורת בראשות גרסטל, שלטענתם פוגע בהם. עיקר המחאה של הפרקליטים נבע מההחלטה בחוק המתגבש כי הנציבות תמשיך לפעול בשנה הראשונה שלאחר החקיקה, במתכונתה הנוכחית, כאשר גרסטל אחראית הן על הביקורת המערכתית על הפרקליטות והן על הביקורת הפרטנית על הפרקליטים.

הפרקליטים מעוניינים כי הביקורת הפרטנית תוצא באופן מיידי מידי הנציבות ותועבר לידי מבקר פנים, כפי שהמליץ לעשות מבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, בדוח שהכין בנושא. שביתת הפרקליטים הסתיימה רק בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישה השרה שקד לביה"ד לעבודה, והם מצויים כיום במו"מ עם הנהלת משרד המשפטים בניסיון ללבן את הסוגיות שבמחלוקת.

מאבק נגד ביקורת פרטנית

גרסטל הקימה לפני כשנתיים את נציבות הביקורת, יש מאין, על-פי מסמך עקרונות שנחתם על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, ושרת המשפטים דאז, ציפי לבני. משך שנים רבות שקדמו להקמת הנציבות, התנגדו אנשי הפרקליטות להקמת גוף ביקורת עליהם, וכל ניסיון חקיקה כזה, נבלם.

את הקמת הנציבות, על-פי מסמך העקרונות, לוותה התנגדות עזה ביותר של הפרקליטות. ארגון הפרקליטים יצא למאבק קשה ומיוחצן נגד קיום אפשרות הגשת תלונות פרטניות נגד פרקליטים לנציבות הביקורת. לדברי גרסטל בהודעת ההתפטרות, על כך, ועל כך בלבד, הוכרז סכסוך עבודה על-ידי ארגון הפרקליטים בספטמבר 2014. מאבק זה הוכרע נגד הארגון, וכיום קיימת הצעת חוק שמעגנת את האפשרות להגיש תלונות נגד כל פרקליט וכל מייצג-מדינה בערכאות.

הצעת החוק תיכנס לתוקף, ככל הנראה, תוך כמה חודשים, ואז תברר הנציבות תלונות חדשות שיוגשו לה וגם תשלים בירורן של תלונות שהוגשו בשנה האחרונה נגד פרקליטים שונים, ולא ניתן היה לבררן בשל העיצומים שנקטו הפרקליטים נגד גוף הביקורת. לדברי גרסטל, על עיגון בחוק של האפשרות להגיש תלונות נגד כל פרקליט ומייצג-מדינה בערכאות - יש לברך את שרת המשפטים שקד.

גרסטל הוסיפה ומסרה בהודעת ההתפטרות כי "הנציבות, שהוקמה כאמור, על-ידי השופטת גרסטל, למרות ההתנגדות הרבה, קיימת ופועלת ואפקטיבית מאוד. הנציבות עסקה בשנתיים האחרונות גם בביקורות מערכתיות, ופרסמה ארבעה דוחות מערכתיים מקצועיים ויסודיים ביותר, הנוגעים לזכויות אדם, חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה. שני דוחות נוספים הושלמו בימים אלה ויועברו לתגובת המבוקרים בשבועות הקרובים".

דוח נוסף הנוגע להתנהלות הפרקליטות הוא כאמור, הדוח העוסק בהתנהלות הפרקליטות מול המכון הפתולוגי והיבטים מסוימים בהתנהלות המכון עצמו, והוא נמסר לפני כשלושה חודשים למבוקרים, אך פרסומו נמנע בשל עתירה שהגישו פרקליטים לבג"ץ נגד פרסומו. הדוח חשף, בין היתר, כי המכון הפתולוגי הוא הגוף היחיד המספק הוכחות חיוניות לתיקי הפרקליטות, וכי נוצרה פרקטיקה פסולה לכאורה של מתן חוות-דעת פתולוגיות שאין עליהן עוררין. הדוח עסק, בין היתר, בעבודתה של ד"ר מאיה פורמן, פתולוגית במכון, שהציגה עמדות מנוגדות לפרקליטות, ושנעשה ניסיון להזיז אותה מתפקידה.

הדוח, בעל החשיבות הציבורית, אינו מפורסם בשל חילוקי דעות הנוגעים לסמכות לעורכו באופן שנערך (ולא בשל הממצאים הכלולים בו שאינם שנויים במחלוקת). ב-31 במארס פנו 11 פרקליטים המוזכרים בדוח בעתירה לבג"ץ ודרשו למנוע את פרסום הדוח, בטענה כי הפרסום יפגע בשמם הטוב. לטענת הפרקליטים העותרים, גרסטל חרגה מסמכותה, לא ניתנו להם הגנות מספיקות על-ידיה ולא ניתנה להם האפשרות הראויה להציג את עמדותיהם בפניה.

בהודעת ההתפטרות ציינה גרסטל כי "הנציבה רואה חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה בקיומו של הדוח אך, כאמור, ממנה נבצר ממנה להיות מיוצגת על-ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ, בשל אי-אישור היועץ המשפטי לממשלה לכך".

גרסטל סיימה את הודעתה הדרמטית באמירה כי "אין כל ספק שהנציבות תמשיך לפעול באופן מקצועי ורציני גם אחרי פרישת הנציבה, תברר תלונות נגד פרקליטים ומייצגי-המדינה האחרים בצורה הוגנת ויסודית, ותביא לתיקון כשלים שיימצאו, כפי שאירע עד עתה, כדי להביא לשיפור אמון הציבור בגופים המבוקרים".

כמעט מהרגע הראשון מאז שמונתה השופטת בדימוס, הילה גרסטל, לנציבות הביקורת על הפרקליטות, היא זכתה בעצמה לביקורת נוקבת מצד הפרקליטות. בוועידת "גלובס" שנערכה בצמבר האחרון, ניסה פרקליט המדינה, שי ניצן, להסביר את פשר ההתנגדות העזה לעבודת הנציבות, שהוא היה שותף לה. "ביקורת, בדומה לאנטיביוטיקה, מועילה רק כשהיא נעשית במידה, אם מגזימים עם הביקורת, זה מסוכן. ביקורת יתר היא כמו מתן תרופות יתר", אמר ניצן ימים ספורים לאחר שגרסטל פרסמה דוח שמתח ביקורת נוקבת על האופן שבו הפרקליטות מטפלת בנפגעי עבירות, וגם מיישמת את הוראות חוק זכויות נפגעי עבירה. הפרקליטות לא אהבה, בלשון המעטה, את הדוח וטענה, בין היתר, כי רבים מהנתונים שהציגה הנציבות לאורך הדוח, הם מוטעים, אינם משקפים את המציאות, ועושים עוול כבד לפרקליטים רבים.

ניצן חזר והדגיש כי הוא בעד ביקורת, אך באותה נשימה התריע כי "גם אם מותחים עלינו ביקורת - לא צריך לערוף את ראשו של מי שטעה. כי אם כן, אף אחד לא ירצה לעבוד בגוף כזה. אסור לשכוח שלא אנחנו זקוקים לגוף הפרקליטות, אלא הציבור זקוק לו. הרי במי אנחנו (הפרקליטות) מטפלים? בארגוני פשיעה, במושחתים, באנשים שפוגעים בסדר הציבורי. אף אחד לא היה רוצה לחיות בלי פרקליטות".

שקד: "ניסיתי להפציר בגרסטל לחזור בה, אך ללא הצלחה"

בתגובה להודעתה של השופטת בדימוס, הילה גרסטל, על החלטתה להתפטר מתפקידה כנציבת הביקורת על הפרקליטות, מסרה שרת המשפטים, איילת שקד, כי "הצטערתי מאוד לשמוע על התפטרותה של הנציבה גרסטל. ניסיתי אף להפציר בה לחזור מהחלטתה ללא הצלחה". לדברי השרה שקד, "הילה היא נכס לשירות הציבורי; אישה רבת פעלים, עצמאית, ישרה, מנהלת בחסד, שבנתה את נציבות הביקורת, כשמטרה ברורה עומדת לנגד עיניה: טיוב השירות לציבור הניתן על-ידי גורמי התביעה השונים כולם וטיוב שלטון החוק".

שקד הוסיפה ואמרה כי לצערה "לא כל מלודיה יוצרת הרמוניה". לדבריה, "אין זה סוד כי בתקופה האחרונה נתגלעו קשיים ואי-הבנות בין העומדת בראש מערך נציבות הביקורת לבין הפרקליטות. למרות הניסיונות הבלתי-פוסקים להגיע להסכמות, עמן יוכלו הצדדים לחיות בשלום, חשה הנציבה כי אינה יכולה להתגבר על הפערים שנוצרו בתקופה האחרונה".

שקד המשיכה בסופרלטיבים על גרסטל ואמרה: "הילה ראתה בנציבות את עמוד הענן ועמוד האש, ופעלה על-פי צו מצפונה וערכיה לכל אורך עבודתה. אני מודה להילה מקרב לב על עבודתה המקצועית המסורה והיסודית ומאחלת לה הצלחה וכל טוב בהמשך דרכה".