ביוקווארק, חברת ביוטק אמריקאית, מבצעת בימים אלה ניסויים פורצי דרך שמטרתם שיקום חלקי מוח באנשים שהוכרזו כמתים מבחינה קלינית. שיקום זה, אם יצלח, אמור להחזיר לחיים את המתים - או לפחות להעלותם על הדרך חזרה. 

 

החברה קיבלה אישור לערוך ניסויים על 20 פציינטים שהוכרזו מתים קלינית מפגיעת מוח טראומתית. מטרה הניסוי היא לבדוק האם ניתן להחזיר לחיים חלקים במערכת העצבים המרכזית של הפציינטים. המדענים יזריקו למטופלים תאי גזע וקוקטייל של פפטידים (תרכובות המכילות שתי חומצות אמיניות או יותר). כמו כן, ייעשה שימוש בלייזר ובשיטות שונות להמרצת מערכת העצבים, שכבר הוכיחו עצמן בכל הקשור להוצאת מטופלים ממצב של תרדמת.  

הניסוי יתבצע רק במטופלים שהוכרזו מתים והושארו בחיים רק באמצעות מכשירי החייאה. מטופלים אלה יחוברו למוניטורים במשך כמה חודשים, בהם ינסו המדענים לאתר סימני חידוש חיים כלשהם, במיוחד בגזע המוח האחראי בין השאר על הנשימה העצמונית והדופק. 

צוות המדענים מאמין כי תאי הגזע במוח יצליחו למחוק את ההיסטוריה שלהם ולברוא חיים חדשים, תוך סיוע מהרקמה המקיפה אותם. תהליך דומה מוכר בעולם החי, למשל, אצל השממיות שמסוגלות להצמיח איברים חדשים שלמים. 

ד"ר איירה פסטור, מנכ"ל ביוקווארק: "הניסוי שאנחנו עורכים הוא הראשון מסוגו ומהווה צעד נוסף לקראת חזרה מהמוות, עוד בימי חיינו. קיבלנו אישור ל-20 מטופלים ראשונים ואנחנו מקווים להתחיל לגייס אותם מיידית. אנחנו עובדים עם בתי חולים כדי לאתר משפחות שבהן היה מחסום דתי או רפואי לתרומת איברים".