בימים הקרובים צפוי המנהל המיוחד שמונה לחברת א.ר. לוגיסטיק ("אדמה"), עו"ד חגי אולמן, להגיש לבית המשפט דוח ראשוני ובו המלצה באשר לעתידה של החברה - בין שלפירוק או להקפאת הליכים והסדר הנושים על בסיס מימוש נכסים אישיים של בעל השליטה בחברה, אורן קובי.

כבר עכשיו נדמה כי אורן קובי מתמהמה בקיום הוראות בית המשפט - ומסרב לפי שעה להעביר מידע ומסמכים לידי עו"ד אולמן. בו בזמן, ממשיך אורן קובי בעסקיו האחרים, שעה שהמשטרה, שהצטרפה כצד לתיק "אדמה", "מעיינת" לה בנחת במסמכים.

"אדמה" עוסקת בשיווק קרקע חקלאית לציבור במסווה של "זכות לדירה". בשנים האחרונות תבעו את החברה עשרות מלקוחות החברה המפוקפקת בטענות שונות - מהטעיה לגבי טיב הקרקע והסיכויים להפשרתה ועד למעילה בעשרות מיליונים בכספי חשבונות הנאמנות שנועדו להבטיח את זכויות לקוחותיו - בה כבר הודה אורן קובי בפני בית המשפט.

החברה נקלעה לחדלות פירעון, לאחר שקובי "חלב" את החברה בעשרות מיליוני שקלים חרף מצבה התזרימי הקשה. זאת, באמצעות משיכת דיבידנדים ב-14 מיליון שקל לפחות והוצאות של מיליונים נוספים מקופת החברה - על שאר מנעמים כמו ביגוד יוקרתי במאות אלפי שקלים, רכבי יוקרה במיליונים ומימון חופשות בחו"ל במאות אלפי שקלים נוספים. זאת בתקופה בה, שצ'קים של החזרה חזרו וחשבונותיה עוקלו לא פעם.

בקשת הקפאת ההליכים ובקשות הפירוק באו על רקע חשיפת מעללי החברה בסדרת כתבות ארוכה בשבועות האחרונים ב"גלובס". 

 

עסקים כרגיל

המנהל המיוחד של "אדמה", עו"ד אולמן, הגיש היום (ה') בקשה בהולה לבית המשפט, כדי שזה יורה לבעל השליטה שסרח להעביר אליו מסמכים שונים לצורך הכנת הדוח. עו"ד אולמן ביקש מבא-כוחו של אורן קובי, עו"ד שולי גולדבלט, לקבל את מצבת נכסיו האישיים המלאה של קובי, פירוט של כלל עסקאות המכר שבהן היה קובי מעורב בעשור האחרון, מצבת נכסים של החברה והחברות האחרות בקבוצת החברות שבשליטת קובי, דוחות כספיים של החברות, תדפיסים מחשבונות הבנק של קובי ועוד.

בינתיים מסר אולמן לבית המשפט כי "למרות פניותינו הרבות, טרם הועברו לידינו המסמכים הנדרשים".

כפי שפרסמנו בעבר, לאורן קובי יש מספר חברות בשליטתו, לרבות חברה לייעוץ בתחום המשכנתאות, חברת ייעוץ בתחום ביטוח המשכנתאות - שני העסקים האחרונים ככל הנראה כבר אינם פעילים. בין עסקיו הפעילים של קובי ניתן למנות את חברת צ.א.י לוגיסטיק ("טרה") - חברה-אחות ("תאומה זהה") של "אדמה", העוסקת בשיווק קרקעות חקלאיות בשיטת "אדמה", באמצעות חלק מאותו צוות עובדים שעבד ב"אדמה" בעבר. אורן קובי מבקש להמשיך ולהפעיל את העסק הזה.

עוד פועלת ממשרדיו של אורן קובי, פלטפורמה למסחר באופציות בינאריות בבעלותו (חברת "לוג מדיה"). לטענת עובדיו של קובי לשעבר, הדבר נעשה בניגוד לדין האוסר על מסחר באופציות בינאריות בישראל. ואולם קובי טוען כי החברה עוסקת רק ב"טלמרקטינג", ונותנת שירות לחברה זרה בבעלותו, הרשומה במקלט מס, באי דומיניקה.

מן הנתונים שנמסרו לבית המשפט עולה כי "אדמה" מכרה קרקע חקלאית לכ-1,000 לקוחות, חלקם הניכר לקוחות לא מרוצים. מתוך אלה - לכ-75 לקוחות לא נמסרה קרקע.

ב-3 מתוך 4 "הפרויקטים" הפעילים של החברה אין לחברה כלל חוזה חתום מול בעלי הקרקע, ובקרקע נוספת ישנה בעיה קשה בשל העובדה שהקרקע שנמכרה ללקוחות מיועדת להפקעה לטובת כביש.

במקרים רבים הקרקע שהראו אנשי המכירות ללקוחות החברה הייתה חלקה שונה מזו שעמדה במרכז החוזים שעליהם הוחתמו הלקוחות. הלקוחות נתנו את אמונם בסוכני המכירות של החברה ובעורכי דינה, אך סוכני המכירות, במקרים רבים, פשוט הראו ללקוחות קרקע אחרת מזו שעמדה למכירה, תוך שהציגו אותה כקרקע הנמכרת.

קובי העריך את חובות החברה בכ-32 מליון שקל, אך בור החובות שהותיר אחריו קובי עשוי להתגלות כעמוק הרבה יותר. זאת, בין היתר, לאור ביטול אפשרי של עסקאות שכבר הושלמו בשל הטעיית הלקוחות ובשל פעילותה של חברת "טרה", שפרטים אודות מצבה טרם נחשפו.

"טרה" היא חברה חדשה שהתאגדה לפני פחות משנתיים ומעולם לא הגישה דוחות כספיים. לפי הערכות, "טרה" לכדה ברשתה כ-150 קורבנות עד כה, ולמרבה הפלא, איש לא עוצר את החברה הזו גם עכשיו.

כפי שחשפנו ב"גלובס", "טרה" מגייסת בימים אלה "מתאמי פגישות" כדי להגדיל את קצב המכירה של החברה, אולי בתקווה לאפשר לקובי לגייס מקורות להסדר הנושים.

אם שאלתם איפה המשטרה בכל הסיפור הזה - זו מעורבת במידת מה אך טרם עצרה איש, ונראה כי מתנהלת חקירה בשלבים ראשוניים. מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב הגיש לתיק בית המשפט בקשה לעיון ולצילום מסמכי התיק לפני מספר ימים.

"במפלג ההונאה מתנהלת חקירה בחשד לעבירות של מירמה וגניבה בידי מורשה כנגד 'אדמה' ובעליה, מר אורן קובי", ציין נציג המשטרה בבקשה.

כעת נותר רק לשאול כמה קורבנות נוספים תפיל "טרה" עד שהמשטרה או בית המשפט יעצרו את התופעה.