מאות עובדים בנמל אשדוד חתמו על עצומה נגד הוועד והרפורמה

יותר מ-200 עובדים במחלקת הציוד המכני בנמל אשדוד טוענים כי לא דאגו להם לרשת ביטחון מספקת במסגרת הרפורמה המתוכננת בנמל, וכי בכוונתם לפנות להסתדרות בבקשה לפרק את הוועד

עובדי נמל אשדוד לא מרוצים מהסכם הרפורמה שחתם ועד עובדי הנמל עם הממשלה. ל"גלובס" נודע כי יותר מ-200 עובדים במחלקת הציוד המכני חתמו אתמול (ב') על עצומה שכותרתה "אי-אמון בוועד". לטענתם, רשת הביטחון שהובטחה להם היא "פיקטיבית", והוועד לא דאג להם להגנה מפני פיטורים. העובדים מתכוונים לפנות להסתדרות בבקשה לפירוק הוועד וליציאה לבחירות חדשות.

בינואר האחרון חתמו הסתדרות העובדים, ועד עובדי נמל אשדוד ומשרדי האוצר והתחבורה על הסדר רפורמה ראשון מסוגו, שנועד לאפשר לנמל להתחרות בנמל הפרטי החדש הנבנה בצמוד אליו ועתיד להתחיל לפעול ב-2021.

בין היתר התחייבו העובדים שלא להשבית יותר את פעילות הנמל בגין בניית הנמל החדש, ובתמורה יקבלו רשת ביטחון ל-10 שנים. לפי הרפורמה, אם יתברר כי תחזית המדינה לגבי תנועת המכולות אינה עומדת בציפיות ופעילות הנמל נפגעת עקב כך, יקבלו העובדים 70% משכר הפרמיה שלהם לתקופה של עד 10 שנים.

עוד סוכם כי מחלקת הים בנמל, המונה היום 95 עובדים ומפקחת בין היתר על כניסת כלי שיט לנמל ויציאתם ממנו, תעבור במלואה לחברת נמלי ישראל (חנ"י) הממשלתית. הוצאת המחלקה החלישה את כוחם של העובדים באופן משמעותי.

במעמד החתימה שיבח שר התחבורה ישראל כ"ץ את ועד העובדים ואמר כי "הוועדים לא באו וסחטו אותנו. לא דרשו דרישות תמורת הסכמה. הם רק אמרו שהם רוצים תחרות הוגנת. מאותו רגע אני לצידם".

ואולם מתברר כי העובדים אינם מרוצים. עובד דור ב' במחלקת הציוד המכני בנמל, המחלקה הגדולה ביותר בנמל, אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "ההרגשה היא שמכרו אותנו. מה באמת קיבלנו? סירסו אותנו ולא קיבלנו דבר בתמורה". לדבריו, "נכון שהוסכם כי הנמל ירכוש ציוד חדש שיעזור לו להתחרות, אך זה לא מבטיח לי שום דבר. יכול להיות שבעוד חמש שנים או שבע שנים יחל הנמל בהליך התייעלות ואני אמצא את עצמי בחוץ. לא דאגו לנו".

עובד במחלקת הים הוסיף כי "התוצאה של הרפורמה תהיה הפוכה מזו שאליה התכוונו. הרי כעת מחלקת הים תכלול את הנתבים ומשיטי הגוררות של כל הנמלים ולא רק את זה של נמל אחד. כולם יהיו מרוכזים בחברת בת אחת שתשב תחת חנ"י. כעת, מספיק שאפרים וינר (יו"ר ועד קציני הים בנמל - ה"כ) ירים שם טלפון למישהו, והנתבים כולם ישבתו".

- אך על-פי ההסכם אתם מבטיחים שלא לשבות.

"לא תהיה שום שביתה. אחד יהיה חולה, לשני נפל הטלפון לאסלה, את השלישי הפתיעו עם חופשה משפחתית בצפון והרביעי לא התעורר בזמן. אלה סיפורים אמיתיים שכבר קרו, רק שעכשיו למחלקת הנמל יהיה כוח עצום פי כמה וכמה ממה שהיה לה קודם".

כך או כך, מאות עובדי מחלקת הציוד הטכני חתמו כאמור על עצומה לפרק את הוועד, שבראשו עומד מני גבאי. גבאי, נזכיר, החליף את יו"ר המחלקה הקודם אלון חסן, המואשם כי פעל במרמה כדי שחברה הקשורה אליו תקבל חוזים מלקוחות הנמל, תוך לקיחת שוחד של מיליוני שקלים. מגבאי לא התקבלה תגובה, וכך גם לא מאבינועם שושן, העומד בראש ועד מחלקת התפעול, המחלקה השנייה בגודלה. מהסתדרות העובדים נמסר כי היא "בודקת את הסוגיה".