קצב החליט לא לערער על החלטת ועדת השחרורים

היום הוא המועד האחרון בו יכול הנשיא לשעבר לערער על החלטת ועדת השחרורים שלא לקצר את עונשו, וקצב הודיע לפרקליטיו כי החליט שלא לעשות כן ■ הערכה: רוצה למצות את הליך החנינה

משה קצב / צלם: אוריה תדמור
משה קצב / צלם: אוריה תדמור

נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, החליט הבוקר (א') שלא לערער על החלטתה של ועדת השחרורים שלא לקצר את עונשו. קצב הודיע על כך לפרקליטו, עו"ד ציון אמיר. ההערכות הן שהדבר נובע מתוך הרצון למצות את הליך החנינה מול הנשיא ראובן (רובי) ריבלין.

ההחלטה של הנשיא לשעבר, שמרצה 7 שנות מאסר בגין הרשעתו באונס, מגיעה ביום האחרון בו ניתן לערער על החלטת ועדת השחרורים שלא לקצר את עונשו בשליש. קצב קיבל את ההחלטה שלא להגיש את הערעור, שאורכו 22 עמודים, על אף שהוכן מבעוד מועד על-ידי פרקליטו, עו"ד אמיר.

 

בסביבתו של קצב מציינים כי ישנם גורמים שמפצירים בו לשקול שוב את החלטתו ואולי בכל זאת לערער, אולם על-פי ההערכות מדובר בהחלטה סופית.

ניתן להעריך כי קצב חושש מהעובדה ששני הליכים משמעותיים בעניינו מתנהלים במקביל - האחד בקשת חנינה שהוגשה לריבלין ומצד שני הערעור על החלטת ועדת השחרורים - וכנראה החליט, בניגוד להצעת פרקליטיו, שלא לערער.

בשבוע שעבר הגיש קצב לבית הנשיא בקשת חנינה עדכנית. מבית הנשיא נמסר כי כנהוג לגבי כל בקשת חנינה, היא הועברה לטיפולה של הלשכה המשפטית.

לפני כשבועיים פורסם כי פרקליטיו של קצב מתכוונים להגיש לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את בקשת החנינה בשל מצבו הנפשי הרעוע. על-פי ההערכה של גורמים משפטיים, אם אכן חוות-הדעת הפסיכיאטרית תצביע על הידרדרות קשה במצבו הנפשי של קצב, הנשיא ריבלין יחתום על בקשת החנינה.

משפחתו ועורכי דינו של הנשיא לשעבר טוענים כי מאז שוועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר דחתה את בקשתו של קצב לשחרור מוקדם, חלה ירידה משמעותית במצבו הבריאותי והנפשי. קצב החליט להימנע מהגשת ערעור ולדבריהם איבד את האמון במערכת ושקע בדיכאון.

הטענות על מצבו הנפשי הירוד של הנשיא שהורשע באונס הגיעו לפתחו של הנשיא המכהן ריבלין, וכעת מונחות בפניו שתי בקשות חנינה שונות - האחת של רעייתו של קצב גילה, והשנייה הוגשה על-ידי עורך דינו ציון אמיר.

במערכת המשפט הביעו ביטחון בכך שהבקשות יידונו בצורה חיובית, אם אכן תצורף אליהן חוות-דעת פסיכיאטרית מוסמכת שתאשר כי מצבו הנפשי של הנשיא לשעבר קשה.