95% מהישראלים הגולשים באינטרנט רכשו ברשת לפחות פעם אחת בשנה האחרונה - כך עולה ממחקר שנערך במארס ושכלל 1,500 ישראלים בני 18-65, שלא כלל את האוכלוסיות הערבית והחרדית.

המחקר נערך על-ידי MB - Market Research & Consumer Behavior עבור eBay. הקניות באינטרנט מתייחסות לכל השירותים והמוצרים: החל בביגוד, עבור במוצרי אלקטרוניקה וכלה בטיסות ונופש.

זו עלייה של 4% בהיקף הקונים לעומת 2015, והוא מציב את ישראל כמעצמת קניות מקוונת - יותר מאשר מדינות מערביות: בסקרים שנערכו ברחבי העולם עולה כי 81% מהגולשים הגרמנים ביצעו רכישה באינטרנט בשנה האחרונה, 77% מהאמריקאים, 72% מהצרפתים ו-62% מהספרדים - יצוין כי בכל המדינות הללו נתוני 2016 משקפים גידול ביחס לנתוני 2015.

היקף הקניות באינטרנט של ישראלים ב-2015 עמד על 9.5-10 מיליארד שקל - ההערכות הן כי 2016 תשקף גידול בהיקף הקניות בכלל הקטגוריות באונליין ועשויה להצביע על גידול של 20%.

מי שבין היתר אחראי לגידול הזה הן הצרכניות שקונות יותר אונליין: בשעה ש-96% מהגברים הצהירו כי הם רוכשים אונליין, בדומה לשנה קודמת - 94% מהנשים הצהירו כי רכשו בשנה האחרונה באינטרנט, לעומת 85% בשנה קודמת.

ומה קונים וקונות? 61% מהנשים קונות מוצרי אופנה והנעלה, ו-57% מהגברים קונים גאדג'טים, מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ומשחקי מחשב.

ירידה בקניות באתרים הישראליים

חלוקת הקניות בין אתרים בינלאומיים וישראליים קובעת יחס של 60%-40% לטובת האתרים הבינלאומיים - היחס הזה עמד על 50%-50% בשנה הקודמת, כך שלמרות הכניסה של רשתות ישראליות רבות לרשת, הישראלים עדיין מעדיפים לרעות בשדות זרים - והרבה יותר מאחיהם בעולם: בגרמניה, לשם הדוגמה, 47% ציינו כי הם רוכשים מאתרים בינלאומיים, כך גם 32% מהרוכשים אונליין בבריטניה ו-25% מהאמריקאים.

הסקר מלמד כי הגולש הישראלי מבצע בממוצע 3 קניות חודשיות באינטרנט, כלומר 36 רכישות בשנה, זאת לעומת 43 - ממוצע הקניות השנתי בארה"ב באונליין ו-32 בבריטניה, שנחשבת מעצמת אונליין מתקדמת.

סכום הקנייה של הקונים הישראלים עומד בממוצע על 68 דולר - בין היתר מהשיקול של פטור מלא ממסים (עד לקנייה ב-75 דולר) הממוצע הזה משקף קניות בסכומים גבוהים כמו מוצרים תיירות וקניות של גאדג'טים בהיקף של דולרים בודדים.

סכום הקנייה של הישראלים נמוך ביחס לממוצע הקנייה של האמריקאים - 75 דולר, אולם גבוה מזה של הבריטים שהיקף כל קנייה עומד הממוצע על 50 דולר.

מה השיקול שמוביל את הישראלים לקנות ברשת? 46% ציינו כי השיקול לקניות באינטרנט הוא מחיר, 20% ציינו את הנוחות, 13% ציינו את הקלות שבהשוואת המחירים, 9% ינו את העובדה שניתן לרכוש מוצרים מחו"ל, ו-7% התייחסו למגוון ולמבחר הגדול.

החסמים בקניות ברשת

עולם הקניות הווירטואלי עדיין לוקה בחסר, ויש חסמים שמדירים חלק מהקונים. 5 החסרונות שהישראלים ציינו בקניות באונליין משקפים את המחסום שהאתרים המוכרים יצטרכו לפתור בדרכים יצירתיות: 48% ציינו כי הם מעדיפים לראות את המוצר פיזית, 26% ציינו כי המשלוח בדואר הוא הבעיה, וכי הם מעדיפים לרכוש ולקבל במקום - למרות אמצעי האבטחה והיכולת לשלם באמצעות פייפאל, 14% ציינו כי הם חוששים למסור פרטי כרטיס אשראי, ורק 2% ציינו כי משך הגעת המשלוח מהווה נקודת חסרון - "מה שמלמד כי הישראלים כבר למדו כי ערך החיסכון בא לפני ערך הזמן והם מבצעים קניות מראש", אמר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל.

דוגמה טובה לכך היא 45,000 תחפושות שרכשו השנה ישראלים דרך eBay, כשהקנייה התבצעה בטווח של כחודשיים לפני פורים - כאשר נלקח בחשבון זמן ההגעה והיכולת להחליף את התחפושת במידת הצורך.

הישראלים שילמו בממוצע 14 דולר על תחפושת ב-eBay, כשיש להעריך כי עשרות אלפים ביצעו רכישה דומה גם דרך עלי אקספרס. עוד אפשר ללמוד על התכנון מראש שלמדו הרוכשים אונליין ליישם בעבור חיסכון כספי, לפי נתון הקובע כי 36% מהקונים אונליין רכשו בבלאק פריידי, ולפיכך המתינו ליום הזה כדי לקנות בחגיגת ההנחות.

הקטגוריות הפופולריות

חיסכון אמנם חשוב לצרכנים, אבל לא תמיד: אחד המוצרים הפופולריים ביותר לקניות אונליין הם כרטיסים לקולנוע - למרות המחיר הגבוה לעומת המחיר בקופה: 60% מהגולשים קנו באינטרנט בשנה האחרונה כרטיסים לקולנוע, כרטיסים למופעי בידור והצגות (סינמה סיטי מובילה בסגמנט הזה), 60% קונים ביגוד והנעלה - לעומת 47% בשנה קודמת, 59% קנו מוצרי חשמל/אלקטרוני - עלייה של 5% משנה קודמת, 52% רכשו שירותי תיירות חוץ ופנים - עלייה קלה ביחס לשנה שעברה ו-47% רכשו קופונים - ענף שנמצא בירידה - בשנה שעברה שיעור הקונים של קופונים עמד על 56%. האתר שמככב בתחום הזה הוא גרופון כך לפי 67% מהגולשים.

ענף אחר שמחלחל יותר לתודעת הרוכשים אונליין הוא קניות בסופר: 26% סיפרו כי ביצעו קניות בסופר בשנה האחרונה - לעומת 22% בשנה קודמת. הנתון הזה אמנם רחוק מנתוני הרשתות, שבמקרה הטוב משקפים 5% מכלל המחזור לקונים אונליין - אבל הוא משקף את המודעות הגוברת לעניין הזה. מי שבלטה באופן אבסולוטי בענף היא שופרסל, כך לפי 71% מהגולשים. בתחום הזמנות טייק-אווי של מוצרי מזון מככב האתר של דומינו'ס - כך לפי 33% מהגולשים.

קטגוריות נוספות שפופולריות בקרב הישראלים באונליין הם אקססוריז ומוצרים לבית - כך לפי 40% מהקונים, מוצרי ילדים ותינוקות לפי 19% ותכשיטים - לפי 18% מהרוכשים, והמספרים מדברים בעד עצמם: ב-2015 נמכרו 250 אלף תכשיטים דרך eBay בלבד - והשנה מסתמן שהמספר יהיה אף גדול יותר.

כאמור, מוצרי אלקטרוניקה וחשמל נפוצים מאוד ברשת - מקטגוריית הסמראטפונים שזינקה משמעותית ועד תחנות הטענה לסלולר, עבור בשעונים חכמים ועוד. גאדג'ט נחמד שהישראלים קנו השנה בכמויות הוא סוגר שקיות בהלחמה - מוצר אופייני לפרסום שעובר מפה לאוזן, מסביר גולדנברג.

האתרים הפופולריים

אתרי הקניות הפופולריים לקטגוריית האלקטרוניקה כוללים את איביי (55%), עלי אקספרס (33%), וואלה שופס (9%), אמזון (8%) DX (6%) ומפתיע לגלות שגם את זאפ (5%) - למרות שלא מדובר באתר מכירתי אבל כתחנת השוואת מחירים - הישראלים תופסים את זאפ כמקור קנייה.

בקטגוריית האופנה נמצאים eBay ועלי אקספרס בראש הרשימה עם 48% ו-47% בהתאמה; אחרי כן ממוקם אתר הקניות הבריטי נקסט שנפוץ בעיקר לרוכשים בגדי ילדים - כך לפי 23% מהקונים; האתר של רשת האופנה קסטרו נמצא במקום מכובד אצל 9% מהקונים - בדומה לאתר הבריטי אסוס.

אתרים נוספים שהזכירו הגולשים הם אמזון (6%) ועדיקה (5%), שמתקשרת עם הקונים בין היתר בחנויות פופ-אפ פיזיות.

בתחום האופנה הקניות הנפוצות הן של נעלי ספורט בעיקר לגברים, שמלות - שרק דרך eBay נמכרו השנה חצי מיליון - בדומה להיקף פעילות של רשת שמפעילה 80-90 חנויות.

הרגלי הקניות

בהיבט הטכני: 79% מבצעים את הקנייה דרך מחשבם שולחני, 66% דרך מחשב נייד ו-56% באמצעות הסמארטפון.

ימי הקנייה הפופולריים הם א-ד לפי 90% מהקונים.

מגמה מעניינת היא אחרת היא "קנייה משפחתית", הילדים היום שותפים הרבה יותר בקניות, כש-71% מספרים שהם מבצעים קנייה משותפת הורים-ולילדים (בעיקר בתחום האופנה).

גם ההשוואה חשובה מאוד לגולשים: 70% מבני ה-45-65 מבצעים השוואת מחירים באתרים כמו זאפ ופי 1000, והצעירים יותר לא פוסחים על גוגל: 67% מבני ה-35-34 משווים מחירים במוצר שהם מחפשים בגוגל.

הנשאלים בסקר נתבקשו להשיב האם קנייה באינטרנט היא לדרך להתמודד עם יוקר המחיה: בממוצע השיבו 65% בחיוב - וכלל שמדובר בגולשים שרוכשים בתדירות גבוהה יותר - הסכימו יותר גולשים עם האמירה הזו: 49% ממי שקונה פעם בחודש הסכים עם האמירה שהקניות עוזרות להם להתמודד עם יוקר המחיה, כש-72% ממי שרוכש יותר מ-3 פעמים בחודש השיב בחיוב לאמירה הזו.

eBay נמצאת בישראל מאז 2007 ומחזיקה במרכז פיתוח בנתניה בו מועסקים 230 עובדים ו-20 נוספים מועסקים בחטיבה העסקית. בפלטפורמת המכירות של eBay.com נמכרים מיליארד פריטים בזמן נתון באמצעות כ-170 מיליון רוכשים שמבצעים קניות מול 20 מיליון מוכרים - בהם גם לא מעט ישראלים. לדוגמה, בסגמנט טבעות אירוסין הסוחרים הישראלים הם הבולטים בתחום, כשבין המוכרים הישראלים חברות גדולות ויצרנים מקומיים.

 

 לקנות או לא לקנות באינטרנט