"יעד של 17% אנרגיה מתחדשת חייב להיות המינימום"

היום רק 2% מהחשמל מיוצר באנרגיה מתחדשת ■ מנכ"ל EDF אנרגיות מתחדשות הצרפתית: "אני מקווה שישראל לא תשקיע רק בפיתוח מאגרי גז"

תחנת הכוח הסולארית בזמורות. אילון וניש, מנואל ואלס, אנטואן קהוזק / צילום: EDF–EN
תחנת הכוח הסולארית בזמורות. אילון וניש, מנואל ואלס, אנטואן קהוזק / צילום: EDF–EN

בין מדינות OECD, ישראל מדורגת אחרונה בשיעור ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. רק כדי לסבר את האוזן, בעוד שבישראל 2% בלבד מהחשמל מיוצר באמצעות אנרגיה מתחדשת, באיסלנד הקרה - 100%, במעצמת הגז נורבגיה 97% (אנרגיית מים) ובספרד - 39%. הממוצע ב-OECD הוא 21%.

"זה הכיוון שאליו העולם הולך. בעשר השנים הבאות 60% מיכולת החשמל המותקנת תגיע מאנרגיות מתחדשות, ובהן שמש, רוח ומים", אומר אנטואן קהוזק, המנכ"ל העולמי של EDF-EN, זרוע האנרגיה המתחדשת של חברת החשמל הלאומית של צרפת, שהגיע לישראל כדי לחנוך את תחנת זמורות (ראו מסגרת). "גם מדינות העולם השלישי, ובהן סין, הודו, צ'ילה וברזיל, שהתבססו עד כה על פחם, משנות את תמהיל הדלקים שלהן ומתחילות לייצר חשמל מאנרגיות מתחדשות. אין סיבה שישראל לא תפעל בכל הכוח ותעשה דבר דומה".

בוועידת האקלים האחרונה בפריז, נזכיר, התחייבה ישראל שעד שנת 2030 תייצר 17% מהחשמל שלה מאנרגיה מתחדשת, אך לטענת קהוזק "זה חייב להיות המינימום. ישראל יכולה וצריכה להגיע להרבה יותר מזה. היא מדינה שטופת שמש ויש לה גם יתרון כפול והוא ששיא הביקוש שלה לחשמל הוא באמצע היום, בשעות שבהן זורחת השמש. בצרפת, למשל, שיא הביקוש לחשמל הוא ב-19:00, אחרי שהשמש כבר שוקעת".

עד לפני כמה שנים הזניחו מדינות פרויקטים של אנרגיה מתחדשת בעיקר משום עלותם הגבוהה יחסית למשק, בגלל הגנות הינוקא והתעריפים הגבוהים שנאלצו ממשלות להבטיח ליזמים. ואולם לדברי קהוזק, "המציאות השתנתה". הוא טוען כי "לאור שיפורים בטכנולוגיה, בשנים האחרונות ירדו מחירי המערכות הסולאריות וטורבינות הרוח בעשרות אחוזים, כך שהן נחשבות תחרותיות ביחס לדלקים אחרים, גם ביחס לפחם". ואכן, לפי סוכנות האנרגיה המתחדשת העולמית IRENA, אם לפני 20 שנה עמד מחירו של פאנל סולארי על 5.7 דולרים ליחידת הספק בממוצע, היום הוא נמוך מ-0.5 דולרים בממוצע.

אותם 2% חשמל שבכל זאת מיוצרים בישראל מאנרגיה מתחדשת מגיעים מאנרגיה סולארית בלבד. אמנם יש בארץ שתי חוות רוח קטנות אך הן בקנה מידה קטן (אחת מהן של 7 מגוואט והשנייה של 14 מגוואט) ומתבססות על טכנולוגיה ישנה. כעת חברת EDF נמצאת בהליכים סטטוטוריים לבניית חוות רוח בהתקן כולל של 150 מגהוואט, אך היא נתקלת בהתנגדות מצד כמה מהארגונים הירוקים, הטוענים שהחווה תפגע בציפורים ובעטלפים, בעיכובים מצד רשות החשמל ובמחלוקות על גובה התעריף.

"היתרון של אנרגיית רוח על שמש הוא שהאנרגיה נוצרת גם בלילה", אומר קוהזק ומספר כי זו האנרגיה המתחדשת השנייה הכי נפוצה בעולם אחרי אנרגיית מים. "עד לפני כמה שנים טכנולוגיית הרוח הייתה זולה מטכנולוגיית PV (פאנלים סולאריים מטכנולוגיה פוטו-וולטאית), אך זה משתנה והיום המחירים כבר מאוד קרובים".

בישראל, שבה 60% מהחשמל עדיין מיוצר מפחם, התגלו מצבורי גז טבעי שיספיקו לה לצריכה של עשרות שנים. האם לא כדאי למדינה קודם כול להשקיע בפיתוח המאגרים ובהרחבת תמהיל ייצור החשמל לייצור מגז?

"זה לא סותר זה את זה. אנרגיה מתחדשת היא היום זולה יותר מגז טבעי, וגם נקייה הרבה יותר. אם אנחנו רוצים לשמור על העולם שלנו ולמנוע את ההתחממות הגלובלית שמאיימת עלינו, אין לנו ברירה אחרת אלא להשקיע באנרגיות מתחדשות. אני מאוד מקווה שישראל תבין זאת ולא תשקיע רק בפיתוח מאגרי גז".

פרויקט האגירה שהציל את אירופה

מעבר לעלות הגבוהה שאפיינה עד לא מזמן את ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, יש לאנרגיה זו חיסרון אחד משמעותי - היא נחשבת לא אמינה, משום שהן תלויות במזג האוויר. למשל, בימים נטולי שמש, לא ניתן לייצר אנרגיה סולארית. לדברי קוהזק, זו הסיבה לחשיבות של אגירת חשמל ולהשקעה של מדינות בעניין זה.

אגירת חשמל, כשמה כן היא. כאשר מייצרים יותר ממה שצורכים, מאחסנים את החשמל וכאשר הביקוש לחשמל גבוה יותר מכפי שאפשר לייצר משתמשים בחשמל שנמצא ב"מחסן". כך ניתן להתגבר על בעיות כמו שיאי ביקוש, ייצוב תדר ואמינות אספקה. אחת הדרכים העיקריות היום בעולם לעשות זאת היא באמצעות "אגירה שאובה" - לוקחים חשמל זול בלילה, משתמשים בו כדי להעלות מים ממאגר תחתון למאגר שנמצא בראש ההר, וכאשר יש ביקוש לחשמל ברשת משחררים את המים מהמאגר העליון, המניעים טורבינות המייצרות חשמל. מהרגע שבו מנהל המערכת מחברת החשמל מבקש לשחרר את המים ועד שהחשמל מוזרם למערכת חולפות לא יותר מכמה דקות. בישראל יש שלושה פרויקטים כאלה בהליכים מתקדמים. עבור אחת מהן EDF מבצעת את התכנון ההנדסי וההידרולי.

קוהזק מספר על מקרה אחד ב-2006 שבו עמדה רשת החשמל של אירופה בפני סכנת קריסה. "לפני שהיה מאוחר מדי, שחררה EDF, המחזיקה בצרפת את פרויקט האגירה השאובה הגדול באירופה, בהספק 1.8 ג'יגהוואט, את המים. כך הוצלה רשת החשמל האירופית כולה", הוא אומר. בישראל, שמתבססת בינתיים על מאגר גז אחד ומנותקת מרשתות חשמל אחרות, פרויקטים כאלה חשובים אולי אפילו יותר.

במעמד ראש ממשלת צרפת: נחנכה תחנת הכוח הסולארית בזמורות

שנה וחצי מיום הקמתה, נחנכה תחנת הכוח הסולארית הגדולה בזמורות. התחנה, שנמצאת בבעלות חברת EDF, חברת החשמל הלאומית של צרפת, צפויה לייצר 50 מגוואט של חשמל נקי. בתחנה הושקעו 330 מיליון שקל.

התחנה בזמורות היא השדה הסולארי ה-11 של החברה הצרפתית בישראל, והוא גם הפרויקט הגדול ביותר שלה. פרויקט סולארי גדול נוסף של החברה נמצא בקטורה (40 מגוואט). יחד עם שותפתה המקומית, חברת סולקס, החלה EDF בתכנון הפרויקט ב-2010, ועד 2013 כבר קיבלה את כל האישורים הרלוונטיים. במהלך ההקמה הותקנו באתר 200,000 פאנלים סולאריים, על פני שטח של 620 דונם ביישובים שפיר, אמונים, כפר אחים ותלמי יחיאל.

אילון וניש, מנכ"ל חברת EDF בישראל, מסר ש"כעת עם חנוכת אתר זמורות היקף ייצור החשמל של החברה בישראל עומד על כ-160 מגוואט", וכי "בימים אלה פועלת החברה לקידומם של פרויקטים סולאריים חדשים (שחלקם כוללים אגירת חשמל) ופרויקטים בתחום אנרגיית הרוח".

במעמד גזירת הסרט בזמורות נכחו שר האנרגיה יובל שטייניץ, השר להגנת הסביבה אבי גבאי, מנכ"ל קבוצת EDF אנרגיות מתחדשות אנטואן קהוזק, יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל וראש ממשלת צרפת מנואל ואלס.

במהלך ביקורו בישראל יקיים ואלס סדרת פגישות עם בכירים במערכת הפוליטית בישראל, ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן עם אבו מאזן. זאת במטרה להתניע מחדש את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.