משה קצב יסכים להיחשף?

האם האיש שעשה הכול כדי שלא להראות במדי אסיר יסכים לחשוף את בעיותיו הנפשיות?

משה קצב / צלם: אוריה תדמור
משה קצב / צלם: אוריה תדמור

אין לי מושג מהו מצבו הנפשי של משה קצב, אבל יש לי בהחלט מושג על טיבן של ידיעות כאלה בעיתונות. מי שעומד מאחוריהן הם תמיד גורמים אינטרסנטיים שיש להם עניין שקצב ישתחרר כמה שיותר מהר. קרובי משפחה בעיקר, מלחכי פנכה, עורכי דין המקבלים תשלום בשביל לעבוד למען לקוחם, וגם חברים אמיתיים.

העיתונאים שמפרסמים ידיעות כאלה לא יכולים לדעת אם הן באמת נכונות, כי אין להם גישה אל האסיר, וכמובן שגם לא אל מסמכיו הרפואיים. הם מקבלים את המידע שלהם מגורמים אינטרסנטיים, כלומר לא בהכרח אמינים.

נחשפו, לא חשפו

למשל: בידיעה המתפרסמת היום (א) ב"ידיעות אחרונות" כתוב, בין השאר, כי "גורמים בסביבת הנשיא לשעבר חשפו בימים האחרונים מידע חדש על הידרדרות קיצונית במצבו הנפשי של קצב".

בידיעה נאמר שאנשי הנשיא ריבלין חשפו את המידע על קצב - ולא כך. מה שנכון הוא שמקורבים של קצב העבירו לנשיא, באמצעות העיתונות, את ה"מידע" על קצב. כלומר: בסביבת ריבלין נחשפו למידע (כמו כל הציבור), לא "חשפו" אותו.

מה ההבדל? הגרסה האחת מעניקה אמינות "נשיאותית" למידע - מה שאי-אפשר לומר על מידע המגיע מ"מקורבים" למיניהם.

נימוק פחות אפקטיבי

אני לא מאמין שקצב יסתמך על מצב נפשי בבקשת חנינה. קודם כל, יש בזמן האחרון יותר מדי חשודים, נאשמים ומורשעים רמי-דרג ש"חלה הרעה במצבם הבריאותי". זה עושה את הנימוק להרבה פחות אפקטיבי.

שנית, בקשת חנינה על רקע נפשי כבר לא כל-כך פשוטה כפי שהייתה בעבר הרחוק. אני מבין שלפרקליטי קצב כבר יש חוות-דעת אחת מפסיכיאטר פרטי. זה לא יספיק. כדי לקבל חנינה, הנשיא יזדקק להרבה יותר מכך. 

וצריך לזכור שזה לא רק הנשיא אלא גם משרד המשפטים שהנשיא פועל על סמך המלצתו. קצב יצטרך, אם כן, להציג חוות-דעת של פסיכיאטרים מהשירות הממשלתי בכלל, ומזה של שירות בתי הסוהר בפרט. 

יש גם בג"ץ

כשהולכים לפסיכיאטר, יודעים איך נכנסים אליו אבל לא איך יוצאים. האם האיש שעשה שמיניות כדי שלא להראות במדי אסיר יסכים לחשוף את בעיותיו הנפשיות שבוודאי יודלפו לציבור?

אם היה אפשר לערוב לקצב שזה יוביל לחנינה, אז אולי. אבל את זה אף אחד לא יכול להבטיח. כי גם אם במשרד המשפטים יעגלו פינות; גם אם הנשיא ריבלין ירצה לגלות רחמים לחבר מפלגתו בעבר - גם אז, "יש שופטים בירושלים". כלומר בג"ץ, שיבדוק בקפידה את מסמכי הבריאות שיגיש קצב.