כלכלן שפתר משוואה מתמטית - נחשד כטרוריסט והורד ממטוס

הסטיגמה על אנשים שמתעסקים במתמטיקה מעולם לא הוכחה כנכונה יותר - אדם שהיה עסוק בפתרון משוואה וסירב לדבר עם הנוסעת הפרנואידית שלצדו קיבל ליווי החוצה מכוחות הביטחון

מתמטיקה / צילום: רויטרס
מתמטיקה / צילום: רויטרס

כל תלמיד באשר הוא ישמח להצהיר שמתמטיקה היא האויב הגדול ביותר של האנושות, ושמשוואות ארוכות בעלות אינספור נעלמים הן מסימני האפוקליפסה. אבל מבוגרים בכל זאת מתעקשים שצריך את זה בחיים האמיתיים. האמנם? או שמתמטיקה רק מסבכת את החיים שלא לצורך? הכלכלן גווידו מנדזיו גילה את זה השבוע על בשרו, כשהורד ממטוס בחשד לטרוריזם - רק משום שפתר משוואה ארוכה לפני הטיסה.

מנדזיו, אמריקאי-איטלקי בן 40 בוגר אוניברסיטת עילית בארה"ב, עלה על טיסת אמריקן איירליינס מפילדלפיה לסירקיוז ומיד החל לעסוק בענייניו - הוא החל לשרבט במלוא תשומת הלב משוואה מתמטית ארוכה, שהוגדרה על ידי הנוסעת לצדו כ"כתב סתרים זר". הנוסעת האנונימית ניסתה לפתח איתו שיחה, אבל הוא לא היה מעוניין לדבר איתה והתעלם בהפגנתיות מכל ניסיונותיה. בשלב הזה היא ככל הנראה החלה להילחץ, והבחינה שהוא ממשיך לכתוב במלוא המרץ משהו שנראה כמו מכתב מסתורי ומחשיד.

האישה החליטה לפעול, והעבירה לצוות המטוס פתק, שבו ביקשה לצאת מהמטוס משום שהיא מרגישה "חולה". לאחר שלוותה מחוץ למטוס היא הודתה שהיא לא חולה בכלל, וכי פחדה למשוך את תשומת לבו של הטרוריסט שיושב לצדה. כן, בשלב הזה היא כבר דיווחה עליו כעל טרוריסט לכל דבר ועניין, מה שגרם למטוס להתעכב בכחצי שעה על המסלול עד שהגיעו כוחות הביטחון וביקשו ממנדזיו להתלוות אליהם.

בחדר החקירות, מנזיו ההמום סיפר כי הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת פנסילבניה, וכי הוא עובד על רשימות עבור מאמר אקדמי שהוא מחבר על תפריטי עלויות. "כתב הסתרים" המתוחכם שהאישה שלצדו לא זיהתה הייתה בסך הכל משוואה דיפרנציאלית. לאחר שהראה את החישובים שלו לאנשי הביטחון, הם הכריזו כי מדובר באיום שווא, ומנדזיו עלה חזרה למטוס. לטענתו, הקברניט לא הצליח להסתכל לו בעיניים מרוב מבוכה. הטיסה, שאורכה המתוכנן היה 41 דקות בלבד, יצאה לדרך בעיכוב של שעתיים עקב התקרית.

מנדזיו העלה פוסט בפייסבוק על האירועים (שבינתיים נמחק), בו טען כי למרות הבלבול והמבוכה, צוות הביטחון התייחס אליו בכבוד לכל אורך הדרך, והאשים בעיקר את חברת התעופה על כך שפרוטוקל הבטיחות שלה קל מדי על ההדק. "ברגע שמישהו שורק במשרוקית - כולם עוצרים הכל מבלי לבדוק במה מדובר", כתב, "וסומכים בעיניים עצומות על אנשים שיכולים להיות קלולסים לחלוטין. מה יכול למנוע התקפה של פרנויה? לא ברור, אבל על זה בדיוק מתבסס קהל המצביעים של דונלד טראמפ". האישה, אגב, לא עלתה מחדש למטוס.