"אראלה ממפעל הפיס דנה ישראלים לעבדות"

חברת טריא, המפעילה פלטפורמה ישראלית להלוואות חברתיות: "מפעל הפיס מוכר אשליות לאוכלוסיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ומשכנע דווקא אוכלוסיות חלשות להמר ולהקטין את הכנסתן" ■ מי שיציג טופס ביטול מנוי של הפיס, יקבל תוספת ריבית של 1% למשך שנה כשיעניק הלוואות חברתיות

מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי
מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי

חברת טריא (Tarya.co.il), המפעילה פלטפורמה טכנולוגית ישראלית להלוואות חברתיות, יצאה ביוזמה חדשה נגד מפעל הפיס, הקוראת לישראלים להפסיק עם המנוי למפעל הפיס בעלות מאות שקלים לחודש, ולעבור "מבזבוז חודשי לחסכון חודשי".

החברה מציעה למי שיראה לה טופס ביטול של מנוי מפעל הפיס ויירשם לשירותי החברה, תוספת ריבית של 1% למשך שנה, כאשר יעניק הלוואות חברתיות לציבור הרחב. 

על פי נתוני שנת 2014, הכנסות מפעל הפיס גדלו ב-7% ל-6.2 מיליארד שקל, בין היתר הודות לקמפיין המוצלח של אראלה שהגדיל את מספר המנויים והיקפי התשלום החודשיים.

"בטריא החליטו להסיר את הכפפות ואת המסך מאחורי הקמפיין המוצלח של אראלה, ולחשוף בפני הציבור הרחב את הבזבוז האדיר החודשי של כספים שהיו יכולים להיות מנותבים להשקעה ולחיסכון על ידיו", לשון הודעת החברה.

טריא מקשרת בין מלווים מהציבור הרחב ללווים. היא אינה משווקת הלוואות לציבור הרחב ולא משקיעה בפרסום של הלוואות, מתוך ראייה כי נכון שהלוואות יילקחו מתוך צורך אישי ואמיתי. טריא העניקה עד היום הלוואות בהיקף של כ-60 מיליון שקל. לדברי החברה, היא מציגה קצב צמיחה של כ-10 מיליון שקל בחודש בהיקף תיק ההלוואות שלה. בחברה מתגאים בשיעור חדלות פירעון נמוך במיוחד של פחות מ-0.6%, כאשר גם כשהלוואה לא מוחזרת, הסיכון מתחלק בין אלפי מלווים והפגיעה בחוסכים כמעט ולא מורגשת.

לטענת טריא, מפעל הפיס מוכר אשליות לאוכלוסיות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ומשכנע דווקא אוכלוסיות חלשות להמר ולהקטין את הכנסתן. הטענה הקבועה שמפעל הפיס מחזיר את הכסף לציבור היא לא נכונה לדברי טריא. בסוף האוכלוסיות הכי חלשות מסבסדות את המרכזים הקהילתיים שמפעל הפיס בונה באזורים חזקים. כך למעשה, התושבים באופקים ובשדרות מממנים את המרכזי פיס בקריית אונו וברעננה.

נדב מנסדורף, סמנכ"ל אסטרטגיה בטריא: "מצער שדווקא במקומות המוחלשים בחברה, מפעל הפיס משקיע משאבים רבים והון עתק בקמפיינים פרסומיים אגרסיביים, אשר משכנעים את הציבור לעשות מנוי ולזרוק מדי חודש מאות ואלפי שקלים. אראלה ממפעל הפיס דנה מאות אלפי ישראלים לעבדות".

עוד הוסיף מנסדורף: "יישובים ואזורים גיאוגרפיים אשר האוכלוסייה בה הכי זקוקה לתמיכה כלכלית אינם צריכים שימכרו להם חלומות. אראלה ומפעל הפיס, לצערנו, טרם הבינו זאת. דווקא בחג החירות, חג הפסח, ראינו לנכון לשחרר מעבדות כלכלית לחירות עשרות אלפי משפחות ישראליות מהשתעבדות לתשלום חודשי גבוה למנוי במפעל הפיס שמניב סיכויי זכייה אפסיים לאחר ששילמו במשך עשרות שנים עשרות אלפי שקלים. כספים שיכלו לשמש עבור המשפחה ולא עבור חלומות. בימים האחרונים עשינו פעולות יזומות בקרב אוכלוסיות מוחלשות, במסגרתם קיימנו פעולות הסברה בנוגע לחסכון, תכנון פיננסי והתנהלות נכונה".

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס הוקם לפני יותר מ 60 שנה במטרה להקצות את כל רווחיו למיזמים למען הקהילה וזה מה שאנו עושים. חברת טריא לא מתכוונת להקצות לציבור את רווחיה ממתן הלוואות ו'הצעתה' היא ניסיון שקרי להטעות את הציבור ולעשות לעצמה פרסומת על חשבונו של מפעל הפיס".