מאז עלה ערוץ 20 לאוויר, לפני פחות משנתיים, הוא מהלך על הקו הדק שמבחין בין מה שהוא המיינסטרים הישראלי לבין שוליו האידיאולוגיים. מרגע שבחר לעצמו קו ימני-מסורתי, נודד הערוץ, שקיבל מנדט לשדר כערוץ המורשת הייעודי, בין מה שקברניטיו מאמינים שהוא המכנה המשותף הישראלי הרחב - ובין מה שמבקריו מאמינים שהוא מחוזות הקיצון.

קריאת התיגר של הערוץ נגד המדיה הממוסדת הקיימת - החד-גונית אידיאולוגית והמדירה כל תפיסה אחרת לשיטתו - מוכיחה את עצמה גם ביחס שזוכה לו הערוץ. ממחקר משולב ומקיף שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה וחברת-הבת שלה Vigo בעבור "גלובס", עולה באופן ברור כי בעוד שהקולות בזירת המדיה החברתית מתייחסים באהדה ובחיוב כלפי ערוץ 20 - היחס במדיה המסורתית כלפיו הוא ניטרלי בעיקרה אך עם נטייה שלילית מופגנת יותר.

במסגרת המחקר נערך ניתוח של אופי השיח אודות ערוץ 20 במדיה וברשת בשנה החולפת. השיח המערכתי נבחן באמצעי התקשורת הארציים המובילים - עיתונות יומית, אתרי חדשות, טלוויזיה ורדיו ארצי - ואילו השיח ברשת נבחן בפייסבוק, בטוויטר, בפורומים ובבלוגים.

כשבוחנים את היחס לערוץ 20 בשיח המכונה "מערכתי", כלומר ממוסד, ניתן לראות כי מידת הסיקור החיובי עומדת על 23% בלבד, לעומת סיקור חיובי במיוחד שתופס נפח של 56% מכלל השיח במדיה החברתית.

על-פי שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה, השיח התקשורתי השלילי נגד הערוץ הולך וגדל בעיתונות היומית ובאתרים, ככל שמתייחסים לתכניו בלבד. "תקשורת המיינסטרים מתקשה לקבל את ערוץ 20 ומרבה לבקר את אופיו ואת מהלכיו", אומר גור. "אך נראה כי הערוץ נהנה מעמדת הפרובוקטור ומשתמש בנושאים שנויים במחלוקת על-מנת לעורר שיח של חופש ביטוי, בניסיון לשפר את עמדתו מול הרגולטור באשר לעתידו כבמה ימנית חדשותית".

פעולה טקטית מול מועצת הכבלים

ערוץ 20 סוקר בשנה האחרונה במדיה הארצית המובילה במסגרת לא פחות מ-230 כתבות. בחודש נובמבר חל שינוי מגמה ברמת השיח כלפי הערוץ, בעקבות עמדות שנקט הערוץ ברשתות החברתיות, אשר נתפסו כפרובוקציות.

בין היתר סוקר בהרחבה סטטוס שפורסם בפייסבוק, ובו הטענה כי הנשיא רובי ריבלין "מייצג את עצמו בלבד" ואינו מייצג את העם. מרגע זה הפך הסנטימנט כלפי הערוץ שלילי ביותר, ותקשורת המיינסטרים הביעה עמדה נחרצת נגד אופן ההתנהלות של הערוץ.

מחקר יפעת הוכיח כי סיקור הערוץ בתקשורת הלך וגדל עם הזמן והגיע לשיא בחודש מארס 2016, בעיקר בשל סיקור הפרובוקציות. אז היה עיסוק נרחב בתוכנית "הפטריוטים" ובלעג שהובע בה כלפי ח"כ סתיו שפיר.

מהמחקר עולה עוד כי בסמוך לעיסוק בפרובוקציות, קידם הערוץ את מטרותיו העסקיות, בין היתר מול מועצת הכבלים והלוויין שדנה באותו זמן בשינוי תנאי הרישיון שלו, כך שיוכל לשדר פחות מורשת מהנדרש בתנאי הרישיון שלו. ביפעת מכנים זאת פעולה טקטית.

באוקטובר 2015 חזר שרון גל לערוץ 20 כמגיש התוכנית "כלכלי בלילה", ועל-פי המחקר שבוצע הוא הפנים המזוהות ביותר עם הערוץ. כ-23% מהסיקור שעוסק בערוץ נסוב סביבו. שני לו הוא אראל סג"ל, שהוא ותוכניתו "הפטריוטים" מופיעים בכחמישית מהסיקור (18%).

עם זאת, מי שמככבת בסיקור הנוגע לערוץ היא דווקא ד"ר יפעת בן-חי-שגב, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, שנדרשת במידת מה על-ידי התקשורת שדעתה לא נוחה מערוץ 20 לנקוט בצעדים נגד הפרובוקציות שלו. בסופו של יום, מועצת הכבלים היא חלק מ-42% מכלל הסיקור לו זוכה הערוץ.

 

"אהדה באמצעות פרובוקציה"

שרון גל הוא גם כוכב הערוץ ברשת - עם 2,900 שיחות שהוא מחולל, לעומת 2,100 לאראל סג"ל. על-פי ניתוח של Vigo, כ-75% מ-40 אלף השיחות שהתקיימו ברשת אודות הערוץ מאז יום הקמתו התקיימו בחמשת החודשים האחרונים. בסך-הכול, לדף הפייסבוק של ערוץ 20 יש 113 אלף אוהדים - מספר גבוה יותר מהחשיפה לה זוכים שידורי הטלוויזיה של הערוץ, שנעים בין אלפי צופים לעשרות אלפים בודדים.

"הצמיחה והפומביות של עמדות ימניות ברשת בשנים האחרונות סיפקו הזדמנות לערוץ 20 לבלוט מעל לערוצי המדיה המערכתיים האחרים ולזכות לאהדה באמצעות הישירות והפרובוקציה", אומר רביב טל, מנכ"ל Vigo. "עם זאת, למעט באירועים בודדים שבהם הפך הערוץ לשופר לעמדות ימניות וזכה לתמיכתם של עשרות אלפי גולשים, במרבית הימים לא ניתן לראות תקשורת ברשת עם תכניו".

טל מסמן 4 תקופות מרכזיות בחיי ערוץ 20. הראשונה, עד נובמבר 2015, התאפיינה בשיח חיובי לתוכן של הערוץ ובעיקר לשרון גל ולתוכנית "הפטריוטים". בדצמבר 2015, עם ההתבטאות נגד הנשיא ריבלין, התרבה השיח השלילי ברשת נגד הערוץ. 

"תומכי הערוץ, המזוהים בעיקר בפרופילים ימניים, התחילו בקמפיין נגד שאר ערוצי התקשורת, בטענה ש'מנסים לסתום את הפה לערוץ', ושהביקורת נגד ריבלין הייתה נכונה ולגיטימית", אומר טל. "בסך-הכול נרשמה יותר תמיכה מביקורת לערוץ, שתפס קו ימני מובהק בעקבות האירועים".

במארס 2016 חלה תפנית נוספת, בעקבות הלגלוג של אראל סג"ל כלפי סתיו שפיר. אז רק מיעוט של גולשים הגן על הערוץ, בעיקר באמצעות שיתוף סרטוני סאטירה דומים של ערוצי תקשורת אחרים.

בחודש האחרון, אפריל 2016, נקטה הזרוע הדיגיטלית של הערוץ מעורבות פעילה בתמיכה בחייל צה"ל אלאור זכריה, המואשם בהריגת מחבל, והדבר קירב אליו שוב רבים שמצאו בו "כלי התקשורת היחיד שמייצג את עמדותיהם".

מערוץ 20 נמסר בתגובה: "אנו מודים לקהל הצופים והגולשים שלנו על האהדה והתמיכה, וזאת לאחר שנה וחצי בלבד של פעילות. הפער העצום בין השיח החיובי ברשת לבין הסיקור העוין מצד גופי השידור הוותיקים החוששים מתחרות, מראה כי הציבור אינו מתרשם מאופי הסיקור המגמתי נגדנו ובוחר לחבק את הערוץ".

ערוץ 20