פישר מאמין בכלכלה הישראלית, יורם מלקק דבש בדובאי

וגם: הניסיון של מדז'יבוז' באפליה מגדרית ■ והרופא שהקפיץ את הנדל"ן בצפת

ד"ר אלי פישר: "אני מאמין בכלכלה הישראלית. יש להילחם בחרם הבינלאומי על מוצרים ישראליים"

כנראה שכלכלה טובה לעור הפנים. ביום שישי האחרון קיבל ד"ר אלי פישר, מייסד ונשיא תשלובת ד"ר פישר, את פרס רמניסיאנו של אוניברסיטת תל אביב. הנימוק - פישר הטביע חותם על הכלכלה והתעשייה הישראלית.

פישר מצדו, אולי הטביע חותם, אבל גם התריע. הוא ציין את הקשיים הגוברים עמן מתמודדות תעשיות הייצור בישראל. לדבריו, בישראל קיימת בעיית בירוקרטיה המקשה על התעשייה, שלא לדבר על המצב הביטחוני והמלחמות שפוגעות בעשייה התעשייתית. פישר גם הזכיר שישראל צנחה בשנים האחרונות מהמקום ה-26 למקום ה-53 בדירוג הבנק העולמי. "מעט מאד חברות תעשייתיות נוסדו כאן בשנים האחרונות. חלק נסגרו, וחברות נוספות עברו למדינות אחרות", הוא שב והתריע.

עם זאת הוא ביקש להבהיר: "אני מאמין בכלכלה בישראלית. יש להילחם בחרם הבינלאומי על מוצרים ישראלים".

בנוסף להערכה, פישר קיבל פרס כספי על סך 10,000 דולר, אותו תרם לסטודנטיות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב.

את הפרס נתנו לפישר פרופ" יעקב פרנקל, יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, נשיא האוניברסיטה, ד"ר מוניק בראל-רמניסיאנו, בתו של הוגו רמניסיאנו. עוד השתתפו בטקס: סמי סגול, גבי דוד, אשתו של דן דוד ז"ל ובנו אריאל דוד, ד"ר רחל אדטו, ואחרים.

פרופ' יוסף קלפטר, הגר מלכוב, ד"ר אלי פישר וימית כהן תייר /  צילום: ישראל הדרי
 פרופ' יוסף קלפטר, הגר מלכוב, ד"ר אלי פישר וימית כהן תייר / צילום: ישראל הדרי

מה אמר ברקת לקספרוב

אורח מעניין ביקר בתחילת השבוע ב"פורום הפיס לחינוך ולכלכלה בירושלים", שנערך בקמפוס בית הספר למדעים ואמנויות, במסגרת שבוע החינוך העירוני - אלוף העולם לשעבר בשחמט והפעיל הפוליטי האופוזיציוני בהווה (ברוסיה), גארי קספרוב.

בכנס, בו השתתפו גם שר החינוך נפתלי בנט; חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן; ויו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין; הודיע ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שבעוד כשנה וחצי הוא יחליט על עתידו הפוליטי, אך באופן ודאי הוא מתכוון להשתלב בפוליטיקה הארצית בסיום הקדנציה הנוכחית או הבאה כראש עיר, כשהוא עדיין לא יודע איזה תפקיד הוא ישאף להשיג.

אז ברקת החליף נושא וסיפר לקספרוב ששחמט הוא משחק פופולארי במשפחתו, ולראייה אביו דורג בעבר במקום ה-3 באליפות ישראל.

דנה ויס, גארי קספרוב, ניר ברקת / צילום: דן בלילטי
 דנה ויס, גארי קספרוב, ניר ברקת / צילום: דן בלילטי

הניסיון של מדז'יבוז' באפליה מגדרית

בפאנל אחר בכנס "פורום הפיס לחינוך ולכלכלה בירושלים", שוחחו הפרסומאית ובעלת השליטה בסטימצקי, יפית גרינברג (ג. יפית); ואוה מדז'יבוז', יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, בדיון בנושא "מדוע נשים משכילות יותר ומרוויחות פחות?".

במהלך הדיון, בהנחיית דנה ויס, חשפה מדז'יבוז' בפני הקהל כי שכרה במעריב כמנכ"לית היה נמוך יותר מהמנכ"ל הקודם לפניה ומהמנכ"ל שמונה אחריה, למרות שהקבוצה הייתה על סף פשיטת רגל. היא גם סיפרה שמבדיקה מקיפה שערכה הרשות השנייה לגבי אחוז הנשים במהדורות החדשות כמומחיות לנושאים אקטואליים כגון ביטחון, חוץ וכלכלה, הוא נמוך ביותר ועומד על 8% בלבד. ג. יפית שיתפה במדיניות התעסוקתית שלה וקראה מעל הבמה לקבוע שכר ללא אפליה בין אישה לגבר אלא על פי תקציב, מצוינות ומקצוע.

אוה מדז׳יבוז׳, יפית גרינברג / צילומים: אלכס קולומויסקי ודן בלילטי
 אוה מדז׳יבוז׳, יפית גרינברג / צילומים: אלכס קולומויסקי ודן בלילטי

יורם מלקק דבש בדובאי

לא בכל יום ישראלי זוכה להישג בדובאי. יורם דבש מכהן כנשיא בורסת היהלומים הישראלית חמישה חודשים בלבד, אבל זה כבר הספיק לו להיבחר שם לתפקיד סגן נשיא הפדרציה העולמית. דבש נבחר פה אחד על-ידי נציגי עשרות בורסות להילומים מהעולם. הוא הגיע לשם יחד עם מנכ"ל הבורסה, אלי אבידר, הדיפלומט לשעבר שעמד גם בראש הנציגות הישראלית בקטאר.

במהלך הכנס, הפדרציה אימצה את 2 הצעותיו של דבש בנושא החובה לשקיפות בבדיקות יהלומי גלם והפרדה בין יהלומים טבעיים לסינתטיים בכל הנוגע לתיעוד הרשמי, החלטות שלדבריו מסייעות ליצרנים קטנים ובינוניים ברחבי העולם.

נשיא הפדרציה ארני בלום, יורם דבש / צילום: קובי פוקס
 נשיא הפדרציה ארני בלום, יורם דבש / צילום: קובי פוקס

עוד בטרם הנפיקה, MySize שכנעה את המנחה בטלוויזיית הנאסד"ק

חברת MySize, שמפתחת מוצר שנועד לאפשר למדוד את מידותיו של אדם באמצעות טלפון סלולרי כדי להקל על רכישת בגדים באמצעות האינטרנט, מבקשת להירשם בנאסד"ק כבר תקופה ארוכה. החברה, שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 270 מיליון שקל, החלה בהליך הזה לפני יותר משנה וחצי. התארכות ההליך העלתה גם את האפשרות להנפקה בבורסת AIM בלונדון, אבל נראה שבכל זאת החברה מתקבלת לבורסה האמריקנית.

הנהלת החברה, שמנייתה זינקה בחודש האחרון בכ-37%, הוזמנה למרכז המבקרים של הנאסד"ק, ובמקביל התקיים ראיון באולפן הטלוויזיה של הבורסה עם המנכ"ל רונן לוזון, שהגיע לשם יחד עם היו"ר, אלי ואלס; והסמנכ"לית בילי לוזון. המנחה סיפרה לרונן שלפחות 20% מהרכישות של הבגדים שלה דרך האתרים המקוונים חוזרות עקב מידה לא נכונה, ולכן האפליקציה מהווה עבורה פיתרון אידיאלי ובעקבות זאת החלו הנוכחים להוריד את האפליקציה של החברה - SizeUp. מעניין אם בנאסד"ק תהיה לחברה הצלחה דומה.

אלי ואלס, בילי לוזון ורונן לוזון /  צילום: ויינר יהודאי גרופ
 אלי ואלס, בילי לוזון ורונן לוזון / צילום: ויינר יהודאי גרופ

הרופא שהקפיץ את הנדל"ן בצפת

לפני 4 שנים נחנכה הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן בגליל - בעיר צפת. בראשה הועמד פרופ' רן טור-כספא, שמנהל גם את מכון הכבד בבית החולים בלינסון. הוא בוודאי תכנן לשפר את חיי תושבי האזור מבחינה רפואית, כפי שאכן קרה, אבל בינתיים התושבים החדשים, 600 הסטודנטים שלומדים בפקולטה, הביאו לקפיצת ערך הנדל"ן בעיר, שנתפסת עכשיו כ"איכותית" יותר. בהתאם הוא קיבל עתה את אות יקיר העיר מראש העיריה, אילן שוחט; ויו"ר הוועדה שהחליטה על כך, השופט בדימוס, אהרון גולדס.

בעוד 3 שבועות יסתיים המחזור הראשון של הבוגרים, בטקס בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

רן טור כספא, גולדס, אילן שוחט / צילום: אלימלך גרסטל, צפת
 רן טור כספא, גולדס, אילן שוחט / צילום: אלימלך גרסטל, צפת